Facebookgroepen

Toen ik in september aan een naaicursus begon zat ik direct met een naaihonger die in de les maar niet gestild werd.

Van collega naaisters kreeg ik al eens een tip over waar er gratis patronen te krijgen zijn, stoffenbeurzen, stoffenveilingen, … en dat je dat allemaal in een Facebookgroep kon vinden.

Natuurlijk wou ik meer informatie, natuurlijk wou ik die snel, natuurlijk doe ik graag eens een koopje. Dus … ik maakte me lid van een paar groepjes.

En ik heb het geweten. UREN kon ik blijven lezen ! Lang heeft dat echter niet geduurd. Nu ben ik nog altijd lid van de groepjes, maar hun meldingen staan op UIT !

Waarom ? Wel om het figuurlijk vingertje dat bijna bij elk bericht kwam te staan van de beheerders van de groep (en dat mocht niet en dat mocht niet) Om de hele reutemeteut aan creaties die me rond de oren vlogen en waar tig mensen zich dan verplicht voelden om een reactie bij te zetten. Mensen werden op die manier soms (onterecht) bejubeld, (onterecht) beledigd, noem het en het stond er. Maar vooral om het taalgebruik dat figuurlijk op mijn darmen werkte. Ik moest me al te vaak inhouden om in een reactie niet alle fouten te verbeteren.

Een voorbeeld :

Hoi allemaal ik wil evenme hart luchten met goed nieuws waar ik woon word er eindelijk een gratis naaicursus gegeven met naaimachine beschikaar 😊😊😊😊 kan me geluk niet op dit wil ik al zo lang nu nog hopen dat ik van een kennis een naaimachine mag over nemendan neem ik die mooi mee en kan ik die leren kennen wat ook handig is voor thuis als jullie nog beginners naaisels hebben hoor ik heb graag 😊😊😊

Leestekens ? Spelling ? ‘Me’ maag keert om bij zoveel zwets !

Dit is trouwens een berichtje van vandaag dat ik net zag passeren op weg naar de archiefkast met patronen van het groepje ‘Gratis naaipatronen’

Dat het niet allemaal kommer en kwel is in de naaigroepjes mag ook gezegd worden. Er staan wel degelijk goede, mooie en gemakkelijke patronen online. Ik blijf ze daar dus af en toe met een bezoek vereren.

Iemand zin in een Suzy jurk (Lotus) trouwens?

Ga dan hier maar eens kijken, ’t is ook gratis 🙂

patroon Suzy jurk

 

22 gedachtes over “Facebookgroepen

  1. Die Facebookgroepen heb ik opgegeven omdat ze me teveel van het naaien zelf hielden en als ik eens een vraag had werd er amper gereageerd. Op Pinterest kun je meer vinden met minder blabla.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Ik weet dat Pinterest meer de moeite is, maar ik ben er wat bang van. Niet dat ze daar bijten of zo, maar ik heb schrik dat ik dan niet meer vanachter mijn computer geraak!

  2. Mijn zus is de naaister van dienst, ik doe het kookgedeelte :-),….maar hou je niet in om zo’n jurk voor me te maken 🙂 :-). Ik twijfel steeds meer en meer om FB eraf te gooien,…..ik irriteer me ook aan veel zaken, mss kan ik gewoon weinig verdragen,……

  3. ik prefereer ook pinterest en naai blogs boven die *aargh* FB groepen ..
    maar je hebt ondertussen wel al een lijstje naaiblogs bij elkaar neem ik aan ?

    ik vond ook dat suzy patroon in mijn mailbox.. maar aanpassingen voor mijn iets ruimer uitgevallen boezem zitten er niet bij .. en wat in hemelsnaam is ‘surgeteer??’
    komaan .. dat moet jouw les toch al geleerd hebben 😉

    • Nu we toch over taal bezig zijn : surgeteer is geen Nederlands woord. Ik vermoed dat ze het over de rand van de stof afwerken hebben (met een zigzag of overlocken)

      Ik heb inderdaad al wat naaiblogs bijeen, maar je mag me altijd een lijstje mailen (eilish1969@hotmail.com)

  4. Pfoe, ik ben lid van behoorlijk wat groepen en werd ook helemaal gek van alle nutteloze meldingen. Vaak zie je in het commentaar van slecht geschreven stukjes ook de spellingdiscussie ontstaan die ook weer zo vermoeiend is. Altijd hetzelfde riedeltje. Zo fijn dat het uit kan.

  5. Soms vraag ik me af bij het lezen van fb meldingen of die taalfouten nu bewust of onbewust gemaakt zijn. In het tweede geval begrijp ik het, ik maak ook fouten. In het eerste geval denk ik: waar is toch de taalfierheid gebleven?
    En die Lotus jurk….mooi hè. Zou ik zeker dragen!

    • Oooo, maar ik maak ook fouten hoor. Wie niet trouwens ?
      Taalfierheid … daar zal over een aantal jaren weinig van overschieten als ik de jeugd nu bezig zie. Het onderwijs focust hoe langer hoe minder op schrijven ook. Helaas!
      En die jurk : lang leve vrouwelijke jurken!

Wat ben ik blij dat u reageert !

