Ik bujo, jij bujot, wij bujo-en?

(Bujo=bullet journal)

Als het van Kelly Deriemaeker afhangt, dan is dat zo.

Toen ze op Instagram voor het eerst over haar haar nieuwe boek sprak, vroeg ik een recensie exemplaar aan. Niet dat ik dacht dat een klein bloggerke als ik dat zou krijgen. Maar toch viel ik in de prijzen.

Toen het pakje toekwam was ik in eerste instantie positief verbaasd om twee boeken te krijgen (de handleiding en een lege Bujo) maar eveneens niet zo tevreden met het uitzicht van die boeken.

Maar kijk, ik moest bij de essentie blijven. Het ging hem immers om de inhoud en die leek prettig vorm gegeven.

Dus daar verdiepte ik me dan maar in gedurende enkele wachttijden in het vrijwilligerswerk. En het sleepte me wel mee. Ik wou wel eens weten waarom een mens levend in digitale tijden, iets simpels als een boekje en een pen ter hand zou nemen.

En dat terwijl ik naarstig hetzelfde deed. Trefwoorden en verwijspagina’s krabbelen in een oude agenda. Zo digitaal ben ik blijkbaar toch ook niet 🙂

Dat een Bullet Journal bijhouden een hype is, daar kan je niet omheen. Er draait bovendien een hele commercie rond aan boekjes, schrijfgerief, stempels, washi tape, …

En laat ik het nu niet zo erg voor hypes en commercie hebben.

Gelukkig is het wel voldoende dat je een boekje neemt (en dat hoeft geen duur te zijn) en een simpele pen, en daarmee zou je dan je leven georganiseerder maken.

En dat laatste klinkt goed in het leven van een chaoot

Ik mag dan een niet voor geld werkende mens zijn met veel vrije tijd, er blijft hier wel eens wat werk liggen, professionele vermijder die ik ben valt hier ten huize wel één en ander te regelen. Ik vergeet de laatste tijd ook zodanig veel dat ik me daar soms zelfs zorgen om maak. Maar aan de andere kant is het ‘vergeetgen’ ingeplant in heel mijn familie en lachen we mekaar daar gewoon mee uit.

Dus daarom kan een Bujo nuttig zijn. Je zet zo’n boekje helemaal naar jouw hand vermits je zelf kiest wat je erin zet. De bedoeling is dat je op één plek meerdere gegevens bewaart. Afspraken, doelstellingen, schoppen onder je kont die je nodig hebt om iets af te werken, lijsten met gelezen boeken/geziene films, mooie woorden die je leven kleur geven, financiële planningen, … noem het en het kan/mag erin.

Zaak is dat het voor jou geen extra werk mag opleveren en dat het je tegelijkertijd productiever maakt.

Het mag ook een reden zijn om me-time te plannen op vaste tijdstippen in de dag/week, om eens creatief aan de slag te gaan i.p.v. door Facebook/Twitter/Instagram… te scrollen. Er zijn genoeg voorbeelden online te vinden van mensen die pareltjes maken van hun Bujo.

Ik kan in elk geval niet tekenen. In eerste instantie wou ik voor deze blogpost een voorbeeld van een eerste pagina maken. De tekening van een groot potlood gekopieerd uit het boek leek echter een beetje teveel op een fallussymbool *bloos* Tot zover dus mijn tekentalent 🙂

Of zo’n Bujo überhaupt zou werken voor mij is maar de vraag. Ik ben zo’n ‘starter, geen afmaker’ zoals Kelly in haar boek schrijft. De vrees dat mijn wilde plannen snel tussen de chaos zouden belanden zit er goed in.

Maar al lezend borrelden toch wel ettelijke ideeën op die waardevol zijn om misschien ergens bij te houden.

Ik heb toch tijdens het schrijven van trefwoorden voor dit stukje ook al een lijstje gemaakt waar ik echt wel eens mee aan de slag wil gaan. De eerste doelstelling is alvast om rond het lege boekje een stoffen kaft te doen wegens zijn gehavende toestand (ik hou nu eenmaal niet van ezelsoren aan boeken) maar dat zal voor na mijn vakantie zijn. En dan ga ik het gewoon proberen.

Wie weet kan ik toch nog eens een ‘afmaker’ worden.

Heb je zelf zin om het boek te lezen? Wel, ik geef het hier gewoon weg. Laat gewoon een reactie achter als je het wil en wie weet komt het jouw richting uit dan. Ofwel doe ik het dan op de post, ofwel spreek ik af om het persoonlijk te overhandigen (ik ben niet vies om ergens een koffie/thee/whatever te gaan drinken)

Eindigen doe ik met zeggen dat het boek goed geschreven is, mooi geïllustreerd en met het feit dat ik graag eens in Kelly haar Bujo zou bladeren. Dat laatste lijkt goed te komen, want dat belooft ze vandaag in haar blogpost

Een bedankje aan Emilie van Uitgeverij Overamstel die zo goed was om me de boeken op te sturen lijkt me uiteraard ook gepast. Bij deze dus, merci!

