Moar de lochting moakt toch vele goe

…petatten en tomatten op een roe

Is ze daar weer met hare lochting (moestuin)?

Na dit en dit en dit

Ja, u kunt immers van zender veranderen mocht u dat willen 😉

Ik ben er zelfs zodanig weer dat ik flink aan het werk ben om mijn moestuin een roe (in mijn dromen dan toch) groot te maken (vorige jaren bijna alleen serrekweek)

In de winter had ik wilde plannen om mijn kippenpark tot moestuin om te bouwen. Luiheid lag daaraan de basis, daar moest immers al geen gras meer afgeplagd te worden. Diezelfde luiheid en een gezonde portie gierigheid maakte dat dit plan niet ten uitvoering kwam. Anders had ik immers extern personeel nodig om dat kippenpark deftig te onheinen, er loopt daar immers ook een langoor rond die fan is van Queen.

En toen werd het lente (dat denk ik nu toch al enkele maanden) en moest het gras voor het eerst afgereden worden. Enfin gras, op sommige plaatsen kon ik dat gras bijna met de borstel opvegen wegens verdord mos.

Het plan rijpte om op die plek dan maar te moestuinieren. Ik zag mijn vader wel zuchten hierboven op zijn wolk van “kind, dat is toch geen goeie plek om te lochtingen” maar hij zal immers wel weten dat als ik iets in mijn kop heb, dat het dan niet elders zit.

Ik probeer dus maar wat. Gras groeit er niet, andere dingen misschien wel.

Ondertussen staan er al aardappelen (klassiek in rijtjes en in een toren van autobanden), selder, spruitjes, witte kool, savooikool, courgette, pompoenen, Romeinse sla, pastinaak en quinoa. Een rabarberstruik en aalbessenstruik kreeg ook een plaatsje. Ik werkte tussenin ook wat oud bloemenzaad op (we zien wel wat opkomt) van Oost-Indische kers en Citrusafrikaantjes. De Madeliefjes stonden al in het gras en mochten ook blijven.

In de serre staat ook nog wat prematuur zaaigoed (warmoes en nog meer courgettes) dat later ook nog buiten een plaatsje zal krijgen. Ik blijf nog wel even bezig dus.

Uit die serre smulden we hier ten huize al van verse sla en de eerste bloemkolen zijn ook al verteerd. De boontjes bloeien al, dus die gaan ook niet lang meer op zich laten wachten, hetzelfde met een mini-komkommer. Wortelen komen na een tweede zaai poging ook op en de broccoli groeien als kool maar vormen er helaas geen -(

fullsizeoutput_1ff2

(ik hoef niet beoordeeld te worden op orde en netheid toch hé?)

Een zestal tomatenplanten zijn ook al een tijdje aan de volle grond toevertrouwd en nu laat het weer het toe om met de reserves ook nog aan de slag te gaan.

Voor u zich afvraagt waarom ik mijn tomaten in potten plant dit nog:

Ik ‘plantekik’ niet in potten. Die potten hebben geen bodem. Dat maakt dat ik mijn planten in verse potgrond kan zetten (serregrond is verarmd en ik ben niet van plan om die helemaal te vernieuwen) en dat ik zeer zuinig kan zijn met water. Ik giet dus gewoon in de pot en de plant profiteert daar optimaal van.

Nu maar hopen dat mijn tuinmicrobe blijft bijten en dat er echt één en ander kan geoogst worden.

Het is dat wij sedert dagen zonder vlees voor 99% vegetarisch zijn blijven eten, een omschakeling die eigenlijk bijzonder organisch gegaan is.

Dus: Groensels for the win!!

 

 

 

 

20 gedachtes over “Moar de lochting moakt toch vele goe

  1. Amaai .. nu dacht ik eens één jaar vroeg te zijn.. en hebt ge mij weer geklopt. Hier geen serre.. en de eerste courgette en mais plantjes al weer bevroren.. dus bij mij zijn het nu vooral erwten en wortels buiten.. en sla in kouwe kas. Aardappelen in zak gezet .. voor de eerste keer.. we zullen zien..
    Mijne moestuinpost is geschreven vorige zaterdag.. maar ik moet nog wa fotokes selecteren 😉

    • Moestuiniers hebben de onhebbelijke gewoonte om steeds vroeger te willen zaaien. Dit jaar lieten de ijsheiligen zich echt gelden. Hier vooral schade aan de kiwibessen en ook een pompoenplant verloren.

      • Ik ben het eens gaan opzoeken en waar ik dacht dat een roe vergeleken kon worden met een are, blijkt het toch een veel kleinere oppervlakte te zijn die bovendien streekgewijs nogal kan verschillen. Een roe is iets meer dan 4m lang en wordt zowel in lengtemaat als in het vierkant gebruikt.
        Mijn tuintje telt dus op die manier meerdere roes (die meervoudsvorm moest ik ook opzoeken)

        • Er zijn nogal veel roeden.
          Vooral lokaal is er veel onderscheid te maken.
          Meestal is de roe de breedte van het perceel.
          Beginnend aan de dijk, straat werd er dan een standaard lengte het land in ontgonnen.
          Tussen de percelen ligt dat de afwateringssloot.

          De roe werd vooral gebruikt in veenontginningen in Holland.

          Vriendelijke groet,

Wat ben ik blij dat u reageert !

