#Boost your positivity : de uitdagingen aan het moederschap

Nadat ik mezelf uitnodigde voor de blogbrunch (ze waren mij vergeten, snif) heb ik nog wat goed te maken. Ik moet het thema van deze week nog vorm geven. Een mens moet dat verdienen zo een brunch nietwaar ?

Daar gaan we :

Uitdagingen aan het moederschap. Dan denk ik  aan veel (uitdagingen), aan oneindig, aan moeilijk, aan bergen verzetten en daarna beklimmen, aan met de glimlach of soms eens met de moed der wanhoop, aan iedere leeftijd van kinderen met zijn specifieke valkuilen, …

Laat ik maar beginnen met zeggen dat ik een onvoorbereide moeder was. Ik wijt het aan het feit dat het zwanger worden en zijn hier geen evidentie was, dat er weinig zorgeloosheid aan de zwangerschappen was, dat mijn lijf zodanig dooreengeschud was van alle hormoonbehandelingen dat het hoofd niet meer mee wou.

Er was ook niets romantisch aan als je kind in een labo ‘geproduceerd’ wordt

Niet dat ik uit de materniteit gekomen ben en thuis geen wieg had staan, dat niet natuurlijk, materieel kwamen mijn spruitjes niets tekort. Maar dat zo een kind zo een verpletterende verantwoordelijkheid op mij zou smijten, daar had ik even niet bij stilgestaan. Oeps!

Zolang de echtgenoot er nog was ben ik allesbehalve een goeie moeder geweest. Ik investeerde veel te veel in een persoon die dat niet waard was en vergat daarbij dat die situatie niet alleen voor mij onhoudbaar was, maar dat de kinderen daar ook hun peer mee hebben afgezien.

Ze nemen het me niet (elke dag) kwalijk mijn broedsels, ik daarentegen … ik heb al dikwijls de klok willen terugdraaien!

Gelukkig zijn er in die periode grootouders geweest die liefde in het kwadraat en fundamentele veiligheid en waarden meegaven. Ik ben daar oneindig dankbaar voor.

Eens ik er alleen voorstond werd de situatie helemaal anders. Er kon immers over alles gepraat worden zonder vrees, ik durfde soms ook toegeven dat ik het even niet meer wist.

Het lijstje met wat ik wil bereiken met mijn dochters is met de jaren gegroeid tot dit:

  • Ik hou van beleefdheid, van mensen groeten
  • We gaan voor betrokkenheid, empathie, niet direct oordelen en veroordelen
  • Dat ze verder kijken dan hun eigen neus
  • Bekrompenheid is een no-go
  • Ik hou van sterk in de schoenen staan, verbaal ook sterk, van zich niet laten doen (waarbij ik ze altijd vertel om nooit het voorbeeld van hun moeder na te jagen op vlak van vroegere partnerkeuze)
  • Altijd blijven praten is ook een must
  • Respect voor mensen en materiaal
  • De laatste week is één punt nog extra in de verf gezet als we aan de aanslagen in Parijs denken : probeer gelukkig te zijn in het moment, leef ten volle, het kan zomaar eens onze laatste dag zijn. Angst is daarbij geen goede raadgever.

Of ik al dan niet een goeie moeder ben, dat laat ik in het midden. Wat ik zeker ben dat is een aanwezige, betrokken, supporterende moeder.

En ik weet heel zeker dat er niets in mijn leven is waar ik meer mijn best voor doe dan voor het welzijn van mijn dochters.

 

10 gedachtes over “#Boost your positivity : de uitdagingen aan het moederschap

  1. mooie post en ik heb veel bewondering voor hoe je de zaken aanpakt ook al ken ik je nog niet zo lang en enkel digitaal (maar daar kan dus verandering in komen op de blogbrunch waarbij blijkbaar verschillende mensen de mail niet hadden gekregen maar hopelijk intussen iedereen wel :))

  2. Onder de indruk van je stuk, mooi en recht uit je hart geschreven. Dat van die verantwoordelijkheid is inderdaad verpletterend, en dat gaat niet over, zelfs als ze het huis al uit zijn!
    Je kinderen zijn gelukkig met een mama als jij!
    🙂

  3. Zijn we niet te perfectionistisch in dit geval,…..ik vrees ervoor, we doen ons best en meer kunnen we niet doen,…en een betrokken moeder, ik had gewild dat de mijne het was,….die heeft nooit 3 eigenschappen van me kunnen opnoemen,…alleen 3 negatieve 🙂 🙂

  4. Dat zijn waarden die het meer dan waard zijn om nagestreefd te worden.
    Focus je op wat is en wat komen zal, Eilish, en niet op wat voorbij is. Dit is toch niet voor niets the second part of your life, niet?

Wat ben ik blij dat u reageert !

