Een kwart leven weggooien #declutterdecember

Een zondag met een zagende dochter (“gaan we ergens naartoe”) en ik die te lui was om een poot te verzetten, resulteerde in toch een paar stappen zetten naar de zolder.

Niet alleen zocht ik daar naar kerstgerief, maar ook naar oude flanellen lakens om mijn naaikunsten op los te laten. En nu ik daar toch was nam ik een doos foto’s mee naar beneden.

Ons totaal foto-archief zal zowat een curverbox of 5 vullen. Niets ordelijk per jaar, ‘nen annekesnest’ noemen ze dat bij ons.

Meteen wist kleine dochter ook wat doen. We doken dus het verleden in. Bijwijlen was dat emotioneel, dan gierden we weer van het lachen …

Mijn bedoeling was om EINDELIJK eens een verzameling foto’s aan te leggen voor de kinderen en tegelijk een serieuze grote kuis te houden in de hoeveelheid foto’s. Ontelbare pakken reisfoto’s waar ik vaak niet van kan zeggen of het Schotland, Wales, Ierland of nog ergens anders was zijn gewoon weggegooid (beelden genoeg in mijn hoofd, ik hoef dat niet noodzakelijk op papier te hebben) De dochters kregen dan weer elk hun doos met prentjes die hun jeugd kleurden.

Uiteraard geraakte ik zondag (en gisterenavond) niet doorheen heel ons fotoverleden, maar dit kwam ik o.a. al tegen :

IMG_8028

Op een oudejaarsavond : ons moeder (staand) kijkend naar mijn mindervalide tante die een gekregen puzzel probeert te maken. De meekijkende kleinkinderen konden het altijd beter dan haar.

IMG_8029

Mezelf, jong en rimpelloos staan wezen aan onze voordeur in de Tinhoutstraat 172. Niemand moet nog gaan zoeken, die voordeur bestaat niet meer, het huisnummer ook niet (twee huizen werden één pastorijwoning)

IMG_8034

De echtgenoot, blinkend van fierheid kijkend naar zijn pasgeboren eerste dochter. Drie vierde van de foto heb ik moeten verwijderen, want de gyn was nog van alles tussen mijn benen aan het doen.

Ons door de jaren heen gebruikt wagenpark passeerde ook. Rechts staat de eerste Corolla op een overzet over de Shannon in Ierland, links staat de tweede ergens in Engeland (aan de nummerplaat vd achterstaande wagen te zien)

Ik zag heel foute kledij (hoeveel leggings heb ik eigenlijk gedragen, FOEI!) en een vrouw die nog nooit van een ondersteunende BH had gehoord 😦

 

IMG_8037

En dan had ik het nog niet over foute kapsels … ik moet auteursrecht vragen aan Fellaini !

Ik zag ook koddige ‘groenselkindjes’ in een meer dan overwoekerde tuin.

Alle bouwfasen van ons huis zaten er ook nog tussen, rechts sta ik in wat nu mijn keuken is, zwanger te wezen.

IMG_8041

En om groots te eindigen : als ik het juist heb, is dit John Cale. Foto genomen op de Lokerse feesten, volgens het www moet dat in 1996 geweest zijn.

Ik maakte dus waarlijk een trip down memory lane de laatste twee dagen, de dromen ’s nachts waren ernaar. Ik vrees dat ik vannacht mijn man vermoordde …

 

 

29 reacties

    • In een verleden dat een hele tijd niet rooskleurig was heb ik toch veel mooie herinneringen kunnen bovenhalen.

  1. Leuk zeg al die oude foto’s. Prachtige beelden van het verleden. Super leuk om dit te laten zien aan je kinderen. Foto’s vertellen toch een verhaal.

  2. Leuk zo’n trip in het verleden!
    Ik dacht trouwens altijd dat het ‘ne nannekesnest’ was maar dit geheel terzijde.

  3. Ach, za-a-lig! Ik kan enorm genieten van oude foto’s. (Ook die van anderen, jazeker.)
    Zelf beschik ik maar over een handvol oude beelden. Mijn enthousiasme voor fotografie heb ik duidelijk niet van mijn ouders meegekregen.

    • Behalve een doopalbum en wat communiefoto’s heb ik ook niet veel beeld van mijn jeugd. Er werd vroeger gewoon nog zoveel niet gefotografeerd. Misschien te duur, te omslachtig met die ontwikkeltijd ?
      Ach ja, waar er vroeger misschien te weinig gefotografeerd werd, gebeurt het nu teveel zeker ?

  4. Ik heb dit jaar ook al een pak foto’s weggegooid waarover ik echt niks meer kan vertellen. Heb hier wel effe de slappe lach gehad met auteursrechten vragen aan Fellaini, hilarisch 🙂

    • Ik kwam op het idee van Fellaini door een reactie van een nichtje in de familiegroep op Facebook. Kleine dochter had zondag direct een paar foute foto’s online gezwierd, vandaar.

  5. Echt leuk om te zien… De eerste foto’s lijken wel gebruikt voor de generiek van “Bevergem” 🙂 🙂
    En die leggings… K heb daar ook een paar foto’s van die het daglicht niet meer mogen zien 😦
    Fijn Eilish!

    • Het voordeel van die foute kledij toen is dat we er nu met de dag beter beginnen uitzien, of maak ik dat mezelf gewoon wijs ? 🙂

  6. Een tijdje geleden heb ik dat ook gedaan: door al mijn albums gegaan en drastisch de ‘mislukte’ foto’s weggegooid. Plus een boel van die fotoboeken. De meeste foto’s zitten nu gewoon in een schoendoos. Daar moet ik toch ooit nog eens iets mee gaan doen, want dat vind ik nu een beetje zielig…
    Schitterend kapsel vind ik dat hoor, die Fellaini-trend! 😉

    • Ik ga de dochters zelf hun schoendoos laten sorteren denk ik.
      Mijn krullebol was gelukkig maar éénmalig. Heel mijn hoofdhuid was eraan door de permanentproducten.

  7. Altijd leuk om oude foto’s terug te zien. Valt me dan wel op dat ik niet altijd de persoon met ’t beste geheugen ben. Van mij als jong kind zijn er niet zoveel foto’s, ik ben nr 4 , van de oudste zus boeken en boeken,maar dat minderde met het aantal kinderen 😉

    • Ik ben nr 5 in de rij, ik vrees dat er de meeste foto’s zijn van de jongste, een achterkomer die maar 4 jaar scheelt met het eerste kleinkind. En van de kleinkinderen zijn er uiteraard veel foto’s

  8. Een echte trip down memory-lane. Hier liggen nog hele stapels fotoboeken en een paar schoendozen, te liggen. Misschien voor een volgende blog 🙂

      • Helaas wel ja, gelukkig wel maar gedurende een paar weken, in de periode dat Jean-Marie Pfaff onze nationale doelman was. Er is nog een foto van die ergens in een kuis bewaard wordt 🙂

  9. Nen annekesnest, jaren geleden dat ik dat nog hoorde,….leuke herinneringen,…..dat ze die leggings nog steeds niet verbrand hebben, ik versta dat dus niet hé

Reacties zijn gesloten.