Wij verwachten u, memé en pepé

Deze boodschap stond op de verjaardagskaart die grote dochter gisteren kreeg.

De knoop in de maag en de kortsluiting in mijn hoofd, gestart toen ik de kaart uit de brievenbus haalde, werd daar zowaar niet beter van !

Eerlijk gezegd, ik had verwacht dat dochter ‘foert!’ zou gezegd hebben, maar nee. Op mijn vraag of ze zou gaan zei ze ja. En de jongste wou zelfs meegaan.

Wat die mensen ook zouden beweren : ik hou mijn kinderen niet weg bij hun. Willen ze gaan, dan gaan ze, het zijn immers hun grootouders.

En grote dochter ging. Alleen uiteindelijk, de kleinste bekeek het nog even.

Lang is ze niet weggebleven.

Thuiskomen deed ze met de boodschap dat die mensen weer alle energie uit haar hadden gezogen.

Dat ze niet van plan waren om excuses aan te bieden zeiden ze. Ik had geld gekregen van hun om mijn kinderen een degelijke opleiding te geven (lees : geen beroepsopleiding) zeiden ze ook nog. Ja, ja, dat geld dat ze hebben vastgezet tot de kinderen 25 jaar zijn zeker.

En dat haar moeder (ik dus) een zot wijf was dat daar heel de buurt bijeen had geschreeuwd, hoe beschamend was dat niet zeg ! En ten tijde van de echtgenoot sprak heel mijn straat schande over het feit dat ik zo een ‘vieze’ was.

Ja, ja, die mensen smijten graag met ‘blommekes’

En met geld zwaaiden ze ook nog, letterlijk voor de neus laten bengelen als was het aan een vislijn.

Ze hebben het mogen houden van de dochter.

En wacht : er komt nog een chapter two :

Na het proberen wegslapen van een nog fijner geworden migraintje, gingen grote dochter en ik nog ‘naar de grootouders die het meer verdienden’ (haar woorden), een laat Allerheiligenbezoek naar het graf van mijn ouders dus.

Toen ik thuisgekomen wat bankverrichtingen aan het doen was op de PC boven, hoorde ik de achterdeur dichtgaan en kreeg ik even later een SMS van kleine dochter met deze boodschap : “ik ben naar memé en pepé”

Ik schrok me rot eerlijk gezegd.

Het kind is daar verhaal gaan halen. Dat ze haar moeder geen zot wijf laat noemen. Dat de paps de zot was. Waarop mijn schoonvader ontplofte en kleine dochter door de memé in een andere ruimte werd getrokken.

Uiteindelijk kreeg ze wel excuses van haar grootmoeder over haar schoolkeuze, en gaf die zelfs toe dat haar zoon niet normaal was (al van in zijn jeugd)

De pepé tierde daar nog één en ander tussen, financiële zaken ook alweer, waarop de Piepedol hem zei dat ze zijn geld niet moest hebben. Waar hij dan weer smalend op reageerde …

Ik kan alleen besluiten dat hiermee definitieve strepen getrokken zijn en dat ik MEER DAN TROTS BEN OP MIJN DOCHTERS !!!

Wij betalen hier liefde nog in natura, zoals dat hoort! Al de rest is geen liefde!

20 gedachtes over “Wij verwachten u, memé en pepé

  1. Je hebt twee heerlijke dochters en daar mag je jezelf een speekmedaille voor geven. En eentje voor de oudste dochter, omdat ze hen toch nog een kans gaf, zo een nog beter beeld kreeg en niet over zich heen liet lopen. En eentje voor de jongste dochter, omdat ze ten strijde trok en zo toegevingen te horen kreeg die ze anders nooit gehoord zou hebben.
    Het lijkt mij het ideale moment om een tas warme chocomelk aan die liefde toe te voegen, of iets anders lekker troostends. Dat verdienen jullie nu dubbel en dik!

  2. Ik ben dol op grootouders. Bobonne en meme (van het lief) zijn twee van mijn grootste heldinnen, echt oprecht. En toch heb ik geen contact met de enige grootmoeder die ik nog heb. Nu ik zwanger ben heb ik eens goed gedacht, want het wordt haar eerste achterkleinkind. En ze zal het nooit zien en ook niet weten, toch niet van mij. Ik heb geen enkele goede herinnering aan die vrouw en wil mijzelf verdere negatieve besparen. Jammer maar helaas, vooral voor haar dan.

  3. Jawadde. Triestig van die mensen, dat ze zo in het leven staan, maar da’s hun keuze. De keuze die je dochters maken om als één blok achter jou te staan, sterkt jou, maar ook ons algemeen vertrouwen in de mensheid. Ze màken er wat van. Super.

  4. Wat heb je toch een vreselijke schoonouders.
    En wat heb je toch toffe meiden.
    Super om te lezen dat ze zo voor je opgekomen zijn. Heel erg lief.
    Wat moet jij trots zijn geweest op ze.

  5. Wat jammer dat deze mensen zo in het leven staan zeg.
    Goed van je, dat je je kids los laat zodat ze zelf kunnen zien hoe deze mensen zijn. Dat ze zelf een keuze hebben om te gaan of niet. En ook zelf een beslissing hebben gemaakt hoe hier mee om te gaan!
    Dapper!!

Wat ben ik blij dat u reageert !

