Voorlopig is (o)verleden

Oftewel Poppemiekes halen van een rijbewijs in X stappen.

In mijn ogen een eeuwigheid geleden schreek ik daar al eens over.

Om als begeleider bij de volgende dochter niet dezelfde fouten meer te maken schrijf ik hier een geheugensteuntje.

  • Een extra achteruitkijkspiegel is ondanks dat hij superlicht weegt en maar 4.95€ kost echt niet van plastiek.  Dat spiegelglas zegt dus krak als je daar te hard op duwt terwijl je die tegen het raam wil plakken (lompe ikke)
  • Let ten alle tijde op het feit of je pupil haar veiligheidsgordel aandoet.  Dan kom je niet tegen dat je na het verlaten van de doe-het-zelf (spiegel weet je wel) een drukke weg op moet (2×2 rijstroken) en dat die piep, piep, PIEP begint te gaan als je al rijdt.  Een leerlingchauffeur doet nl geen gordel aan al rijdende, die heeft twee handen nodig aan het stuur.  Voor de daaropvolgende rode verkeerslichten moet die ook niet aangedaan worden als er een ‘zwaantje’ voor ons staat, die moest maar eens in zijn achteruitkijkspiegel zitten kijken.
  • Een goede begeleider zegt méér dan 100m vooraf dat er moet getankt worden, zo voorkom je dat dochterlief in 5de afslaat en schok, schok, schok 3 meter voor de pomp stilvalt.
  • Een bijna 20-jarige weet niet hoe die moet tanken, dat moet dus aangeleerd worden.  Ja ECHT, die kaart moet voor het tanken in de betaalautomaat, en ECHT je MOET een code drukken en ECHT WEL een pompnummer kiezen !
  • Stenen rond mijn perken aan de oprit vermijden niet dat er toch bloemen sneuvelen, een uit de kluiten gewassen struik die tegen de achterruit tikt doet dat wel (ocharme, mijnen Oscar zijn derrière zo geschonden !)
  • Niet goed zien door de autoruiten dat kan verholpen worden, theorieboek blz … wat was alweer een ruitenwisser ?
  • Spiegels worden thuis in de garage juist gezet, niet 15 km later als je op de expresweg moet voorbijsteken (trouwens, blijf verdorie van die spiegels en die zetels, wij zijn even groot, die staan al goed !)
  • We maken van een voorlopig rijbewijs van 36 maanden geen rijbewijs van 18 maanden na het volgen van 20u rijschool, zo kunnen we vermijden dat dat laatste rijbewijs ook nog vervalt en dat er opnieuw geld moet betaald worden voor wéér 6 uren rijschool.

En nu nog wat tips voor Poppemieke :

  • Sleutels blijven niet op de wagen zitten als je ergens aankomt, en die autodeuren moeten echt op slot !
  • Een autodeur gaat ook niet open zonder op het knopje op de sleutel te drukken.
  • Onthoudt dat een vrachtwagen niet in 10 seconden aan 90km/h geraakt.  Als de lichten op groen springen en jij komt een eindje na zo een vrachtwagen dan moet er WEL vertraagd worden.
  • Waag het niet om de eerste maanden in een ondergrondse parking te kruipen.  Ik kom je echt niet helpen als je de helling niet opgeraakt zonder stilvallen !

Ook moet ik onthouden dat ik aan de volgende dochter moet zeggen dat ze op het examen niet moet discussiëren met de examinator, dat is nl niet bevorderlijk voor de goede afloop, dat ze ook geen voorrang moet nemen als ze die niet heeft, dat ze niet moet stoppen aan lichten als die op groen staan, dat als er een stopbord staat bij het verlaten van het examencentrum dat je dan niet in tweede op de baan komt, …

En ocharme Oscar …

20150617_105929

Stond die hekstijl toch wel in de weg zeker 😦

En reed die tuinmuur er toch wel tegen zeker 😦

En kon moeder dat niet allemaal met de omniumverzekering goedmaken (ai mijn portemonnee !)

Maar kijk, 8 september 2015 werd de dag dat het rijbewijs binnengehaald werd (totaal overbodig volgens haar, maar dat is een andere discussie) Ik kan alleen maar ‘wishing and hoping and praying’ dat er verstandig gereden wordt en dat andere chauffeurs dat in dochterlief haar buurt ook zullen doen.

 

 

 

19 gedachtes over “Voorlopig is (o)verleden

  1. Oh, het angstzweet staat al in mijn schoenen! Gelukkig dat de echtgenoot de rust en kalmte zelf is in een auto, en zelfs als jonge snaak al een paar dames begeleidde. Nu moet oudste hier nog even beseffen dat zonder theorie er geen praktijk is. De boeken liggen hier al kweet-ni-hoe-lang!

    • De jongste (in november 16) kwam gisteren thuis met de boodschap dat de theorielessen nog altijd (spraken ze niet van afschaffen ?) op school kunnen gevolgd worden voor 20€. Spijtig genoeg is ze nog een jaartje te jong. Ik hoop dat het volgend schooljaar ook nog kan en dan mag die er direct werk van maken. Misschien durf ik het dan aan om haar volledig zelf te leren rijden.

  2. Ik heb de dochter van een vriendin leren autorijden. Never again. Ware doodsangsten heb ik uitgestaan toen ze met de rechterdorpel van de wagen de gracht wilde uitkuisen.
    Maar proficiat aan je dochter, zoveel is zeker. Het échte leren begint nu pas.

  3. 1e rijles met papa: een paal
    2e rijles met papa: in de gracht
    3e rijles met papa: een full blown accident

    Ik ben naar de rijschool gemoeten en niemand van het gezin mocht mee in de auto met mij (wet van de mama!) tot ik mijn rijbewijs had 😂 Ondertussen bestoeft iedereen mijn rij- en parkeerkunsten. Het kan verkeren.

  4. Protip: laat de jongste weekend- en vakantiewerk doen, dan kan ze tegen haar 18de een tweedehands autootje kopen en daarmee leren rijden. Ik mocht niet leren rijden met de auto van mijn ouders, dus ik heb het zo aangepakt 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

