We waren er (net) niet bij.

Speurend in een doos foto’s van de jongste (ze wordt eind november 18 jaar en ik ben van plan om haar een speciaal album te geven) kwam ik uiteraard heel wat vakantiefoto’s tegen. De kinderen waren de favoriete fotomodellen van hun vader, het stak hem niet op een filmrolletje meer of minder als we op reis gingen.

Twee foto’s heb ik alvast ingescand omdat ik direct een heel verhaal kon oprakelen over de plaats.

Boscastle, Cornwall. Augustus 2004. We reden naar het stadje, kronkelende baan naar beneden, het was heet, ik had barstende koppijn.

We parkeerden onze wagen op een middelgrote parking, ze waren daar blijkbaar wel wat toeristen gewoon.

En dan te voet naar de monding van een lieftallig riviertje tussen twee hoge rotsen in zee.

fullsizeoutput_2535

Geen goeie foto, maar het ‘gat’ naar zee is wel duidelijk.

De echtgenoot en de kinderen gingen naar het ‘Witchcraft Museum’, ik probeerde mijn zere hoofd wat te laten bekomen aan de oever van de rivier naast een oud stenen brugje.

fullsizeoutput_2533

Veel meer herinner ik me niet meer van die dag. Wat ik me wel levendig herinner is de beelden die we een week later op TV zagen.

Boscastle Flood

Mocht dit een week eerder gebeurd zijn en we zouden niet terug gekomen zijn van reis, geen kat zou geweten hebben dat we net die dag op die plek waren. Ik heb dat altijd een scary gedachte gevonden.

Water was precies een gemene deler van die reis (uiteraard, Cornwall, zijn haventjes, baaien, kusten) want ik schreef er al eens eerder over.

Ik kan het gelukkig allemaal nog navertellen, maar het is nu al geweten dat deze weerfenomenen door de opwarming van de aarde nog vaker gaan voorvallen. Met alle gevolgen van dien …

 

18 comments

  1. Vreselijk, zoiets.
    Misschien iets dichter bij huis dan… Zoals het gisteren regende (goot, eigenlijk) in Brugge, zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Vijftig meter van de woning van mijn moeder is tegelijkertijd de bliksem ingeslagen op een woning – totaal verwoest. De klimaatopwarming wordt vreselijk onderschat. Hopelijk raakt ook dat varken in Amerika met zijn lelijke toupet hiervan overtuigd.

  2. Lijkt me moeilijk inderdaad! Mijn ouders waren vorig jaar in Frankrijk op een boulevard geweest (Boulevard des Anglais?), waar een maand later die idioot met vrachtwagen op al die mensen inreed. Heel raar om dat dan te lezen. Je wordt je echt even bewust van je eigen sterfelijkheid, denk ik.

    • Ik herinner me die dag ook nog levendig. Wij waren toen onderweg van Spanje naar huis en hielden nog een tussenstop in Frankrijk. Er waren toen familieleden die zich ook afvroegen waar we zaten.

  3. Wij hebben iets vergelijkbaars meegemaakt in Oostenrijk, alleen was het daar ‘koekenbak’ 24 uur nadat wij er vertrokken waren (we zijn daar in de gietende regen vertrokken). ”t Blijft eigenaardig om de dag nadien jouw hotel te zien in ’t midden van een rivier

Wat ben ik blij dat u reageert !

