Spice up your life

Hebben jullie ze al eens geteld, de potjes met kruiden in de keukenkast? Allicht niet. Veel kans dat er ook wat potjes dubbel in staan of over de houdbaarheidsdatum.

Toen ik een week of twee geleden een nieuw kookboek kocht (ook al mocht ik van mezelf geen kookboeken meer kopen – geen karakter ik) kwamen daar wat kruiden in voor die ik wel in huis wou halen. Toch leek het me verstandig om de bewuste kruidenkast eerst eens van dichterbij te gaan bekijken.

kruiden

Het allegaartje op tafel zag er niet uit. Het deed me dromen van uniforme potjes en het vast voornemen als ik ooit een andere keuken moet inrichten, dat daar een kruidenlade moet zijn i.p.v. een kruidenkast.

Maar had ik dat niet ergens staan, kruidenpotjes?

Maar ja gij, ergens in de berging stond een doos vol.

Of het er genoeg waren? Maar nee gij, mijn netjes genummerd en alfabetisch lijstje toonde immers aan dat er een kleine 40 soorten kruiden mijn leven meer pit konden geven.

Hoewel ik met netjes genummerd even vergeet dat er een ongelukkige 13A en 13B is en ergens onderweg zijn de muskaatnoot en oregano (koop ik in grote strooibus) niet in de lijst geraakt.

Waarom ik überhaupt zo’n genummerd lijstje wil denkt u nu zeker? Wel om het feit dat ik dus geen overzichtelijke kruidenlade heb die de namen van de kruiden toont en mijn kast er nu zo uitziet:

 

De doos uniforme kruidenpotjes aangevuld met bijeengespaarde oploskoffie potjes (ooit, in een vorig leven door de schoonouders), de bus muskaatnoot en het zout en een obligate pepermolen waar een weldenkend mens geen afstand van doet uiteraard.

En weet ik nu uit het hoofd welk kruid pakweg nummer 16 is? Wel, nu nog niet. Dat zal misschien wel komen mettertijd. Nu behelp ik me met de lijst die (pas op: moeder ontdekt washi tape) op de kastdeur hangt.

Is al dit gefröbel een verbetering? Visueel wel, qua het juiste potje snel vinden ook. Al bestaat de vrees dat ik nog vaak de strooibusjes ga missen. Het moet bij mij namelijk vooruit gaan in de keuken. Ik zie zo al gebeuren dat ik geen maatlepeltje ga gebruiken en er véél te veel kruiding in mijn gerechten zal zitten.

En nu vooral niet denken aan het feit dat er nog nieuwe kruiden gaan bijkomen die niet alfabetisch in het lijstje gaan staan.

Mijn geestelijke vermogens kunnen dat nog niet aan 🙂

 

 

 

 

 

53 gedachtes over “Spice up your life

    • Ach bij mij staan er ook oudjes tussen hoor (de echtgenoot was hier vroeger de kruidenman en vermits die er al 8 jaar niet meer is…) Ik kijk niet naar houdbaarheidsdata. Mijn neus zegt me wel of iets nog goed is of niet.

  1. Mooi projectje 🙂 Hoeveelheid kruiden vallen nog redelijk goed mee bij mij en moeten het liefst in het smalle kastje boven het vuur kunnen waar ze allemaal naast elkaar staan en de labels dus goed zichtbaar zijn. Maar ’t is een gedacht om ze ook nog eens kritisch te bekijken.

  2. Oei hebben kruiden een houdbaarheidsdatum? Nooit gecheckt 😉 En ik heb ook al lekkere dingen (de minder geslaagde vergeten we even) doordat ik pakweg de gemalen gember niet vond en dan maar kurkuma gebruikte of zo.

  3. Wij hebben zo’n kruidenrek/kastje boven de dampkap. Ideaal, want dat is anders toch vaak een verloren ruimte. Bij ons zijn het gewoon de busjes uit de supermarkt en ja, er zitten er waarschijnlijk al een paar veel te oude exemplaren tussen 😉

  4. Het ene is bijna voor dagelijks gebruik.
    Het andere alleen voor speciale feestdagen.

    Het andere haal ik vers uit de tuin.

    Ach geef mij maar zo’n rommelige keuken waar mijn neus en tong de scepter zwaaien.

    Letterlijk een recept volgen lukt mij ook al niet …..

    Smakelijke, maar rommelige groet,

  5. ik begrijp ook niet waarom die kruidenfabrikanten de naam niet op het deksel van hun potje zetten. Dan zie je toch meteen wat erin zit als je in je kruidenpotjesbakje kijkt?

  6. Mooi! Jaren geleden deed ik dat ook eens: allemaal gelijke potjes. Want ik koop mijn kruiden en specerijen in het groot, en voor die grote potten is mijn lade te klein. Bij mij kleven de namen er bovenaan op, echt handig! Hier zijn er ook een 40-tal, peper en zout niet meegeteld 🙂

  7. Ik ben vast van plan om van onze keukenbouwer nog een paar kruidenrekjes voor in een schuif af te luizen😉. En dan grote kruidenkuis houden… Alhoewel, ik vertrouw mijn neus en gezond verstand. Volgens mij gaan kruiden ver over hun houdbaarheidsdatum. Ik durf niet tellen. Echt niet. Dan geraak ik zeker van overtuigd dat ik genoeg heb, maar er zijn nog zoveel mooie potjes die ik wil proberen!

Wat ben ik blij dat u reageert !

