Genaaid

Na een tijdje lid geweest te zijn van een zelfhulpgroep voor mensen met twee linkerhanden, vond ik mezelf sterk genoeg om tot de aanschaf van een rechterhand over te gaan.

Dat laatste had ik nl nodig, wilde ik de naailessen, die in september begonnen, tot een goed einde brengen.

Ik had in de verste verte niet verwacht dat ik dat zó leuk zou vinden. Waarom heb ik dat niet een paar jaar eerder gedaan ?

We zijn ondertussen zo ver dat een eerste stuk volledig klaar is. Uiteraard moesten we leren recht stikken, en dat deden we door twee lagen stof met daartussen wattine helemaal door te stikken. Uiteindelijk knipten we dat in de juiste vorm, stikten daar (soms met de moed der wanhoop) een biais-lint rond en kwamen na nog wat afwerking tot dit resultaat :

tasje

Zij die ervaren naaisters zijn lachen mij nu vierkant uit, want daar is nogal wat geknoeid (ongelijke steken, scheef gestikt, …) maar kijk dat is mijn eerste werkje, op een gegeven moment was ik het beu om steken los te tornen. Ik moet later toch kunnen zeggen dat ik vorderingen maak niet ?

Woensdag na de naailes ben ik nog binnen gewipt in de kringwinkel. Stof is nl duur, en ik had nog zin om te naaien. Het volgende project in de les is een schort. Ik kocht me daarvoor al nieuwe stof, maar verder dan knippen kwamen we nog niet. Maar ik wou dat toch al eens proberen, zo een schort naaien.

In de kringwinkel kocht ik een oud gordijn voor €2,00. Met dat geld mocht ik al eens knoeien vond ik zo … Maar uiteindelijk kwam ik toch tot een aanvaardbaar resultaat.

De stappen :

  • Te lui zijn om het patroon van de les te gebruiken (hangt nog op mijn stof gespeld, anders moet ik dat allemaal losmaken en weer vastspelden) en gewoon een oude schort nemen, op de stof leggen, naad bijtellen en knippen

IMG_7990

  • het grote geheel helemaal zig-zaggen (schoon woord toch, zig-zaggen ?)
  • alles mooi omzomen. Eén zijnaad en de onderste boord hoef ik niet te doen, ik gebruik nl een stuk gordijn en dat is al netjes.
  • binders knippen, ééntje naaien en zien dat het te smal is (= hard vloeken als ik het moet omkeren dus)
  • probleemoplossend denken en die dan maar gebruiken als neklint.
  • nieuwe binders knippen. Oef ! Net genoeg stof
  • deze mooi toenaaien
  • alles aan mekaar zetten
  • er een label aanhangen (gewonnen bij Liese) dat daar per ongeluk op zijn kop in strijken. Dat rechterhand is nog niet volledig gerodeerd me dunkt 😦

en ta daaaaa :

IMG_7997

Aan jullie om te oordelen of je die stof liever aan een raam ziet hangen of rond mijn lichaam.

Zo fijn, dat creatieve ! Ik vrees dat ik opnieuw lid ga moeten worden van een zelfhulpgroep, want ik heb er een nieuwe verslaving bij, al leef ik nu nog in ontkenning 🙂

24 reacties

  1. Te onzent wordt er gehaakt en gebreid dat het een lieve lust is, maar het naaien schiet er bij in. (En ik ben voor één keer niet ambigu, kun je nagaan.)

  2. Deze naaister vindt dat je heel erg recht gestikt hebt bij je allereerste naaisel. Amai, zo’n hoop evenwijdige stiksels, ik denk niet dat ik dat ooit al gedaan heb. En dan krijg je direct ook nog biaislint op je boterham, nogmaals amai. Dat is meteen de zweep er op 😉 Biaislint er goed aan stikken had ik pas na veel pogingen onder de knie, aan zo van die rondingen zoals aan de flap biaislint halen vind ik nog steeds echt niet simpel. Echt waar, chapeau voor jou, het ziet er heel goed uit!
    Dat stofje is trouwens véél mooier als schort dan als gordijn!

    • Ik ga nooit goeie vriendjes worden met biaislint vrees ik. Merci voor de complimenten. En ik vraag me ook af in welke kamer je in godsnaam zo een gordijnen laat passen …

    • En ik heb dat totaal niet met voorbedachte rade gemaakt voor jou é schat. Maar je moet toegeven als je nog eens spaghettisaus komt maken dat ze van pas gaat komen 🙂
      Wees blij trouwens dat ik geen boxershort heb gemaakt, anders mocht jij zelf poseren voor de blog !

Reacties zijn gesloten.