Agalev

Diegenen van mijn generatie weten nog dat bovenstaande titel de vorige naam van de partij ‘Groen’ was. Niet dat ik hier aan politiek ga doen, daar worden we al ganser dagen mee rond de oren geslagen, zo erg dat ik soms geen nieuws meer kan horen of zien.

Waar ik dan wel naartoe wil : er is er hier (hoewel, eerder ginds in Gent) ene anders gaan leven. Grote dochter heeft door grote zorgen om onze planeet (niet onterecht) o.a. beslist om vegetarisch te gaan eten.

Waar zij en de jongste daar ronduit ruzie over maken en het allebei beter willen weten, heb ik dat gewoon aanvaard. Mijn enige zorg daaromtrent is dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt zodat ze gezond blijft.

Door dat vegetarisch zijn is vooral de koe de kop van jut (ocharme het beest) en waar ik graag zou hebben dat dochterlief nog zuivel tot zich zou nemen, past ze daar ook voor. Vervangen door soja wordt ook al niet goedgekeurd, want er worden teveel bossen gekapt voor de sojateelt. Allemaal waar, maar toch als moeder : ZUCHT !

Ik moet zeggen dat de hespenrollen met prei (voor haar) en witloof (voor ons) met kaassaus en pureepatatjes er op die manier zondag op haar bord lichtelijk anders uitzagen 🙂

Gedaan dus met porties eten klaarmaken voor op kot. De kip met een rijke groentensaus, het stoofvlees, … blijven thuis.

Al een geluk dat ik zelf al een tijdje kies voor minder vlees, en dat ik een perfecte vegetarische lasagna, pizza of pasta op tafel kan toveren. En gelukkig eet ze wel nog vis, zodanig dat de weekends qua menu niet zo een probleem hoeven te vormen.

Op die manier werken we allemaal een beetje aan het welzijn van de planeet !

 

8 gedachtes over “Agalev

  1. Ze zoeken zelf een beetje hé en hebben de leeftijd om dat te doen… En meestal als ze wat ouder en wijzer 🙂 worden vinden ze hun weg op een gematigde, gezonde manier 🙂 komt goed!

  2. Op de vraag of hij wist wat een vegetariër is, antwoordde mijn vader (82) onlangs: “Een inwoner uit Vegetanië”, waarna hij met een uitgestreken gezicht verder ging met het oppeuzelen van zijn kippenbil.
    Zucht.
    En vooral: leve de spirit van je dochter.

  3. ik werd ook vegetariër toen ik op kot ging. Daarna nog 7 jaar gedaan….daarna was ik het moe en ik miste vol-au-vent, dat was het enige waar ik altijd goesting op bleef hebben. Nu eten we één keer per week vegetarisch

  4. Misschien een kleine tip ivm soja: De meeste soja die geteeld wordt is voeding voor de dieren, niet voor dat beetje dat de mens consumeert… Misschien is zij zo nog te overtuigen…

  5. Ik drink vaker kokosmelk (van Alpro) en dat is ook wel lekker, hoewel minder om puur te drinken maar wel in smoothies en sausjes enzo. Soja heb ik ook een tijdje geprobeerd maar kon niet wennen aan de smaak… Dapper van je dochter dat ze voor veggie gaat! Tegenwoordig zijn er zoveel (echt lekkere!) receptjes te vinden, maar helaas zijn er nog veel mensen die vegetariërs scheef bekijken (en ik snap echt niet waarom). Zelf probeer ik ons vleesgebruik te minderen maar het lief is nogal een vleeseter, dat krijg ik er niet uit helaas!

Wat ben ik blij dat u reageert !

