Vijgen (oef dat mag nog!) na Pasen

Zondag gingen wij en famille (dochters+wederhelft oudste) naar het ‘Vegan Summer fest’ in Gent. Sofie deelde mij daar al bij haar blessings, wat een eer!

Raar, maar toen de oudste me ’s avonds vroeg wat ik er van vond (ze zal wel al ergens gemerkt gehad hebben dat ik gefrustreerd was) ben ik kwaad geworden.

Misschien ligt het aan mij en begrijp ik het allemaal niet goed, maar volgende zaken vond ik van het goede teveel:

  • Als veganisme als ecologisch moet bestempeld worden, waarom aten wij daar dan allemaal uit plastieken/papieren/piepschuimachtige borden, met houten/plastieken bestek en dronken we uit plastieken bekers?
  • Opdruk van T-shirts met koe en kalf en dat het kalf alleen melk drinkt: kan allemaal wel zijn, en die dieren worden dan gehouden om moeder-kind te zijn en gaan dan dood van ouderdom? Hoe naïef moet je daarvoor zijn zeg!
  • Dat je liefst ook geen lederen schoenen/tassen moet kopen is ook nog zoiets. De kunststof nijverheid is natuurlijk wel héél milieuvriendelijk om nog maar te zwijgen van hoe lang al die zaken dan meegaan en of ze recycleerbaar zijn eens op de afvalberg.
  • Ik kocht daar een zeer ethisch verantwoord boterhamsmeersel om dan bij thuiskomst te zien dat het maar een dag meer goed bleef (ik weiger dat eigen schuld te bestempelen, een beetje eerlijk bedrijf doet dat niet of zegt het erbij en verkoopt die zaken met korting)

Het is dat ik zondag in volle colère niet direct ben beginnen schrijven of er zouden nog wel zaken uit mijn klavier gerold zijn.

Hier thuis is veganisme wel een item. Uiteraard. De oudste wil niet anders meer. Dat heeft er toe geleid dat wij allemaal nog amper vlees eten. De jongste en ik eten wel nog vis en schaaldieren, eieren en melkproducten. Zelf ga ik buiten de deur nooit moeilijk doen.

Met zijn allen gaan eten brengt bijgevolg altijd strubbelingen teweeg, familiefeesten zijn niet meer gewoon de deur uitgaan, ze vergen wat voorbereiding vaak (al wil ik dat laatste niet dramatiseren, er is veel begrip en zelfs een lieve broer die bij de laatste samenkomst ook voor twee lekkere vegan desserts zorgde)

En toch moet ik zeggen dat vegetarisch/vegan koken mij veel lekkers op mijn bord gebracht heeft. Echt! Ik zeg dat hier niet om iemand te plezieren, het is gewoon zo. Zondag heb ik ook mijn buikje rond gegeten zonder het gevoel te hebben van iets te missen in een gerecht.

Iedereen die een beetje lacherig doet over de nieuwe geitenwollensokken moet eerst eens wat gerechten proberen vooraleer te oordelen.

Het is zoals met vele dingen in de maatschappij. Een open geest hebben, mekaar respecteren en het goeie van vele werelden omarmen.

En als u mij nu wilt excuseren. Ik hoor buiten een ‘kot, kot, koduuuuuut’-productiedeuntje. Ik ben er zeker van dat ik dat eitje met smaak ga opeten!

 

21 comments

  1. Ik begrijp je ergernissen. Ik was vroeger lid van EVA en was soms ook verontwaardigd om dingen die ik daarin zag, zoals een foto van een koelkast van een vegetariër als voorbeeld waar allemaal in plastiek verpakte biogroenten van den Delhaize in lagen. Dan mailde ik om te melden dat je ook gewoon een bakske groenten bij het voedselteam kan halen :).
    Ergens ben ik best blij dat vegan-veggie hip is. Maar je struikelt inderdaad wel over inconsequenties. Maar ik ben de laatste jaren ook op plekken geweest waar consequentie onleefbaar werd, rigide, strikt, alle levensvreugde neermeppend.
    Dus.
    Dus. Ik probeer het gewoon zo goed mogelijk te doen op mijn vierkante centimeter. Straks met de fiets naar de zelfpluktuin weer eens paksoy halen. Zucht ;).

