Vooroordelen over een elektrische fiets

Diegenen die er geen hebben doen er wel eens smalend over.

Je bent ofwel lui, oud voor je tijd, je moet totaal geen inspanning doen met zo’n fiets, … Ik kan zeggen dat ik verdorie ook zweet op die fiets en dat vandaag mijn spieren wat stram zijn.

Gisteren nog een nichtje op Facebook toen ik vertelde dat we 62km hadden gedaan. Zo een beetje smalend de vraag: Elektrisch? No offence S. maar hoeveel fiets jij?

Ja uiteraard elektrisch. Ik ga niet een paar duizend Euro uitgeven om dan mijn gewone fiets weer van stal te halen.

Ik heb hem morgen 2 maanden en er staan een kleine 600km op de teller. Geen haar op mijn hoofd dat er zou aan gedacht hebben om zoveel km met mijn oude fiets te gaan rijden.

Ik beweeg weer! Ik ben een stuk ecologischer als ik mijn boodschappen met de fiets doe. Ik rijd naar de Spaanse les (15km) en naar de naailes (20km) per fiets. Als hij te lang stilstaat naar mijn goesting ga ik gewoon in eigen dorp een toertje doen. En Bruno test mijn grenzen qua afstand en snelheid 🙂

Win-win!

Gisteren was een mooie fietsdag trouwens. We namen de wagen naar Breskens om dan onszelf en onze fietsen per boot over te zetten naar Vlissingen. Ik vergat voor het gemak even dat ik altijd zeeziek word, al waren de laatste minuten bij het terugkeren toch nog even spannend.

We deden deze tocht met hier en daar nog een omweg:

fullsizeoutput_201d

De combinatie van een zon/feestdag met mooi weer maakte dat het druk was op Beveland. Sommige fietspaden leken wel op volle autosnelwegen naar de kust. Die kust is daar ook meer dan voldoende voorradig.

Toch waren we verbaasd over de hoeveelheid paden die door bossen liepen (en die toch vlakbij de zeedijk waren) Men neemt daar ook de wagen niet naar de kust. Gewoon het bospad door geladen met boek/zetel/handdoek op weg naar voldoende aanwezige plekken waar je je fiets kunt achterlaten.

Nog een opvallend feit: Nederland steekt z’n kop niet in het zeezand wat betreft bescherming tegen superstormen. De kust daar is wel op wat voorbereid. Hier daarentegen…

En er is daar opvallend minder afval te vinden. Ga hier maar eens fietsen en kijk eens rond. Het feit dat er statiegeld zit op plastieken verpakkingen zal daar hoogst waarschijnlijk ook wel iets mee te zien hebben, maar toch. We kunnen nog iets bijleren hier bij ons!

Maar ik had het over fietsen nietwaar? Laat het duidelijk zijn, er zullen nog veel tochten volgen. Waarmee ik juist niet oud voor mijn tijd hoop te zijn!

 

37 comments

  1. Heerlijk fietsen daar! Wij kennen de streek ook als onze broekzak. Vroeger fietsten we er vaak, maar nu ontzie ik het om onze fiets mee te nemen. Zeker electrische fietsen (die toch zwaarder zijn) zijn riskant om mee te nemen op ons rekje achteraan op de auto.

    • Wij kochten samen met onze fietsen ook een nieuwe fietsendrager. Na het eerste gevloek (nogal zwaar voor mij om op te heffen) is hij nu zeer handig in gebruik. Ik weet niet direct het merk maar is al verschillende malen tot beste koop bij Test Aankoop gekozen.

  2. Elektrisch of niets, het blijft fietsen en dat is knap! Al begin ik nu weer wat banger te worden. Zoon één is in Brussel ei zo na overhoop gereden, kon nog net van zijn fiets springen en zag toen de carbonvork gewoon in twee breken.

    • Fietsen tussen het verkeer blijft een uitdaging, zeker in ons land waar amper prioriteit gegeven wordt aan goeie fietspaden.
      Na mijn val tijdens één van de eerste fietstochten heb ik me er ook overheen moeten zetten. Ik kan me voorstellen dat iemand die dan bvb 70 jaar is, nooit meer op een fiets kruipt.

      • Ja dat is zo. Gelukkig geen gewonden en was de fiets nog in garantie. Maar als je met die snelheid iets voor krijgt… Ik fiets nog geen 10 per uur met mijn klassieke stoemper maar brak bij een stomme val toch al mijn sinusbeen en het jukbeen.