 

 

20 reacties

  1. Ik ben sinds 1 mei begonnen met een BuJo dus dat boek van Kelly lijkt me erg interessant 🙂 Ik doe het graag maar kan nog wel wat tips gebruiken.

  2. Ik moet mezelf dringend eens terug in gang krijgen, want ik weet dat het voor mij werkt en er is momenteel te veel chaos in mijn hoofd en te veel dat vergeten wordt. Misschien dat het boek de ultieme stimulans kan zijn…. Ik ben evt wel geïnteresseerd, al snap ik het ook wel als je het aan iemand schenkt die hier vaker reageert en die je beter kent.
    Jouzelf wens ik alvast veel succes met en vooral ook veel baat bij het hele bujo-en! ☺
    En eerst een hele fijna vakantie!

  3. Ik heb ook zo’n boekje waar ik echt alles in opschrijf, wist niet dat dat bujo-en heet 😜
    We leren elke dag bij!
    Fijne vakantie!

  4. Ha, zoals ik gisteren al schreef: ik zou het wel kunnen gebruiken. Al ben ik ook nogal een typische “starter” en geen “afmaker”, maar je weet nooit. (Ik bied koffie aan in postcode 8210, of een whatever in postcode 1000/1210 :))

  5. Ik was een non-believer, maar na een gesprek met Kelly ben ik er toch nieuwsgierig naar geworden. Ga binnenkort toch maar eens een poging wagen!

  6. Ik gebruik het zelf al een aantal jaren, zij het niet consequent elke dag of week. Mijn leven is daar gewoon niet boeiend genoeg voor, vrees ik. Sommige weken bestaan gewoon uit gaan werken, zorgen dat het huis proper is en dat er eten in de kasten ligt. Dat onthou ik zo ook wel 🙂

    Maar ik vind het wel een handige verzamelplaats van bijvoorbeeld openingsuren en info allerhande. Dat schrift openslaan is toch nog altijd sneller en handiger dan naar de juiste site surfen, vind ik. Toestellen moeten opgestart worden, hebben niet altijd een even goede verbinding en op sites met kleine lettertjes moet ik zitten inzoomen op mijn iPhone.

    Voor mij gaat er nog altijd niets boven de papieren versie van veel dingen die ondertussen ook gedigitaliseerd werden. Ik waag dus graag mijn kans om het boekje te winnen, want afgaande op haar Blogboek kan het niet anders dan ook weer een plezier zijn om te lezen!

  7. Ik blijf met dat dubbel gevoel zitten rond die BuJo hype. Je leest er ook de grootste onzin over. Zoals een vrouw die beweert dat haar vriendin die het niet meer zag zitten en ‘tegen een burn-out aanliep’ (niet mijn woorden) binnen de week totaal veranderd was nadat ze met een bullet journal was begonnen. Daar word ik dus woest van. Er klopt daar iets niet met de termen die gebruikt worden.

  8. Ik ben er al eens mee begonnen en gestopt. Een overzicht per jaar, één per maand, één per week en één per dag was voor mij wat teveel. Misschien moet ik eerst het boek van Kelly eens lezen en dan opnieuw beginnen… Ik waag graag mijn kans om het boek te winnen en moest ik de gelukkige zijn, wil ik heel graag met jou koffie drinken!

  9. Ik zie dat helemaal zitten eigenlijk: een date (in 9000), jouw ervaringen horen, mijn bedenkingen formuleren en mijn ideeën aftoetsen om BuJo toch te proberen (ook al ben ik voor maximaal digitaal, ik hou nog steeds van schrijven, lijstjes en stationary) misschien zelfs samen met de dochter om haar bij de start van het humaniora een extra tool aan te bieden om haar hoofdje tot rust te brengen (allez elk ons eigen boekje maar als gezamenlijk project). Zo spannend….

  10. Ik weet dat koffie (chocomelk) drinken met jou fijn is, mag ik nog eens meedoen? 😀😀

  11. Ik ben er niet mee bezig. Het lijkt me een leuke manier op dingen te ordenen voor wie daar behoefte aan heeft, maar ik heb genoeg aan mijn google agenda en lijstjesapp.

  12. Je hebt duidelijk voor- en tegenstanders van de bujo’s! Ik las het boekje ook al, en ben zelf bezig met een soort boekje voor mijn blog. Geheel op mijn eigen manier, zonder alle ‘regeltjes’ errond. Want terug naar papier schept wel wat rust vind ik!

  13. Wel ik twijfel :-), maar ben er al wel uit dat mijn schrijfagenda eentje gaat moeten zijn zoals het bujo systeem, maar het houdt me tegen om alles zelf te schrijven en tekenen, ondanks dat ik dat graag doe, weet ik niet of ik het zal volhouden…veel plezier ermee 🙂

  14. Nieuwsgierig ben ik er zeker naar. Als oudere AOWer ga ik wel eens wat vergeten en dan zou dit wel handig zijn. Ik maak altijd al graag lijstjes en aantekeningen in agenda. 4695 in je buurt?

  15. Ik kan er niks aan doen, maar ik ben helemaal weg van het fenomeen Bullet Journal. Ik heb er sinds kort ook zelf 1 en ga er binnenkort een blog over schrijven 😀

Reacties zijn gesloten.