Tuinstruinen

Omdat het in het voorjaar al eens de moeite bleek om met een echt fototoestel door de tuin de lopen, deed ik dat vanmorgen nog eens over.

Ik ben uiteraard geen fotograaf en de Canon heeft nog veel geheimen die hij, als ik daar eens geen cursus voor ga volgen, altijd voor zich gaat houden vrees ik.

Enfin, alles beter dan een (oude) smartphone-foto.

Ik deed van ruilhandel met mijn nichtje. Zij gebruikt mijn zolder om meubelen op te slaan tijdens het bouwen van een nieuw huis, de aangetrouwde neef bracht mij een aanhangwagen compost voor in de serre:

Zien dat de laag in de serre hoog genoeg is aan de laatste tomaten die er nog staan en compleet met het gras opvegen met de harde borstel 🙂

Er bloeit nog één en ander ook in mijn hofke. Niets spectaculairs, maar van dichtbij toch nog mooi:

De bovenste drie staan nog in de bloemenweide (mag ik die maaien met de grasmaaier? Iemand?) De laatste is bloei van ananas-salie (zou dat ook in de thee mogen?)

Soms komt er ook eens iets spontaan aanwaaien. Ik weet dus niet wat bovenstaande plant is. Ze staat in mijn bijna lege moestuin overigens.

De moestuin was – zacht uitgedrukt – geen succes te noemen dit jaar, maar er is nog eten te vinden. De laatste paprika’s uit de serre en massas’s rijpe vijgen. Die laatste kennen in confituurvorm geen succes hier. Een ontbijt bestaande uit gemixte vijg, gemixte peer, havermout en stukjes pure chocolade en dat gebakken in de oven is daarentegen wel super lekker!

De laatste dagen van de houten pergola zijn geteld. Veel kans dat hij gewoon wegwaait eens ik de druivelaars eraf haal. Maar kijk er is al vervanging in de vorm van een stevig smeedijzeren tweedehands exemplaar dat al een beetje mag staan roesten op de onderste foto.

De peul rechts kwam ik tegen aan de Wisteria. Nooit eerder merkte ik die op. Geheel optimistisch zocht ik al op of die dan gewoon kon gezaaid worden maar blijkt dat er dan allesbehalve zekerheid is dat er bloei komt. Jammer!

En dan eenzame Stippy (onze enige kip momenteel) die trots haar nieuw verenpak showt. Gelukkig loopt de Mozart nog wel eens achter haar kont aan (letterlijk). Datzelfde konijn heeft verse groenten gekregen maar verorbert momenteel liever de blaren van de bomen.

Op de onderste foto is te zien dat rode ogen (bij slechte foto – zie je wel dat ik een foto-cursus kan gebruiken) bij een albino-konijn gewoon wit zijn.

25 gedachtes over “Tuinstruinen

  1. Ook te onzent is deze week een volle big bag compost gearriveerd. Werk voor de boeg, kortom.
    De scheefgezakte pergola met blauweregen kon zo uit mijn tuin komen: na twintig jaar is hij hier evenzeer aan vernieuwing/vervanging toe. Om zoiets op een deftige manier te kunnen doen, zal de twintig jaar oude blauweregen fors worden teruggesnoeid. Moge deze verjonging hem deugd doen.
    Mooie kip, overigens. Gun haar snel maar wat vriendinnetjes, want een kip is een waar groepsbeest.

    • Mijn Wisteria heeft geen nadeel gehad van eens goed terug te snoeien nadat de wind er eens lelijk mee deed. Het was meteen de kans om hem beter te leiden tegen de garagemuur.
      Er kom(en)t zeker nog (een) extra kip(pen) maar we willen er liefst redden uit een donkere stal. Zo van die beauties die amper nog pluimen hebben en de eerste dagen bang zijn van het daglicht. Het doet extra veel deugd om die dan weer op hun plooi te zien komen. Stippy en haar onlangs gestorven (van ouderdom) collega waren ook ex-stalkippen.

    • Ha, ik toon natuurlijk wat ik wil tonen. Ik vrees dat je mijn tuin maar saai zou vinden als je zoveel gewoon bent zoals jij.
      En de bloemen ga ik eens proberen, want ik weet nog niet hoe ze smaken.

  2. Die plant met het geelzwarte bloemetje, zou dat geen ananaskers zijn (physalis)? Ik ben geen kenner maar volgens mij heeft zich dat in mijn tuin ook al eens spontaan uitgezaaid, weliswaar nadat ik dat een paar jaar geleden eens zelf gezet heb.

      • Het is inderdaad ananaskers, staat ook in mijn tuin vandaar dat ik het weet. Kan gigantisch groot worden maar ’t is wel wat laat om nog rijpe vruchtjes te krijgen.

  3. Pingback: Het requiem van Mozart | second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

