Mijn naam is Eilish en ik heb een drankprobleem

Dat zou mijn eerste zin kunnen zijn mocht ik al de stap naar de AA (moeten) zetten.

Gelukkig heb ik eerder een probleem met mensen met een drankprobleem, dan met de drank zelf (buiten occasioneel een borrelglas advocaat dat ik ergens bij een koffie krijg, drink ik nooit alcohol – saai trezeke dat ik ben)

Gisteren keek ik (met lucifers onder mijn toevallende ogen – ik moet dringend een winterslaap doen) naar Via Annemie op één en daar ging het dus over alcoholisme en de weg om ervan af te geraken.

Ik zou dat allemaal beter niet doen, naar zo een programma’s kijken. Het confronteert me veel te veel met een moeilijk verleden. Er is een tijd geweest dat mijn kinderen en ik alledrie een drankprobleem hadden. Dat van de echtgenoot namelijk.

Nu was dat alcoholprobleem niet zijn enige probleem. Het was enkel nog de saus over zijn smetvrees en de daarbij horende dwangneuroses.  Zijn excuus was dat het zijn gedachten lam legde, mijn idee was dat het van hem een agressief narcistisch beest maakte. Iemand die nog meer de weg naar de realiteit kwijt was, iemand die de dag nadien nooit meer wist wat hij me/ons had aangedaan.

Op de lange duur werd hij eigenlijk nooit meer nuchter, werd zijn leven één grote leugen (maîtresses, uitvluchten, onwettig afwezig op zijn werk…) zodanig dat hij op het einde bijna niets meer zei, omdat hij het verschil tussen de werkelijkheid en de leugen niet meer wist.

De werkelijkheid was dat iedereen wist hoe hij eraan toe was, terwijl hij dacht dat hij dat kon wegsteken. En volgens mij denken de meeste verslaafden dat.

Ik heb wel eens het verwijt gekregen van 1 van de kinderen dat ik hem had moeten laten opnemen. Niet dat ik dat niet geprobeerd heb, maar zo simpel ligt dat allemaal niet.  Hij wou zich niet laten behandelen, en voor een gedwongen opname heb je de medewerking van een arts nodig (die dat voor het gemak weigerde – ik kwam hem vandaag toevallig tegen en zou hem nog kunnen wurgen) en dan was er ook nog een schoonmoeder die meer bezorgd was om wat de mensen wel niet zouden zeggen … Laat ons zeggen dat ze hiermee onrechtstreeks de dood van haar zoon op haar geweten heeft, zo hadden de mensen meteen voer voor héél wat gesprekken (“Weet je het al, dingske is met zijn zatte kop tegen een boom gereden” en elvendertig variaties daarop)

Een (drank)verslaving kan dus een leven kapot maken. Wat zeg ik, een verslaving maakt véél levens kapot. Hele gezinnen zijn de dupe van zo iemand in huis. Ik wil de kinderen geen eten geven die daarvan het slachtoffer zijn !

Dus ook al had ik beter gisteren niet naar het programma gekeken : “bedankt Annemie!” Al is er maar één persoon die dankzij de uitzending de stap zet naar hulp, het is er toch één. Al hoop ik dat er in heel wat benevelde bovenkamers een licht ging branden !!

 

45 gedachtes over “Mijn naam is Eilish en ik heb een drankprobleem

  1. Elke vorm van verslaving is slecht, of het narcotische middel nu alcohol, tabak, cannabis, macht, werk of idealisme is.
    Eén ding weet ik zeker: zorgen verdrinken niet in alcohol: ze kunnen zwemmen.

  2. Dat klinkt als een hevige aflevering, zeker voor jou. Met jullie levens nu toon je gelukkig dat er maar één leven helemaal kapot was, dat die van jullie het elke dag waard zijn om ze te leven…

  3. Verschrikkelijk verhaal. Op mijn werk ontmoet ik vaak mensen die van ’s morgens tien uur al met een dranklucht rond lopen. Walgelijk. Het is normaal dat je jezelf tot dergelijke programma’s aangetrokken voelt om ze toch te bekijken. Op een manier ook positief, want zo zie je dat je er niet alleen voor staat.
    Moedig dat je dit verhaal hebt gebracht!

