Komkommertijd

Om maar te zeggen dat hierna een tuin update volgt. Die had u niet zien aankomen nietwaar ?

Nadat mijn metekind in het voorjaar kwam nieuwjaren (in januari past dat precies nooit) had ik een cadeaubon te spenderen in een tuincentrum. Buiten planten, kocht ik me daar ook een doosje plantaardappelen. Voor alles moet een eerste keer zijn, ik plantte dus patatten. Vier daarvan deed ik in twee zakken aarde, omdat ik al wilde verhalen had gehoord van het kweken van aardappelen in zak. Vandaag was het moment om eens te zien wat dat gaf :

Om mezelf niet te hard te vermoeien bij die taak nam ik twee slaafjes in dienst. Ik kieperde de zakken uit bij de kippen, die verwoed aan de slag gingen met de aarde. Zak één leverde nada/niks/nougatballen op. Maar gelukkig konden de gevederden mij toch een portie verse patatjes blootleggen bij de tweede zak. Van vier pootaardappelen naar dit, het is dus toch geen vergeefse moeite geweest.

En dan kon ik nog aan de slag op het strookje grond naast de serre dat anders altijd door onkruid overwoekerd is. Ik had al geen hoge verwachtingen omdat de aardappelen veel te weinig opgehoogd zijn. Maar kijk, het is wat het is. Ik vrees dat er de komende dagen kleine aardappeltjes in de schil op het menu gaan staan.

En nu ik toch zo goed bezig was ging ik maar verder met oogsten :

Een allegaartje aan tomaten en een potje lekkere bessen. De blauwbes begint nog maar te rijpen, dat ene besje had ook nog wat extra tijd mogen krijgen, maar ik wou al eens proberen.

Kleine dochter kreeg ook nog telefoon van haar ‘tweede moeder’ (mama van een vriendin waar ze al eens haar hart gaat uitstorten als ze klachten heeft over moeder nummer één) Die lieverd vertrekt morgen op reis en had nog extra groensel te geef. Het is precies de overschot-aan-groenten-week, want ik kreeg al een courgette en nog meer tomaten tijdens het vrijwilligerswerk ook. Uiteraard zeggen wij daar niet neen tegen!

IMG_8384

Eén van de komkommers belandde een half uur later al deels op ons bord.

Verder is er ook nog wat belofte in de tuin : Butternut, courgette en zie wat een trossen tomaten!

We gaan hier dus zeker nog niet dood van de honger.

 

22 gedachtes over “Komkommertijd

  1. Bessen? Zijn dat geen frambozen?? Ik wil al jaren een frambozenstruik, want die dingen zijn in de winkel schijteduur. Maar het komt er niet van. En alle plantjes lijken dood te gaan bij mij… 😦

  2. Dat zijn japanse wijnbessen. Erg lekker inderdaad, hier eet ik ze nu ook elke dag. De herfstframbozen zijn bijna rijp (technisch gezien heb ik vandaag de eerste oogst stiekem opgegeten 😀 )

  3. Helaas, ik kan er niet echt over meepraten. Van moestuinieren heb ik zo goed als geen kaas gegeten. Zelfs de radijsjes die ik dit jaar zaaide, zijn allemaal weggerot.

    • Normaal zeker met zo een nat voorjaar?
      Ik heb dan weer bitter weinig kaas gegeten van het gewone tuinieren. Ik doe maar wat en probeer dat gewoon wat naar mijn hand te zetten (lees : niet teveel werk) Al moet ik nu toch dringend werk maken van het herstellen van mijn druivenpergola, want die dreigt weldra in te storten (rot)

Wat ben ik blij dat u reageert !

