#40 dagen bloggen: De innerlijke mensch

Daar gaan we dan met de eerste uitdaging voor ’40 dagen bloggen’

’40 dagen bloggen’ Que?

Omdat vandaag ’40 dagen zonder vlees’ start vind ik dit wel een mooie opgave :

Heb je ooit overwogen om vegetariër/veganist te worden? Waarom wel of waarom net niet?

Laat ik eerst maar eens zeggen dat ik graag eet. Boeffen in mijn betekenis : overdreven snoepen van het lekkere leven, is een deel van mijn aard.

Maar een mens evolueert ook in het leven. De ‘boefferij’ van nu is niet meer die van een paar jaar geleden, een paar blijvers niet te na gesproken natuurlijk.

Overweeg ik om vegetariër te worden? Ja, nee, ja, nee, ja, nee, ja het is duidelijk, ik zit in dubio.

Een overtuigde veganiste in huis hebben doet me vaak al heel anders koken. Altijd twee soorten eten maken kan me wel eens flink vervelen, dus eet ik al eens mee met de oudste.

Nu de jongste ook wil meedoen aan ’40 dagen zonder vlees’ openen er zich perspectieven. Al nemen wij twee ‘vlees’ letterlijk en eten we wel nog vis (al zitten daar dan weer teveel zware metalen in, antibiotica bij gekweekte en plastiekdeeltjes in schaaldieren, zucht!)

Feit is dat ik mijn vleesverbruik al drastisch verminderde. Het eeuwig opgeblazen gevoel dat ik had na een maaltijd was er voor mij teveel aan. En mijn lichaam stoot het precies ook af. Getuige de laatste twee keren dat ik met het lief uitgebreid op restaurant ben geweest (december dagje Antwerpen, Valentijn in Gent) Telkens moest ik na het eten zo snel mogelijk weer een horeca-gelegenheid vinden, een spurtje trekken naar het toilet, en er daar een spetterend feest van maken 😦

Een positief gevolg van minder vlees eten is dat ik mijn gewicht perfect op peil weet te houden. Er is zelfs een beetje minder mij dan een jaar geleden.

Nadelen? Iets meer werk aan de maaltijd misschien? Als je minder/geen vlees eet, eet je uiteraard meer groenten. Het traditionele vlees/groenten/patatjes bestaat niet meer. Dus meer groeten wassen, snijden, klaarmaken. Al kan het perfect met diepvriesgroenten voor diegenen die minder tijd hebben en mijn eigen kweek moet toch verwerkt worden, dus dat blijft hetzelfde.

Dat nadeel is tegelijk een voordeel geworden omdat ik nu combinaties samengooi waar ik vroeger nooit aan zou gedacht hebben en die draaien (op een uitzondering na) altijd smakelijk uit.

De waarom vegetarisch-vraag is dus al goed beantwoord met wat het doet voor het lijf. Uiteraard kunnen we niet om het ecologisch aspect van geen/minder vlees eten heen.

Want zijn we dat niet verplicht aan de volgende generaties?

24 gedachtes over “#40 dagen bloggen: De innerlijke mensch

  1. Knap dat je je liet inspireren door je dochters. Ik verminder mijn vleesconsumptie al de laatste jaren, ook uit gezondheidsredenen. Ik eet geen vis, dus dan maar alle dagen vlees nemen zou geen goede keuze zijn. Leuk dat je ook meedoet met de 40 dagen bloggen 🙂

  2. Idem hier. 40 dagen bloggen? Hmm… zou dat lukken? Ik denk er nog even over na.
    Wij aten de afgelopen tien dagen eigenlijk geen vlees, puur toeval. Ik koop niet zo vaak vlees en maak sowieso vaak gerechten zonder.

  3. Mmmm…..ik heb er net een Tournée Minerale opzitten en ben trots op mezelf. 🙂
    En dan nu weer zonder vlees, dat wordt een moeilijke.
    Geen vis-liefhebber en een hekel aan groente; dan wordt de spoeling wel erg dun.
    Vanavond op restaurant mét een goed glas en dan vlees laten staan; ik denk niet dat ik dat kan…

  4. Ik probeer mee te doen aan de 40 dagen bloggen, we zien wel.
    Na gisteren het nieuws te hebben gezien zou ik zo stoppen met vlees eten, maar ik weet ook dat er dieren zijn die wel goed behandeld worden. Wij eten niet zoveel vlees, maar lusten het wel graag.
    Maar alleen groenten zijn toch geen vervangers voor eiwitten enzo? Wat doe je daarmee?

      1. Merci voor de duiding. Toch pas ik, want om veertig dagelijkse blogafleveringen te produceren, zou ik toch een pak meer tijd moeten hebben dan nu. Binnen een jaar of 17, oké? Dan ben ik met pensioen. 😉

    1. ‘k Weet het, de lijst moet nog aangevuld worden door de Kathleen, de bedenker van de challenge. Bij de reacties onder het bericht dat ik in link bij Menck schreef staan al wat meer deelnemers.

  5. 40 dagen bloggen? Neen. 40 dagen zonder vlees? Neen. Ik eet het hele jaar door niet teveel vlees (3-4 keer per week, en kleine porties), en zie niet in waarom ik nu iets anders zou moeten doen.

  6. Ik probeer gewoon minder vlees te eten en dat lukt vrij aardig, mezelf toch meer verplichten heeft meestal een averechts effect 😉 Voor 40 dagen bloggen ontbreekt me de tijd (en heb trouwens ook schrik dat het dan weer teveel van ‘moeten’ wordt en het leuke van mijn blog vind ik nu net dat het absoluut niet ‘moet’, een gemiddelde van één keer per week en soms iets meer bevalt me momenteel het best maar ik kom wel bij jullie lezen 😊

Wat ben ik blij dat u reageert !

