R.I.P.

Het was een kroniek van een aangekondigde dood.

Of nee, hij was al lang wijlen.

Maar hij bleef mooi, zelfs ontdaan van ledematen wegens te gevaarlijk voor de buurt.

Ooit massief, de laatste jaren geperforeerd leed.

Hoeveel honden zouden er hun poot opgeheven hebben aan zijn voeten? Oneerbiedig, alsof hij vragende partij was voor ureum, anorganische zouten en dies meer.

Hij begreep van geen kanten waarom een paar onverlaten ooit nog brand stichtten in de wonde van z’n ferme lichaam.

Je zou kunnen spreken van een treurig bestaan, en ergens zat dat ook in zijn genen.

Gelukkig heb ik hem jaren mooi geweten, de treurwilg van ’t boske.

In de ideale wereld zou ik hem een tweede leven gunnen als champignonkwekerij.

In ’t echt zal hij voor onveiligheid zorgen als de hangjongeren nog eens van vuurke stook doen.

Vanmorgen nog rechtstaand, na de middag moegestreden.

’t Is triestig …

 

fullsizeoutput_1ecf

17 gedachtes over “R.I.P.

  1. Wat treurig… ik treur ook nog steeds om mijn mooie treurwilg die na het snoeien een vriesnacht meemaakte en daardoor dood ging. Zo jammer. Treuren om een treurwilg. Ik weet er alles van. Veel sterkte.

    • Veel denk ik. Ooit was hij deel van een grote tuin die bij een villa van een welstellende familie hoorde. Veel trouwende koppeltjes namen daar huwelijksfoto’s.
      Door de verkavelings ijver in Vlaanderen hoorde hij sedert 25 jaar bij het openbaar domein omdat er een wandelpad doorloopt van een doodlopende straat. Ik woon zowat in de achtertuin van de villa. Het enige wat wij overhielden van de tuin zijn twee hulstbomen die me al meer ergernis hebben bezorgd dan plezier.

      • Helemaal afknippen en met kerst in de stukken verwerken, die hulst.
        Nadeel is dat je dat elk jaar weer opnieuw kunt doen 😉
        Je schrijfsel heeft me geïnspireerd. Hier vlakbij staat een groot landgoed met ook van die gevallen reuzen. Er staat een gedicht bij in het plat Gronings. Logje komt morgen 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

