E-book kopen voor dummies

Vermits ik een professionele broekverslijtster ben in menige wachtzaal, lees ik al graag eens iets om de tijd te doden. De wachtzaallectuur laat ik altijd links liggen, ik ben daar een beetje vies van omdat iedereen daaraan al gepoteld heeft, en meestal ook omdat ze niet verder rijkt dan roddelblaadjes en het tijdschrift voor kankerpatiënten.

Om niet altijd met boeken te moeten sleuren zou ik e-books willen lezen op mijn tablet-pc. Ik doe dat nu ook al met gratis boeken, maar veel hoogstaande lectuur zit daar niet bij.

Ik zit ook nog met een aantal vragen :

  • welke apps gebruik je best om te lezen (nu gebruik ik Kindle)
  • welke apps zijn de gemakkelijkste (ik ben niet van de rapste met nieuwe technieken – *bloos*)
  • kan je bvb op die Kindle van om het even welke online winkel boeken zetten of ben je dan aan Amazon verplicht ?
  • betaal je overal veilig met je kredietkaart en in welke webwinkels kan je gewoon met bancontact betalen ?
  • voorbeelden van webwinkels voor e-books

Natuurlijk kan ik dat ook allemaal zelf beginnen uitzoeken, maar waarom zou ik, als ik het van ervaringsdeskundigen kan leren ?

Dus laat me bijleren in de reacties !

22 gedachtes over “E-book kopen voor dummies

  1. Ik heb bewust gekozen om geen e-reader te kopen. Ik was aan het twijfelen tussen een iPad waar je veel meer mee kunt doen dan alleen ebooks lezen en een e-reader. Ik vond dat laatste nogal prijzig om er alleen maar mee te kunnen lezen. Ik kan je dus niet echt helpen op vlak van Kindle, maar is dat niet van Standaard boekhandel? Kunnen ze je daar niet helpen?

    • Ik vind een papieren boek ook veel prettiger hoor, alleen is mijn tablet een stuk lichter in gewicht en past die in mijn gewone handtas, iets wat ik van een boek niet altijd kan zeggen. Ik kan wel nog altijd geen boekhandel passeren zonder dat ik ongeveer de helft van de boeken zou willen mee naar huis nemen. Maar ocharme mijn budget dan, de plaats in huis om die allemaal te bewaren om nog maar te zwijgen van al die mooie bomen die gesneuveld zijn om al dat papier te maken …

  2. Ik heb een Kindle e-reader en ben daar zeer content van. Ik lees zelf nooit op een tablet, maar als in mijn reader niet bij heb en toch moet zitten wachten, lees ik op mijn smartphone via de Kindle app. Zeer gemakkelijk, want app en reader synchroniseren waardoor ik nooit moet zoeken waar ik zit.

    In se is kindle idd van Amazon, maar met een Calibre kun je ook andere boekformaten omzetten en op kindle lezen. Calibre is gratis te downloaden.

  3. Ik heb een iPad mini en ben daar heel tevreden mee. Er staan ook boeken op en die koop ik bij Apple zelf. Er zijn natuurlijk altijd mensen die liever een echt boek hebben maar ik vind dat er voordelen zijn bij e-books. Een lijvig boek neemt al gauw veel plaats in en wie regelmatig boeken koopt heeft ook al gauw plaats nodig of moet noodgedwongen boeken weg doen. De elektronische variant neemt toch beduidend minder plaats in. Daarom koop ik nog zelden cd’s. Ook muziek koop ik via iTunes.
    Wat Kindle betreft heb ik niet zo veel ervaring. Wel is het mogelijk om alles wat in pdf-formaat is, met dat ding te bekijken. (Dat kan ik toch met mijn iPad.) Er is een site waar je veel boeken gratis kan halen (https://www.gutenberg.org/) maar dit zijn oude boeken en meestal is de taal nogal agrarisch. De Standaart verkoopt e-boeken dus kan je daar ook eens informeren (net als de Fnac). Er is ook deze site: http://www.e-boek.org/store/ al heb je daar wel een kredietkaart nodig.

  4. Ik had eerst een iPad en daar stond iBooks op, dan kon ik e-boeken kopen bij bol.com of bij amazon, of kreeg ik ze door gestuurd van een vriendin… Maar die iPad is toch een beetje zwaar en mijn collega die een Kobo-ereader had gekocht, vertelde me hoe blij ze daar mee was. Toen heb ik die van haar eens goed bekeken en alle voor- en nadelen afgewogen en er mij ook één aangeschaft. Nog geen seconde spijt van.
    Wat ik al hoorde van Kindle, is dat je inderdaad alleen maar Amazon boeken er op kan zetten (tenzij ik mij schromelijk vergis).

    • Dat hadden ik begrepen. Eigenlijk zijn er wel voordelen om op zo’n manier boeken te lezen. In tegenstelling tot echte e-readers kunnen tablet (pc’s) meer en dat geeft mogelijkheden. Zelf luister ik al eens naar muziek die op mijn iPad staat terwijl ik een boek lees (ook op mijn iPad). Dat kan met een gewone e-reader niet.

  5. Ik zou het niet weten want ik lees alleen papieren boeken. Als je er echt niet uitkomt, kan ik het aan mijn dochter vragen. Die verslindt halen op haar e-reader.
    Groetjes Mirjam Kakelbont

Wat ben ik blij dat u reageert !