  4. De aflevering staat bij mij ook nog gepland. In onze omgeving komen we steeds meer mensen tegen met een alcoholverslaving. Waar dit vroeger ook zo was, werd daar inderdaad vaak maar weinig op gereageerd – of het werd weggestopt, toegedekt, met alle gevolgen vandien.
    Nu komt dit – gelukkig- veel meer op de voorgrond, worden mensen bewust gemaakt. Ken je die jonge gast, Michael Ninclaus, die na het zoveelste dronken festivalweekend besloot om van de ene op de andere dag te stoppen? Hij houdt zich nu vooral bezig met preventie, gaat praten in scholen over het monster dat alcohol heet en is nog steeds geheelonthouder. Ik heb enorme bewondering voor mensen die dit op tijd inzien en er weer uit geraken.
    Jij moet door een helse periode gegaan zijn. Wat ben ik blij dat je nu toch weer dat geluk gevonden hebt.

  5. Wat verschrikkelijk dat jullie dit als gezin meegemaakt hebben. Gelukkig beleven jullie nu heel andere tijden en heb je in de liefde nu ook duidelijk meer geluk :-). Ik denk dat alcoholproblemen veel vaker voorkomen dan gedacht en dat er nog steeds veel van verborgen blijft. Op dat vlak is het dan ook goed dat er aandacht voor komt, ook in de media.

  6. Die een die zei dat het leutig was, maat. Ik was zo content dat iemand daarop klapte. Hartverscheurend vond ik het 😦 en de “wat gaan de mensen wel niet denken”-mentaliteit is echt een rotzak onder ons. Sorry voor het harde woord, maar wtf kan mij dat schelen wat de beenhouwer of de fucking voorzitter zijn vrouw van de kaartersclub van mij peinst. Het is dat er vrede moet bewaard worden hier, of ik schreef een blogpost waar 9980 van daverde. Maar dat gaat dus niet, want wat moeten de mensen dan niet peinzen, zeg. Hashtag ironie.

    Gij sterke ❤

  7. Ik kende je verhaal al, maar krijg nog altijd kippenvel…je hebt het zo knap geschreven! Ik ben voor jou en je kids en Bruno zo blij dat jullie een “second part” gevonden hebben en de kracht om met elkaar iets mooi op te bouwen…
    Veel respect voor jou en je gezin! Liefs!

  8. Ik kom uit een gezin met een aan alcohol verslaafde stiefvader, kan helaas (deels) met je meepraten. En mijn ex leek op die van jou.
    Gelukkig hebben we het nu zo goed. Is er toch iets goedgemaakt voor al die jaren.

  9. Ik drink weleens een glas maar met met mate, en nooit als ik met de wagen ben. Koffie dat wel. Koffie wordt tegenwoordig met een advocaat geserveerd. Als het kan… ‘liefst een pro deo’, zeg ik dan. Dan weiger de advocaat.

  10. Dat een verslaving zoveel kan teweeg brengen, erg! Jullie hebben blijkbaar al veel meegemaakt. Sterk van jou dat je flink teruggevochten hebt en aan een nieuw leven bent durven beginnen. Hoedje af!

  11. Ik ken je verhaal in grote lijnen, en toch… Iedere keer als ik erover lees, schrik ik weer. Zelf drink ik graag een glaasje wijn, maar ik kan me voorstellen dat dit bitter zou smaken als ik in jouw schoenen gestaan had. Jammer dat je man dood moest gaan om jullie een nieuw leven te (kunnen) geven. Alcohol is des duivels, als je er niet verstandig mee omgaat. En het moeilijkste is natuurlijk dat degene die bezeten is door die duivel, het meestal niet eens zelf in de gaten heeft.

    • Dat van ‘jammer dat hij dood moest gaan’, vind ik zelfs zo ! De man die ik ooit leerde kennen was zo veelbelovend, had zoveel in zijn mars, … en toch is zijn leven zo kunnen worden door die duivel. Ik blijf dat doodjammer (wat een woord hier) vinden !

  12. O Eilish, je eerste leven was best wel hard. Het mijne ook, toen ik nog thuis woonde bij een narcistische vader en een zwakke moeder. Alcohol, leugens, bedrog, manipulatie, klein houden … allemaal zo herkenbaar. Met de echtgenoot heb ik nu al 33 jaar een geweldig leven. Zonder alcohol maar met heel veel liefde. Ik wens het jou ook.

Wat ben ik blij dat u reageert !

