Lille, belle ville

De jongste was twee dagen naar Parijs, dus er kon vrijdag nog een uitje vanaf.

Dicht bij mijn mannetje zijn verveelt nooit, al vergeet ik nu voor het gemak dat ik rond 4u de bank verkoos boven zijn bed omdat hij echt teveel lawaai maakte, om dan prompt rond 5u weer wakker te worden van de eerste trein die passeerde 😦 Ik was even vergeten dat hij vlakbij het station woont.

We besloten de trein te nemen naar Lille, een stad die al een tijdje op ons verlanglijstje stond en die vanaf Ieper snel te bereiken is. (trein Ieper-Kortrijk en Kortrijk-lille)

IMG_20170428_100033-EFFECTS

Met het station Lille-Flandres dat op wandelafstand van het centrum van de stad ligt is de trein trouwens heel handig. Het kostte ons maar een paar minuten om heel wat mooie gebouwen te kunnen aanschouwen.

Want die hebben ze daar, in overvloed zelfs. Het oude beursgebouw met zijn mooie binnenplaats waar elke dag boekenmarkt is (ik zag er oude kranten met naaipatronen uit de jaren ’20 maar hield mijn portemonnee op de knip) Meerdere theaters, kleine en grote huizen, mooie winkelstraten, de kathedraal, …

Die laatste is vrij recent (opgericht tss 1897-1947) maar wel de moeite om te zien. Opmerkelijk is dat de voorgevel in 1999 volledig herbouwd is door 2 kunstenaars waardoor die een heel contrast vormt met de andere uitgangen die er klassiek uitzien.

De binnenkant vind ik heel erg geslaagd, van buiten dan weer iets minder, maar gedurfd is het alleszins.

Vlakbij de kathedraal staat ook het smalste huis van de stad. Volgens mij slapen ze daar in een twijfelaar 🙂

fullsizeoutput_1f11

Je kon de stad ook verkennen met een tourbus of nog origineler met authentieke deux chevaux, wat een groepje Aziaten ook prompt deed.

fullsizeoutput_1f17

Wij hielden het op de benenwagen, die knie van mij zou maar eens stijf moeten worden na de val van de dag voordien.

Uiteraard moet je in Lille niet zoeken naar eet- en drankgelegenheden, die zijn er à volonté. Wij aten in een restaurantje recht tegenover de kathedraal en ik betaalde daar zelfs minder dan Bruno de dag voordien in Vlamertinge.

We waren er graag, in Lille maar aan alle leuks komt een eind natuurlijk, helaas.

Eenmaal thuis was ik weer helemaal mama (ook met de glimlach hoor) en kon de wasmachine beginnen draaien toen de oudste met een valies van 14 dagen weg zijn thuiskwam.

Om maar te zwijgen over de jongste die ’s avonds laat ook nog in Brugge moest afgehaald worden.

(alle foto’s van onze tweedaagse zijn met de smartphone genomen vermits het fototoestel op citytrip naar Parijs was. Soms doet Google al eens een bewerking van een foto, daardoor dat Lille Flandres er als een postkaartje uitziet)

 

19 gedachtes over “Lille, belle ville

  1. Zelfs een twijfelaar geraakt daar niet in denk ik, wss slapen ze in een stapelbed 😀😀
    Maar idd, Lille moet dringend terug aangedaan worden, het is zeker 12 jaar geleden! Mooie foto’s!

  2. Lille is een vleugje Vlaanderen in Frankrijk. Wij komen er graag en meerdere malen per jaar, hoewel we er wel twee uren voor moeten rijden. Al was het alleen maar voor het lekkere eten …

  3. Je brengt me op ideeën met dit mooie fotoverslag. Het is bijna twintig jaar geleden dat ik er nog eens was. En het is makkelijk te doen als daguitstap. Vooruit dan maar, nog iets bij op de planning…

  4. Dit fotoverslagje doet me Lille ook terug toevoegen aan de lijst van (nog eens) te bezoeken steden met de huisgenoten. Ik ging er ooit al eens een dag rondlopen (toen ze culturele hoofdstad waren) maar zij nog niet.

  5. Die een na laatste foto is een juweeltje!
    Mijn dochter is een aantal jaar geleden met school een paar dagen naar Lille geweest en ze praat er nu nog over.
    Groetjes Kakel

Wat ben ik blij dat u reageert !

