Ooit geblogd

Ooit geblogd (7)

Zou het kunnen dat mijn inspiratie wat zoek is, of is het door de datum dat er twee ‘Ooit geblogd’-berichten op mekaar volgen?

Enfin, het is 18 april vandaag en mijn kleine broertje wordt vandaag 41!

Ik herhaal een bericht van 17/04/2011

***

Saved from being a bitch

Deze namiddag zijn we uitgenodigd voor een natje en een droogje n.a.v. de 35ste verjaardag van kleine broer.

Hoe konden ons moe en pa mij dat aandoen 😦

Bijna zeven jaar! was ik de ‘kakkernest’ (schoon Vlaamsch woord voor de jongste) van een gezin van vijf kinderen. En toen ‘moest’ ik nog een broer krijgen. Mijn ouders hadden net iets te enthousiast hun 17° huwelijksverjaardag gevierd op 19 juli.

De miserie begon al vóór zijn geboorte. Ik zie me nog zitten op vaders’ schoot en hij mij maar plagen dat hij hem ‘Tuurke’ ging noemen (zijn voorkeur voor het geslacht niet onder stoelen of banken stekend na 4 dochters en amper 1 zoon)

Tuurke, ik zag me dat al vertellen met beschaamde kaken in de klas…

En dan de dag van zijn geboorte. Het was Pasen en vader kwam ons wakker maken met de boodschap dat we een broertje hadden gekregen.

Mijn vragen voor hem waren niet: “Is’t een schoontje? Een braafke? 10 vingers, 10 teentjes? Waar is ons moeder?” (ik dateer nog uit een tijd dat kindjes uit de bloemkolen kwamen, wist ik veel dat moeders die in het ziekenhuis gingen kopen)

Wat kon mij die broer schelen nietwaar?

Nee hoor, mijn enige vraag was: “Is de paasklok geweest?” 🙂

Ondanks dat ik nog maar in het eerste leerjaar zat en ik nog niet lang kon tellen, weet ik nog dat ik dat jaar 24 paaseieren heb gevonden. En blijkbaar was ik in die tijd wel te paaien met zoetigheid (mijn molligheid was er toen niet vanzelf gekomen) want ik wou absoluut NIET naar de kraamkliniek naar ons moeder en die fameuse broer. Ze hebben me maar kunnen overtuigen met de boodschap dat ik daar doopsuiker zou krijgen. (Mijn 2 jaar oudere zus wou dolgraag haar broertje gaan bekijken maar die mocht niet mee wegens Rubella)

Verwend nest ik!

Met het verstand dat ik nu heb kan ik alleen maar zeggen: “merci broer dat je er gekomen bent!” Wat zou er anders karakterieel van mij terechtgekomen zijn?

Maar ik ben nog altijd een beetje kwaad dat jij in de lagere school een splinternieuwe (BMX)-fiets kreeg en ik heb moeten wachten op mijn eerste nieuwe fiets tot mijn negentiende 🙂

***

 

 

11 thoughts on “Ooit geblogd (7)”

Wat ben ik blij dat u reageert !

