Ooit geblogd (4)

Een schrijfsel van 08/04/2011

Cijfers van groot naar klein

€500000 : bonus topman KBC, waarschijnlijk heeft de mens daar hard voor gewerkt (ik mag het in elk geval hopen!) en blijkbaar heeft de staatssteun goed gerendeerd dat er zo een winst gegenereerd kon worden. Een winst die ze liever zelf hielden en niet uitgekeerd hebben aan de kleine spaarder

€300000 : de dotatie van prins ‘Profiteur’ Laurent. Die mens heeft daar niet voor gewerkt, en komt met dat ‘schamel’ bedrag blijkbaar nog niet toe. Als hij op reis gaat, doet hij dat op de schuim en als hij in ’t rood dreigt te gaan, houd hij zich niet in om foute vriendjes in het woelige buitenland aan te spreken om de kas te spijzen (of was dat zijn eigen geld terugvragen voor diezelfde vriendjes in hun land helemaal afgedaan hebben en met de noorderzon verdwijnen?)

€10..: mijn smartengeld voor een woelig verleden bestaande uit 4 cijfers voor de komma. Ik klaag daar aan geen kanten over. Voor sommigen ben ik allicht ook een profiteur, want niet werkend (prinses Laurentina of zo) Maar ik vraag me eveneens af of die sommigen in mijn plaats niet net hetzelfde zouden doen als ze de keuze moeten maken om voor €50 méér een hele maand te gaan werken (mijn vervoer was er nog niet mee betaald). Ik heb een jaar geleden de kaart van de kroost getrokken om hen van dichtbij groot te zien worden en om zelf een rustig en geregeld leven te leiden. Ten andere heb ik ondertussen wel 21 jaar meebetaald aan de RSZ, er zijn er die het slechter doen in een hele loopbaan. En ja, de staat zorgt goed voor zijn weduwen, en neen, de weduwen-status is nog altijd niet iets waar je voor kiest!

€…: een bedrag uit 3 cijfers dat mijn maandelijks ‘kindjesgeld’ (en wezengeld) uitmaakt. Ik vrees dat als je alles samentelt op een gans jaar dat het niet voldoende is om ze groot te brengen, maar alweer, je hoort me niet klagen. Je ‘koopt’ immers geen kinderen om er een inkomen aan over te houden.

€73 : het bedrag dat vandaag weer is opgegaan aan diesel. Waar is de tijd dat we in Nederland onze wagen vol goten voor 18Bef/liter?

En onder het motto ‘alle kleintjes helpen’ : 

€0,30 : het bedrag dat ik per kilometer krijg voor mijn vrijwilligerswerk

€0,15 : het bedrag dat mijn buren me betalen voor een kakelvers eitje (in tijden van overproductie)

Ik vraag me eerlijk gezegd af of de mens met zijn decadente €500000 waar ik mee gestart ben, zoveel gelukkiger door het leven gaat dan ik.

Maar nog eerlijker gezegd : ik wil het niet weten! Ik ben gelukkig met wat ik heb!

***

Ik heb dit stuk vandaag herhaald om nog maar eens aan te tonen dat de voorbije politieke week eigenlijk geen nieuws is. Niet alleen CEO’s graaien nog altijd, (sommige/vele?) politiekers ook

Er was twijfel of ik dat wel zou doen, dit opnieuw publiceren. Hoe ouder ik word, hoe meer ik mezelf een profiteur voel namelijk. Alleen zit het systeem zo in elkaar dat mocht ik opnieuw in het werkende circuit starten, ik een hoop belastingen ga betalen, de beurzen van mijn kinderen zie verdwijnen, dure bus- en treinabonnementen ga betalen, …

Het zou niet mogen (en ondertussen voor de ‘nieuwe’ weduwen/weduwnaars is het systeem al aangepast) maar het is nu eenmaal zo.

Please don’t shoot me!

5 gedachtes over “Ooit geblogd (4)

  1. Een vergoeding zoals die CEO krijgt is niet meer normaal. Die van KBC is zeker geen uitzondering, want de meeste (multi)nationals betalen minstens zoveel om hun kapitein aan het roer te houden. Maar kijk eens naar deze cijfers: http://www.loonwijzer.be/main/loon/vip-salarissen/voetbal. Een veelvoud van wat die CEO’s krijgen, en helemaal van de pot gerukt. De eerste verdient twintig miljoen Euro (!!!) op jaarbasis. Stel dat ik morgen 1 miljoen Euro op mijn rekening zou hebben, ik zou dit van mijn leven niet kunnen opdoen…
    Kleine garnalen zoals u en ik zijn makkelijk onder de knoet te houden. Het is altijd zo geweest, en het zal altijd zo blijven…

  2. Of zoals Gandhi zei: de aarde biedt voldoende om ieders behoefte te bevredigen maar niet ieders hebzucht.
    Ach, als ik er te lang bij stilsta, creëer ik extra kosten: die van de medicijnen tegen hoofdpijn, duizeligheid, zure oprispingen en acute diarree.

  3. Zoals Pannenkoek al zei; je eerste voorbeeld is idd maar een mager toploon in vergelijking met andere bedrijven. Maar uit “dichte” ervaring (en neen, niet mijn man), zou ik niet met zo’n mens getrouwd willen zijn, die zijn NOOIT thuis!
    Hebzucht is altijd vies…

Wat ben ik blij dat u reageert !

