Een beetje Boeddha in ons leven

Na jarenlang de ‘Druivelaar’ als scheurkalender in huis gehad te hebben, was er vorig jaar plots geen ‘blaadjestrekker’ meer (wegens online-bankieren en bijgevolg die Druivelaar niet meer gratis krijgen bij de bank)

Ik moet zeggen, hij werd niet erg gemist (teveel vrouw-onvriendelijke grappen naar mijn goesting) maar al langer keek ik elk jaar in de boekhandel naar andere scheurkalenders.

Toen ik een hele tijd geleden met de jongste op wandel was in Gent gingen we eens bladeren in die kalenders. Ik wou nl wel eens iets om over te reflecteren aan de ontbijttafel (lees : alles is beter dan een ochtendhumeurpreek van 500 woorden door de allerliefste kleine)

Keuze genoeg. Van ‘Postitief denken’ over ‘Mindfulness & feel good’ en ‘365 dagen geluk’ tot zelfs ‘Een opgeruimd leven’ (don’t push it too hard baby!) en nog tig andere buiten ons interesseveld ook.

Uiteindelijk viel de keuze op Boeddhistische wijsheden.  Niets mis met af en toe wat zingeving toch? En ik moet zeggen dat ik daar elke dag wel iets uit haal of er een toepassing in eigen leven kan aan geven.

Op de eerste dag van het jaar werd ik zelfs al op de vingers getikt voor mijn teveel online zijn 🙂 met deze :

De wegen die ons het meest lokken, zijn vaak dwaalwegen die ons van onze ware weg afleiden’

Voor dag twee had kleine dochter haar overdenking al direct klaar door “ge weet het hé mams” te zeggen op dit :

Wie een verantwoordelijke functie heeft, dient zonder persoonlijk verlangen te zijn

Nu is de enige verantwoordelijke functie die ik heb het management van mijn huishouden. Dochterlief heeft het dan waarschijnlijk over mijn (in haar ogen) gezaag over opruimen. A never ending story vrees ik, en dat ligt overduidelijk niet aan het feit dat ik graag zaag!

Ik zie daar eerder een bolwassing in voor alle politiekers wereldwijd en graai-grage CEO’s van grote firma’s (ik las gisteren dat in Groot-Brittannië sommige CEO’s in de eerste week van het jaar al het jaarloon van een arbeider hebben verdiend – hoe decadent is dat zeg!)

De spreuk van donderdag kon ik ook wel smaken :

Sommige bomen die je plant, zullen pas vruchten dragen voor je kleinkinderen

Ik denk daarbij aan de volledige milieuproblematiek, letterlijk die bomen planten, maar ook eindelijk eens zorg gaan dragen voor onze planeet. Dus niet kankeren over het feit dat vervuilende auto’s niet in bepaalde steden mogen, maar stilstaan bij onze luchtkwaliteit. Nog meer het openbaar vervoer nemen, veel minder willen en bijgevolg ook minder weggooien, weer gaan delen, eten van eigen bodem en met de seizoenen, …

En jullie? In welke spreuk zien jullie wel wat? (ik voel hier iets aanwaaien uit het kleinste kamertje van een fameuse Bruggeling – hou het netjes hé!)

16 gedachtes over “Een beetje Boeddha in ons leven

  1. Zelfs mét online-bankieren krijg je nog een druivelaar in de (betere) bank, hoor :)!
    Wie mag die fameuze Bruggeling zijn die vuile spreuken laat aanwaaien? (misschien heb ik hem al eens ontmoet 🙂 ).
    Een boeddhistische spreuk van mijn grootmoeder:
    ‘Beter in de open lucht dan in een nauwe buik’ (om bij het thema ‘aanwaaien’ te blijven)

    • Toevallig wou ik dit jaar nog een kleine agenda scoren in mijn (klein) bankfiliaal waar ik de dagelijkse verrichtingen doe, en ik kreeg de boodschap dat zowel de Druivelaars als de agenda’s afgeschaft zijn.
      Van uw grootmoeder, ja, ja…

  2. Nu het hier toch over de lucht gaat:
    ‘vroeger was seks vies en de lucht schoon. Nu is de lucht vies en de seks schoon’ een spreuk van de oma zaliger van mijn echtgenoot. Dit zei ze dus in de jaren zestig… wat betekent dat de lucht al een tijdje vies is… of de rest spreek ik mij niet uit.

      • Neen, ik ook niet, in het lieflijke Oost-Vlaanderen. Ik heb het even nagevraagd aan mijn echtgenoot. Zijn antwoord: ‘ze leefde wel in Vlissingen hé. In die tijd tussen de provo’s en de vetkuiven. Daar was zoiets heel normaal.’
        Moderne oma dus.

  3. moet lukken, ben enkele weken geleden op zoek geweest met mijn ma (84, lichtjes aan het dementeren door 25 jaar insuline wegens suikerziekte waardoor de kleinste hersenadertjes verstoppen blijkbaar) stocks, euroshops…overal, en nergens meer te vinden! en volgens mijn ma is dat de enigste almanak op aarde die juist is….ik heb er ene gevonden uiteindelijk, in een bikersshop…..ik had mss beter eerst de spreuken eens gelezen. 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

