Hyper

Beeld u een rij aan de kassa voor, gisteren rond 17u. Vóór mij staan een zwangere vrouw en ook nog een vader met kleuter (4-5jaar)

De caissière is de rekening van vader met zoon aan het maken, ondertussen roept het kind zowat de winkel bijeen bij alles wat het ziet, trekt ei zo na de winkelkar omver (hij staat recht in de kar en probeert die dichter bij de kassaband te krijgen) Alles wat gekocht wordt, wordt in de kar gekeild door de kleine. Papa rekent af terwijl dat zoonlief al aan het zagen is om een ritje te doen in de grote auto die in de inkom van de winkel staat. De man sluit zijn praatje met de caissière af en steekt de kleine een fles Aquarius in de pollen opdat hij zou stoppen met zagen “hier, uw drinken”

“Het is ‘ne kadee’ zulle” zegt madam kassa achter de man zijn rug, maar vandaag was hij nog relatief rustig.

Ik vond dat het kind allesbehalve rustig was en kan het niet laten om te zeggen : “misschien moeten ze hem nog meer Aquarius laten drinken”

“Moar madam” zegt de caissière “dat is daar toch niet van zekers” Ik bijt op mijn tanden (er waren bijna kosten aan) en zwijg.

De zwangere dame moeit zich ook nog in het gesprek (kent vader en zoon blijkbaar) “ja, ja, hij was rustig vandaag, hij heeft zijn Aquarius verdiend”

Waarop de twee dames keuvelen over de zwangerschap en waar de vraag gesteld wordt of ze het geslacht al weet.  En ja hoor, de vrouw is dolblij dat het een dochtertje wordt.

Alleszins zal de zwangere die het normaal vindt dat zo een jong kind energiedrank krijgt, een meisje met kapotte melktanden hebben later. Er zijn nog zekerheden in het leven.

En het zou me niets verwonderen mocht de (er niet zo geduldig uitziende) papa, ’s avonds kwaad worden op zijn zoon omdat hij niet wil slapen.

Tja …

16 gedachtes over “Hyper

  1. Ik zou toch graag wat tegenwind geven, en niet zomaar oordelen over de situatie… Tuurlijk moet die jongen geen Aquarius drinken, maar daarom is dat nog niet de oorzaak. En ADHD en een energiedrank linken, allemaal wat kort door de bocht hoor. Ik heb geleerd om niet te oordelen, wat niet altijd makkelijk is… En nee, die energiedrank zal zeker en vast niet helpen, maar als die papa daar allemaal rustig onder blijft, wil dit (vaak) zeggen dat dit gedrag van ergens komt…

    • Ik wou alleen het punt maken dat energiedrank voor een kleine uk mij niet verstandig lijkt.
      En natuurlijk komt dit gedrag ergens van, we zijn allemaal het product van onze opvoeding, en niemand is heiliger dan de paus (voor zover die al heilig is)

      • Dat probeer ik ook een beetje te zeggen: niet alles ligt aan de opvoeding, en dat de papa er zo rustig onder blijft, geeft voor mij al aan dat er waarschijnlijk meer aan de hand is… Maar misschien oordeel ik nu ook weer juist natuurlijk, vanuit mijn oogpunt 😉

  2. Onze generatie (geboren eind jaren 60) is opgegroeid met cola, ik zie echt het verband niet met adhd ed. En idd,, oordeel nooit te snel.

  3. Best dat een suikerkick een fabeltje is, anders zou ik het uur na de taart op een verjaardagsfeestje het moeilijkste vinden… Suiker zal vast niet de oorzaak zijn van het energiek gedrag, als het volgens de kennissen altijd zo is. Kindjes met adhd stuiteren evenzeer op boterhammetjes met kaas. Maar zo’n suikerdrankje geven is inderdaad ook niet de beste manier om een kind tot rust te laten komen.

  4. Ik denk dat aquarius een soort rehydraterende drank is met toegevoegde vitaminen, waar geen oppeppende stoffen in zitten zoals in energiedrankjes zoals nalu of dr pepper. Volgens mij valt het dus niet strikt gezien onder de energiedrankjes waar bv cafeïne of een andere opwekkende stof in zit.
    En ik denk dat het goed is om niet zomaar te oordelen over kinderen en over hoe ouders met kinderen omgaan. Je kent de situatie niet, je weet niet wat er voordien gebeurd is, je weet niet hoe moe die vader is, of wat hij mogelijk op het werk meegemaakt heeft, …. Idem voor het kind, je weet er niets van. Ik heb zelf twee kinderen. De oudste gedraagt zich soms ook heel vervelend (bv weigeren om dankje te zeggen), en dat neemt nu toe naarmate het schooljaar op zijn einde loopt. Hij is doodmoe en op en dat uit zich soms in druk zijn en soms in ‘mak’ zijn. Ik probeer als ouder bij te sturen, maar soms vraagt een situatie je aandacht (bv betalen in de supermarkt), en de voorbije jaren heb ik mezelf er op betrapt soms zelf te moe te zijn om te reageren. Of even niet te weten wat exact te doen. Of er bewust voor te kiezen sommige dingen te negeren omdat je anders voortdurend aan het bijsturen bent en dat de hele relatie verziekt.
    Oordeel niet op basis van wat je op die twee minuten hebt gezien. Ik geloof dat alle ouders hun best doen.

    • Ik voel me als een klein kind op mijn plaats gezet, maar terecht.
      Dank u Prinses, mijn conclusie was misschien te snel gemaakt zonder met één en ander rekening te houden.
      Alleen moet dat kind niet al die suikers binnenkrijgen verdomme 🙂

  5. Ik zal dat nooit begrijpen, ouders die hun kind liters frisdrank laten drinken… mijn neefje en nichtje hebben een colaverslaving. Wij “in onzen tijd” mochten één keer per week limonade drinken, en al zeker niet tijdens het eten!

  6. Met zo een vervelend kind gaan winkelen is niet niks, daar weet ik alles van. Misschien heeft die papa zich daardoor van drank vergist en moest het water zijn en was de Aquarius een beloning voor hemzelf 🙂
    Frisdrank, welke ook, is niet voor kinderen!

  7. Ik kan me ook ergeren aan zo’n ouders! Of zoals mijn schoonzus antwoord telkens ik iets zeg op het gedag van haar kleine bij mijn schoonouders :dat zou hij thuis ni moeten proberen… dan bijt ik ver mijn tanden stuk om niet terug te butsen : nee ma tis wel u kind!

Wat ben ik blij dat u reageert !

