#40 dagen bloggen: De diepste krochten van je ziel

Waarmee heb je het moeilijk als volwassene?

Met nooit meer compleet zorgeloos zijn, dat zal wel de samenvatting zijn van alle kleine dingen in het dagelijks leven.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind volwassen zijn de max! Ik neem graag mijn eigen beslissingen (na dat jaren niet gekund te hebben), ik kan ook de gevolgen van die beslissingen meestal goed inschatten.

Maar deze zaken blijven moeilijk:

  • Weten dat mijn partnerkeuze van het eerste deel van mijn leven, nog altijd voor gevolgen zorgt zowel voor mij als voor de kroost.
  • Opvoeding van kinderen: een leerproces dat nooit ophoudt als je het goed wil doen.
  • Zien hoe diezelfde kinderen het moeilijk hebben met de zaken die naar volwassenheid en zelfstandigheid leiden (studiekeuzes, de gevolgen daarvan,…) het blijft een aan de zijlijn toekijken en supporteren, wat vaak machteloosheid teweeg brengt.
  • Loslaten en geloven dat dat goed is.
  • Beslissen waar ik ga wonen eens niemand meer in huis om te ‘pamperen’. In mijn huis (veel te groot en ver van alles om oud in te worden), bij het lief (een ruim appartement maar voor mij nog steeds een vogelkooi), dichterbij het lief (want bang dat ik nooit meer genoeg water bij de wijn ga kunnen doen om echt samen te wonen), samen iets nieuws en toch de sprong wagen? Pfieuw, soms maalt mijn hoofd daar zo hard over dat het kraakt!
  • De staat van de planeet en de manier waarop staatsleiders en de economie daarmee omgaan.
  • De maatschappij waarin we leven. Terreur, angst, teveel elk voor zich, …

Mocht ik kunnen ik keerde nog eens terug naar mijn tienerjaren. Thuiskomen van school, de capriolen van de dag vertellen aan ons moeder, beetje huiswerk, in de winter een boek lezen voor de open haard want die kon toen nog ongestoord branden, …

Maar ja, om de jongste te citeren : “het leven is geen crèmeke lekken”

Maar we maken er wel het beste van!

 

7 gedachtes over “#40 dagen bloggen: De diepste krochten van je ziel

  1. Die quote over het leven vind ik zeer smakelijk. Ik begrijp dat je af en toe terug wil naar de zorgeloosheid van je jeugd. Maar ik heb toch het gevoel dat je het er tamelijk goed van af brengt als alleenstaande ouder. Duim voor jou.

  2. If I could turn back time … ook bij mij van toepassing. Het leven is idd geen cremeke lekken, maar we maken er het beste van. Dat zijn we onszelf verplicht … courage meid x

Wat ben ik blij dat u reageert !

