Teveel

… willen

En niet genoeg uren in een dag om het allemaal te doen. Belachelijk in mijn geval, ik heb niet eens een ‘echte’ job, maar toch…

Het is nl oogsttijd. Ik wil dus sapjes maken (met de Weck-ontsapper) Dat betekent uren druiven van trossen doen, appels/peren schillen, kweeperen halveren (al ooit eens gedaan? Een echte work-out dat!)

Dat ik vroeger zelf ketchup maakte opperde de kroost ook nog, en chutney. Ja, ja, maar hoe ging dat alweer?

Ik zocht het op en gaf uiteindelijk nog een eigen toets aan de recepten. Ik wist weer wat doen.

Tomaten ontvellen, paprika’s snijden, ajuin pellen en snijden, kruiden bijeenzoeken, …

Mij ergeren aan het feit dat look hier altijd voor de helft weggegooid moet worden wegens verdroogd. Verse kopen en die dan maar meteen allemaal pellen (my god, daar kruipt tijd in al die tenen pellen!), cutteren en in een platte doos invriezen (wat olijfolie eronder gedaan om gemakkelijk kleine beetjes uit de diepvries te kunnen halen)

… hoesten

Ik deed bijna een Hillary’ke  (als zouden mijn naasten Trump verkiezen om de volgende jaren achter hun kontjes te lopen) en negeerde het advies van de huisarts om antibiotica te nemen meer dan een week. Mijn lief bracht me gisterenavond weer op het rechte pad en vond dat ik me toch moest verzorgen. De acupuncturist had vorige week wel de keelpijn verholpen, maar de hardnekkige hoest was pas de dag nadien begonnen (een overdosis airco in de wagen en in klinieken zal daar wel voor iets tussenzitten)

Ondertussen heb ik al twee kanjers van pillen binnen, geen luxe me dunkt want daarnet dacht ik letterlijk dat ik ging stikken. Aiaiai mijn longen!!

… muterende cellen

Zoals in : kanker ontwikkelen.

Het zit ietwat teveel op mijn vel, het vrijwilligerswerk de laatste tijd. Elke dag op oncologie vertoeven met patiënten zal daar wel voor iets tussen zitten.

Eén van mijn patiënten is een vrouw die hier in vogelvlucht 100m vandaan woont. 81 jaar, zeer intelligent, een kat een kat noemend, bezige bij met ouderdomskwaaltjes (en dat heel goed beseffend) ontdekt vorige vrijdag een knobbel in de borst, ondergaat mammo, echo, punctie deze week en wordt volgende week al geopereerd.

De input van zoveel info, het van hier naar daar moeten, de vrouw verwerkt het allemaal niet te goed. Ik was dan ook heel blij dat gisteren haar dochter ook naar het ziekenhuis kwam om haar te vergezellen en dat ze dat komende dinsdag ook gaat doen als er nog wat onderzoeken op de planning staan.

De vrouw ondergaat alles, maar waarschijnlijk stelt niemand haar de vraag of ze al dat gepampel aan haar lijf nog wel wil…

… alleen geslapen

Zelfs die nacht dat het lief hier was. We waren wel niet gescheiden van tafel maar wel van bed. Het vele hoesten lag daar ook aan de oorsprong, ik wou hem namelijk wat rust gunnen en ging in grote dochter haar bed liggen. Diezelfde dochter dacht niet zo na over mijn rust en belde me om twee uur ’s nachts wakker (laten we afspreken dochter dat dit de laatste keer was ja?)

Mams ik ben zie-iek! (en het academiejaar begon de dag nadien) Veel lelijks dat haar lichaam verliet en niet weten welke medicijnen daarvoor te nemen. Bovendien zich afvragen of er daar in Luik zoiets als een dokter van wacht is. Zie je mij zitten achter mijn PC om dat allemaal op te zoeken? En wat bedoelen die omnipracticiens dan met ‘uniquement à domicile’? Is dat dan enkel bij hen thuis of enkel huisbezoek? Ja ja, allemaal om twee uur ’s nachts. En daarna nog een rondje hoesten vooraleer weer in slaap te geraken.

… moe

Van al het voorgaande en door het feit dat sedert de start van het schooljaar de wekker weer om 5u45 staat.

En dan is kleine dochter nog aan het werk in de horeca en moet die vannacht ook nog eens opgehaald worden.

Morgen uitslapen.

Slapen, hoe gaat dat ook al weer?

… wakker liggen ’s nachts

17 gedachtes over “Teveel

  1. Daar zijn mama’s voor. Hier vannacht ook wakker gebeld door een zoon – om kwart voor twee ! – om te vragen of ik groenten en vlees wou die over waren van de bbq. 😊Knap, je vrijwilligerswerk.

  2. Oei, veel beterschap! Echinacea, preventief?
    Ivm dat ontsappen: ik doe dat ook, maar ik maak daar bijlange zoveel werk niet van. Klein fruit spoelen en d pot in, groot fruit in twee of vier snijden, en beurse plekken er uit. Meer niet.
    En wakker liggen ’s nachts, dat lijkt het lot van moeders te zijn…geeuw.

  3. “zonder echte job”, wat is dat nu voor zever. Wat jij doet in je vrijwilligersjob en als mama is ongelooflijk belangrijk, en hoe je het doet nog veel meer. En ondertussen maak je die bloggers ook nog eens nieuwsgierig naar dat sappen en chutney maken … Geen wonder dat dat lijf af en toe zegt dat het ook wat aandacht wil 🙂 Verzorg je goed!

  4. Ai toch, dat klinkt allemaal heel vermoeiend. Ik zit hier ondertussen ook te geeuwen, oudste naar het middelbaar sinds 01/09 en dat betekent voor mij ook vroeger opstaan, zit er nog niet helemaal in… Las net bij Tales from the crib een ferm stuk over vroeger opstaan… maar geeuw… ik word daar zo moe van 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