  2. Idem gevoelens hier. Ik eet zelf eerder weinig vlees en kan zeer genieten van een goed bereide vegetarisch (of zelfs veganistisch) gerecht zonder het gevoel te hebben dat ik iets mis. Waar ik slechter tegen kan (naast jouw bedenkingen) is dat mensen dan een vegetarische foodbox bestellen (hello fresh en andere) en dan denken dat ze ecologisch bezig zijn (al eens het aantal bestelwagens proberen tellen dat tegenwoordig rondtuft op onze wegen en de motor vaak lekker laat draaien terwijl een doosje wordt afgeleverd, en dan hebben we het nog niet over de verpakking gehad). Il probeer na te denken over mijn koop- en eetgedrag en dat kan zonder twijfel nog altijd beter (ja wij hebben een grote wagen en ja wij gaan daarmee op vakantie maar mijn woonwerkverkeer doe ik wel al meer dan 20j met het openbaar vervoer of de fiets endat is toch wel een bewuste keuze, om maar iets te noemen).

  3. Goed gezegd! (Ik was er niet, maar geloof je. :)) Ik ben zelf een flexitariër: thuis vegetarisch (eitjes!), elders pas ik mij aan. En idd: vegan kan heel lekker zijn. Verder probeer ik voldoende stil te staan bij de consequenties van mijn keuzes, al is mijn ecologische voetafdruk wellicht toch wel groter dan nodig…

  4. Ook ik kan me verschrikkelijk ergeren aan al die plastic voedselverpakkingen. Plastic is één van de grootste milieubedreigingen geworden, doch producenten en afnemers blijven hardnekkig collectief blind.

  5. Ha, ja, die dingen bedacht ik mij dus ook als ik weer thuis was. De standhouders van de groentenspread hadden mij wel eerlijk gezegd dat de korting was omdat de vervaldatum al de dag erna was, maar ik vind dat ze dat wel een beetje verkeerd aangepakt hebben.
    Maandag had ik het er nog over met een vriendin: dat er door de ‘vegan police’ precies bepaald wordt wat mag en wat niet. Wel, ik doe daar dus niet aan mee. Iedereen beslist toch zelf wat en hoe? Iedereen doet zijn best op zijn eigen manier. Daar geloof ik in.
    Het was leuk om je, al was het kort, te ontmoeten! 🙂

    • Mij hebben ze het niet gezegd bij de groentenspread. Ik noem bewust geen namen want ik vind de visie achter de zaak goed en het is al te gemakkelijk om mensen te kelderen.

  6. Ik sta versteld van het vele plasticafval dat ik maandelijks verzamel… het wordt hier 1 keer per maand opgehaald. Dat ligt aan de verpakkingen… Het is erg hoeveel kunststof er rond voedingsmiddelen zit.
    Ook hier wordt regelmatig vegetarisch gegeten. Veel vis en weinig vlees, maar vooral veel groenten.

    • Hier ook nog veel te veel afval hoor. Vooral brickverpakkingen van gewone melk en plantaardige melk. Water drinken we al lang van de kraan en de bruisende variant koop ik al een tijd weer in glas per bak.

  7. Wat kan er in hemelsnaam mis zijn aan een eitje,gelegd door je eigen kip, die met liefde wordt verzorgd ? Of de liter verse melk die ik haal bij een boer, van een koe die ook ieder jaar een kalfje mag krijgen ?
    Of de leren schoenen die ik liever heb dan die goedkope plastic zooi dat door 3e wereldland-kinderen in elkaar wordt geknutseld en die de plastic soep in onze oceanen alleen maar groter maakt ?
    “Ieder zijn meug” is mijn motto maar ik ben de vegan-politie uit mijn omgeving zo zat !
    Een goede vriendin heeft ook zo’n (jongste) dochter. Er wordt met alle plezier vegetarisch gekookt maar de spanningen in het gezin lopen zo hoog op door de constante vegan-ridiculiteit dat mijn vriendin zó blij is dat ze in september op kot gaat……….leuk hoor, als je dat bij je dochter voelt 😦

  8. Het was gstrn nog op het nieuws. In Kortrijk komt er een winkel “zonder” verpakkingen. En hij vindt ook geen grote papieren zakken die hij wil gebruiken. Overal zit wel een plastieken coating aan. Voor de kleinere zakken werkt hij samen met een winkeltje (thee en kruiden) in Marke.

    • In een winkel zonder verpakking zou je toch je klanten moeten aanmoedigen om eigen verpakkingen mee te brengen? Boodschappentassen, kleine stoffen zakken voor groenten/fruit, herbruikbare dozen voor granen/noten/pasta/rijst…

  9. Hier geen veganisten in huis, maar we eten wel veel minder vlees dan vroeger. Alles afzweren is me iets te radicaal, al heb ik dankzij kookboeken als ‘Easy Vegan’ al heel lekkere gerechten leren kennen waar niets aan ontbreekt. Afwisseling moet er zijn. En aan dat ecologische aspect mag daar dus nog keihard gewerkt worden!

Wat ben ik blij dat u reageert !

