Kerst met de nieuwe schoonfamilie

Zoals in ย ‘verandering van spijs doet eten’ ๐Ÿ™‚

In het ideale scenario zou ik tot ongeveer half acht geslapen hebben (de dag beloofde lang genoeg te worden), zou ik rustig mijn huis gedweild hebben (de rest was de dag voordien al gebeurd), deed ik de groei van de tafelย nog eens over, kon ik de verse voeding gaan halen en rustig samen met Bruno eten maken voor 12 man/vrouw.

Mijn scenario zag er echter enigszins anders uit.

In een vlaag van overdreven proper zijn had ik woensdagavond nog de stoelhoezen van mijn keukenstoelen gewassen (Stoelen in skai, een droom om op te zitten, maar helaas is de bekleding vrij snel gaan scheuren, vandaar de hoezen) Ik zag al meteen toen die uit de machine kwamen dat ze er nogal klein uitzagen.

Daar ging mijn nachtrust. Hoeveel patronen ik getekend heb, en stoffen die door mijn gedachten gegaan zijn om nog op een drafje nieuwe hoezen te naaien, ik weet het niet. Feit is dat ik allesbehalve uitgeslapen om kwart na zes beneden stond.

Mijn eerste werk was een hoes proberen, deze ochtendgymnastiek kreeg een 10/10 (lees : trekken, sleuren) en wonder boven wonder, de stoelen geraakten nog weer bekleed. OEF !

Het poetsen, de tafel, de boodschappen bleken ook niet onoverkomelijk, dus dat koken zou ook wel lukken.

En dat deed het. Alleen vergeet ik voor het gemak dat ik een volledige pan met ‘suukkerbwoantjes’ (zo noemen die West-Vlaamse gasten boontjes in een spekjasje blijkbaar)heb laten aanbranden en dat een van de potten die op het vuur stond met de kalkoenbereiding ook al zwartgeblakerd was.

Maar kom, de gasten vonden mijn boerenbuiten dorp allemaal gemakkelijk, er was lawaai in huis voor tien huishoudens, de bubbels liepen binnen, het eten ging langs dezelfde weg.

Voor een practical joke was het gezelschap ook wel te vinden :

IMG_8058

Tussenin zorgde kleine dochter voor animatie (spelletjes, een zangstonde) We kregen van de schoonzus elk een genummerde Baziel-mop in de pollen die met lotje-trek de volgorde van het cadeautjes-geven aangaf (nummer trekken, mop vertellen, cadeau geven)

Er waren gewilde cadeaus bij, zoalsย dit, er waren hilarische cadeaus bij zoals deze :

IMG_8051 IMG_8064

En terwijl grote dochter op Facebook als tip had gezet dat ze een Mechelse Koekoek nog wel zag zitten als cadeau (jaloers zijnde op de kip die haar nieuwe neef vorig jaar kreeg) kwam er wel een dier uit de verpakking, maar eerder van de harige soort met vier poten en lange oren

IMG_8060

Mag ik u voorstellen : Mozart, een Albino Vlaamse reus.

Dochterlief werd direct verliefd, ik iets minder, ik had niet voor niets ons laatste dwergkonijn meegegeven aan de kindjes van mijn nichtje. Maar toen de familie vertelde dat hun Vlaamse Reuzen lieflijk samenwonen met de kippen, sloot ik het beestje ook in mijn hart.

Voorlopig mag het dier mijn serre wat bemesten, maar later zal ik de kippenren wel eens konijn-vriendelijk maken. De witte kip die we hebben kon het alvast niet laten om op de ramen van de serre te tikken, die ziet het beest al helemaal zitten precies.

Wetende dat Mozart gered is van een zielige thuissituatie (woonde ergens op een zolder op 1 vierkante meter in zijn vuiligheid) maakt hem ook wel wat sympathieker.

En in het slechtste geval, mocht het samenleven met de gevederden toch niet lukken, dan eten we volgend jaar met kerstavond gewoon konijn met pruimen ๐Ÿ™‚

 

19 gedachtes over “Kerst met de nieuwe schoonfamilie

  1. Pingback: Hoe zou het nog met Mozart zijn – second part of my life

  2. Pingback: Stom kieken – second part of my life

  3. Pingback: Geluk zit in kleine dingen – second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

