De voorbije week

  • Parkeerde ik kleine dochter (op haar verzoek) in Petite Chapelle waar ze een cursus ging volgen om monitor te worden.
  • Zei ik tegen grote dochter : “trekt oe plan” als ze bijna 20 jaar zijn mag dat al eens.
  • Vertrok ik op maandagnamiddag al naar Ieper om dicht bij het lief te zijn, daar nog wat te wandelen, een terrasje te doen en nog eens de Last Post mee te maken.
  • Op dat terras besloot een tandvulling de vrijheid te kiezen, een afgrond achterlatende in mijn bekje (moest dat nu echt, zo net voor we een midweekje weg gingen ?)
  • Reden we dinsdagmorgen vroeg richting Metz, een parel van een stad die we op 1 dag nog helemaal niet hebben gezien. Een kathedraal, andere kerken, mooie pleinen, de Moezel, stadspoorten, heerlijke warme chocomelk (aan €4,10 mocht dat ook), een overdekte markthal met een immense variatie aan verse voeding, mooie winkels voor mijn budget en dat van een ander (waar bvb een mannequin een outfit droeg die alles samen €4065 kostte), …
  • Breiden we woensdag een vervolg aan onze trip door, na nog wat ochtendlijke foto’s van Metz te nemen, naar Charleville-Mezières te gaan. Daar maakten we een wandeling en passeerden we wat dicht- en andere kunst te zien met de geboorteplek van Arthur Rimbaud, gingen we naar het fameuse marktplein volledig omzoomd door bijna gelijke gebouwen met onderaan een stenen galerij met winkels en horeca onder, … Tegen de avond reden we naar Sedan waar we nog een blik op het immense Château-Fort wierpen om achteraf niet daar, maar een beetje budget-vriendelijker te gaan slapen. Enfin, slapen … dat is altijd een ware uitdaging met dat lawaaierig lief van mij 😦
  • Donderdag werd ik om half 7 door grote dochter gewekt met het bericht : “Ik sta buiten met mijn kaikes (knuffeldekentjes al van kleins af) en mijn viool (prioriteiten nietwaar),  er is brand” Voor het geval een wekker niet zou werken, deze telde ! Dat ze daar verdorie geluk hebben gehad dat het vuur in hun leefruimte niet aangeslagen heeft, een hele verdieping zou gevangen gezeten hebben in de kant van het gebouw waar geen trappenhal is ! Welke gek zet er al die levens op het spel ?
  • Na te bekomen van dit nieuws en een deugddoend ontbijt bleven we nog wat in de streek ‘hangen’ met een toertje langs de maas, wat wandelen door de bossen naar een uitkijkpunt (meer dan de moeite) om dan nog in Rocroi te belanden waar we in een hotelletje waar de tijd had stilgestaan een middagmaal namen en daarna wat wandelden op de vestingen (in stervorm – Bruno wou ze direct transporteren naar Ieper)
  • Tegen 16u werden we dan verwacht in Petite Chapelle waar dit verslag mee begon, om kleine dochter weer af te halen van de cursus. Daar liepen de evaluaties wat uit, moesten we nog kilometers lang werken passeren onderweg naar huis, wou ik weer eens mijn stuur niet afgeven en kwam ik uren later stik kapot thuis.
  • Moe, maar dankbaar. Omdat de kinderen al groter zijn en dat dus al eens kan, om het lief die me – ondanks het wakker liggen – zo een rust geeft.
  • Belde ik vanmorgen de tandarts om de opkomende tandpijn te verhelpen, maar besloot die van met vakantie te zijn.
  • Vond ik vandaag tussen de post een (waarschijnlijk) verjaardagskaart voor grote dochter (verjaart maandag) met een geschrift dat me doet denken aan de schoonouders. Diegenen die hier een km verder wonen en de moeite hebben gedaan om een halve km dichter te komen om die kaart op de post te doen. Het postgeheim bewarende, weet ik niet of dit een vredespijp is na dit en dit voorval. En ik weet al helemaal niet of dochterlief of ik die pijp dan wel willen roken …
8 gedachtes over “De voorbije week

  1. Leuk verslag…
    Sedan, daar hebben wij ook overnacht in “de chateau”, maar met een bongobon, werden in een piepklein kamertje gestoken waar je zelfs niet naast je bed kon staan en met dekens waar B de hele nacht van moest niezen 🙂

    • Ik ga mensen niet gauw ongedierte noemen, maar na vandaag ben ik er nog meer van overtuigd dat het enorm zielige mensen zijn die ervoor zorgen dat ze eenzaam oud zullen worden. Hun keuze. Het kon allemaal zo anders zijn …

Wat ben ik blij dat u reageert !