      • Inderdaad, het is schandalig dat men in B. zo weinig doet om het veiliger te maken voor fietsers; het verschil met Nederland is gigantisch. Ik heb indertijd zelfs naar Crevits geschreven om de plannen van hier voor te leggen. Hoe men over grote sloten brede fietspaden legt. Het kan allemaal… helaas kreeg ik niet eens een antwoord…

    • Ach Anna, dat is echt schrikken… ben ook altijd bang omdat mijn dochter door Gent fietst… maar Brussel is zoveel drukker… gelukkig is je zoon er goed vanaf gekomen. Er wordt echt niet goed gewerkt aan de veiligheid voor fietsers in België. Op dat punt mogen ze echt eens een voorbeeld nemen aan NL.

  3. Groot gelijk. Mijn fiets komt zelden van stal, vooral als er ook maar een zuchtje wind is, dan zie ik het al niet meer zitten. Moest ik zo’n elektrisch beestje hebben, ik ben zeker dat ik er vaker op zou zitten.

    • Wij rijden meestal op de kleinste ondersteuning en dat geeft inderdaad een beetje een wind achter-gevoel. Ik ben er zeker van dat je meer zou fietsen mocht je zo’n fiets hebben!

  4. Een elektrische fiets is zeker niet alleen voor bejaarden hoor. Zelfs verschillende vrienden van ons (allemaal dertigers) hebben recent een elektrische fiets gekocht om bijvoorbeeld mee naar het werk te rijden. Veel plezier ermee!

  5. Leuke positieve post over elektrische fietsen. Wij hebben sinds vorig jaar een elektrische fiets. Ik wil niets anders meer, heerlijk die heuveltjes in de duinen 😉 daar moest ik vroeger lopen omdat ik het niet haalde en nu fluitje van een cent! Samen we fietsen we op een lagere versnelling maar naar naar mijn werk dan heerlijk even op de hoogste versnelling en ondersteuning, ook leuk en nooit meer bezweet.
    Groetjes
    Tanja

  6. Hoera voor elektrisch fietsen! Nooit gedacht dat ik dat ging zeggen, maar ik ben ook grote fan. Sinds een week of drie fiets ik ook elektrisch van en naar het werk, en de teller staat al op ruim 250 km. Wat een gemak! Ik vind het zeker niet voor luie mensen, want ik gebruik (behalve voor bergop of ferm wind tegen) altijd de eco-stand, waardoor ik zelf nog genoeg moet trappen. Ik ben minder moe en bezweet, maar heb wel nog altijd het gevoel van gefietst te hebben. En als ik ’s avonds naar huis fiets, en alle auto’s die staan aan te schuiven in de file kan inhalen, voel ik me geweldig 🙂

    • Het juiste zalfje hé.
      En gisteren een fietsbroek onder mijn rokje.
      Heb nu wel verbrande billen wegens het feit dat die nog nooit de zon gezien hebben in de laatste 20 jaar 😦

  7. Die vooroordelen op gebied van elektrisch fietsen in NL bestaan hier niet echt… dus trek het je niet aan… België volgt. Het is inderdaad zoveel beter om elektrisch én meer te gaan fietsen dan voor elke ritje je auto te nemen. Goed bezig meid. Als je in de buurt van de vuurtoren van Breskens komt fietsen, laat het gerust weten hé! Doedoei X

  8. Al heb ik zelf geen elektrische fiets toch begrijp ik je redenering volledig. Ik zou er zelf wel een willen al was het meer ter afwisseling van mijn huidige fiets. De tijd dat ik naar Breskens reed van hier (Koolkerke/Brugge) en daar de boot nam om vervolgens naar Middelburg te fietsen, ligt ver achter me. Ik vind het jammer dat ik dat niet meer kan. De laatste keer dat ik zelfs maar in Cadzand en omgeving fietste was dat nadat ik de trein naar Knokke nam (met de fiets op de trein uiteraard). Vandaag uitzonderlijk een 40 km gefietst en ik kan mijn t-shirt uitwringen van het zweet.
    De laatste dagen heb ik me verdiept in het fenomeen Kopenhagen en daar zou ik eigenlijk ook een elektrische fiets nodig hebben. Want daar rijden de fietsers blijkbaar allemaal hard. 😮

  9. Ik ben al een tijd aan het twijfelen om een elektrische fiets te kopen maar tot nu toe is dat er nog niet van gekomen. Ik heb geen rijbewijs en doe dus alles met openbaar vervoer en fiets.

    • Als het eraf kan, investeer dan maar in een goeie elektrische. Je gaat de koning te rijk zijn en misschien zelfs een stuk minder openbaar vervoer nodig hebben.

Wat ben ik blij dat u reageert !

