Trop is teveel

… en teveel is trop !

Denken de medestudenten van grote dochter.

Is er toch wel één van die leraars zo gek geweest om de punten van de examens voor te lezen. Ook al heeft ze het heel goed gedaan, dit is een nachtmerrie !

Vorig jaar maakte ze het al mee, nu nog een gradatie erger. Zogezegde vriendinnen laten haar vallen als een baksteen bij het horen van haar resultaten.

Alsof ze die verdorie cadeau heeft gekregen …

In examentijden opent ze al geen FB-pagina meer, want dan is ze wel de populaire. Die waarvan ze denken gemakkelijk nota’s en samenvattingen te kunnen lospeuteren.

Eén meisje waarvan ze dacht het een ware vriendin te mogen noemen heeft ze geholpen, omdat ze door ziekte wat lessen had gemist. Ook een goeie studente, met nu ook goeie resultaten, maar wel een puntje minder dan dochterlief.

En ja hoor, zelfs die behandeld haar nu helemaal anders.

Door het verleden is de dochter stukken volwassener dan haar medeleerlingen, en ze heeft het helemaal gehad met die bijna puberale mentaliteit. Zelfs met de richting die ze studeert heeft ze het moeilijk omdat het te weinig uitdagend is en ze zich de helft van de tijd afvraagt waarom ze zoveel tijd in onzinnige opdrachten moet steken.

Maar toch, ze houdt vol. Omdat je nu eenmaal niet constant van richting kunt veranderen, omdat het diploma wat ze hoopt te halen al een goede basis is voor de arbeidsmarkt, en omdat ze weet dat het eigenlijk een opstap is naar toch nog een universitaire studie.

En ik, ik ben soms bang. Bang omdat de rek wel eens helemaal uit de veer zou kunnen geraken. Trots ben ik natuurlijk ook, omdat ze toch stug haar doel probeert te bereiken, ondanks alle tegenkanting.

Maar deze week was ik vooral kwaad ! Omdat een faalangstig persoon zelfs met zeer goeie resultaten niet genezen is. En omdat haar moment van even de riem afleggen en content zijn weeral gepasseerd is, zonder dat ze ook echt is kunnen bekomen van alle inspanningen.

 

19 gedachtes over “Trop is teveel

  1. Het moet voor je dochter echt niet gemakkelijk zijn om daar mee om te gaan. Ik heb het zelf meegemaakt in het middelbaar. Door mijn goede punten werd ik gepest, scheef bekeken en werd er direct geoordeeld dat ik dan wel een blokbeest en een seut moest zijn. Dat is bij mij gelukkig veranderd op de universiteit, waar de mentaliteit helemaal anders was. Ik hoop dat je dochter dit niet teveel meer moet meemaken. Goede punten zijn niets om je over te schamen en hard werken is dat ook niet. Ik wens ze alvast veel succes!

  2. Meen je dit nu,…..wat een vreselijke mentaliteit,…..ik heb dat gelukkig nooit ervaren,…wij waren allemaal strevers,…….ik hoop dat je dochter er enkel sterker van wordt,…en van haar zwakte haar sterke punt kan maken,….en ik begrijp je mamahart perfect,……..

  3. Man, man, waar zat die leraar met zijn gedachten. Hoe moeilijk ook, ik hoop dat de dochter volhoudt! Haar doorzettingsvermogen en doelgerichtheid zullen daar alvast van pas komen. En pubers hebben het vaak niet zo hoog op met mensen die niet binnen de groepslijntjes kleuren, maar daar moet ze haar toekomst niet door laten blokkeren!

  4. Wat onwijs goed en dapper van dochter dat ze doorgaat!! En haar doel voor ogen houdt.
    Maar wat onwijs verdrietig dat er zoveel misbruik van haar gemaakt wordt… Ik snap dat echt niet… Echt verdrietig… En ik snap dat jij hier ook woest om kan worden…

  5. Het doet zelfs aan mijn hart pijn om het te lezen. Zeer frustrerend om te horen dat zulke dingen zelfs op een hogeschool nog bestaan, ik was er tenminste van af op mijn 18e. Bij ons waren de proclamaties aan den unief nog in volgorde, van zwaar gebuisd tot gemiddeld 19/20 halen (het genie van mijn jaar). Dat had geen langdurige gevolgen op sociaal vlak, enkel korte tju-die-deed-beter’s en troost bij buizen. Zoals Thomas hierboven zei, nog enkele jaren en ze is er van verlost. En laat haar gerust lezen hoeveel mensen dat uit ervaring zeggen, misschien helpt dat een beetje om vol te houden.

  6. Ik vind het wel sterk dat ze zich daar boven kan zetten en het wil alleen maar zeggen dat ze de juiste mentaliteit heeft en de wil om erdoor te kijken! Op die leeftijd merk je toch dat een deel al volwassen is en een groot deel nog niet… Pfff… Als moeder zou ik me ook moeten inhouden om niet mee ten strijde te trekken 🙂
    Ben blij dat ik binnenkort met jou face to face eens van gedachten kan wisselen!
    Liefs!

  7. Respect voor jouw dochter en zo vervelend dat ze die negatieve reacties moet ervaren. Bij mij vooral ook herkenbaar van periode middelbaar maar niet meer aan universiteit. Hopelijk blijft ze het volhouden, de anderen zijn het echt niet waard.

  8. Laten ‘goede vrienden’ haar echt vallen omdat ze beter presteert?? Hoe bekrompen zeg 😦

    Het zal haar op dit moment waarschijnlijk koud laten, maar ik lees hier toch vooral over een jongedame die veel kan bereiken in haar leven, meer nog door haar wijze houding dan door haar intelligentie die de rest blijkbaar zo benijdt. Chapeau hoor!!

    “Don’t you dare shrink yourself for someone else’s comfort. Do not become small for people who refuse to grow.”

  9. Jaloezie is een lelijk ding, zeg ik u. Als iemand die geholpen werd je dochter nu ook al anders behandelT (yep, we staan quitte, haha) dan is het toch wel al ver gekomen.

  10. Ik hoop dat ze zich er boven kan zetten want ze verdient zo’n gedrag van medestudenten niet. Hopelijk wrijft ze het hen nog eens onder hun neus als binnen enkele maanden nog eens nota’s nodig zijn voor de juni-examens.

  11. Lieve moedertje, het beste is altijd om op zulke momenten klaar te staan om je dochter op te vangen en troosten. Op zulke momenten hebben we als mens dit het hardst nodig namelijk. Ja, dat gevoel van onmacht kennen de meesten van ons ook. Het is verschrikkelijk en de vraag is dan altijd: ‘waarom?’. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst asn jullie beiden.

  12. Bij mijn eerste jaar aan de sociale hogeschool had ik bij de proefexamens ook het beste resultaat. Ik kwam van een jaartje universiteit, had daar een faalangstcursus gevolgd, die zeker geholpen had, maar toch…ik wist niet wat ik van de examens mocht verwachten,.. Vandaar een grote inzet met het verdiende resultaat. En dan voel je dat sommigen een stempel op je drukken. Een stempel die ik niet wou, dus nam ik gas terug, ik vond dit zelf ook oké, want ik wist nu dat ik het gemakkelijk aankon, ik hoefde me niet meer zonodig te bewijzen. Ik vermoed dat je dochter een hele grote bewijsdrang heeft t.o.v. zichzelf, omwille wat ze meemaakte met haar vader. En ook al leg je haar absoluut geen druk op als moeder, je zal hieraan niets kunnen veranderen. Je dochter is een sterke, zoals haar moeder, ze redt zich wel. Bovendien is haar doorzettingsvermogen ook een heel grote troef. Ooit zal ze erop terugkijken zoals Thomas Pannenkoek.

Wat ben ik blij dat u reageert !

