Gij zijt van negenentjestig

Lang geleden dat ik het nog eens over het vrijwilligerswerk had.

Daar is ook niet altijd veel over te vertellen, mocht u mijn schoonmoeder zijn, ik zou het ook niet vertellen (privacy en zo) Veelal zijn mijn passagiers op weg naar arts, therapie of kliniek gekende mensen die ik al vaak heb vervoerd, maar kijk, sedert een week of drie heb ik ‘vesch vleesch in de kuppe’

Een man (bouwjaar dreiendertig – geen schrijffout, hij zegt dat zo), altijd vrijgezel geweest, het type dat een vrouw aankijkt met een vettige blik en haar meteen uitkleedt met zijn ogen. Dat had ik nog niet onder mijn cliënteel, blij dat ik daar mee ben 😦

En toch, ik ben zo blij dat het zeer zonnig weer is en dat ik gans de weg een zonnebril kan aandoen, want ik lach me dood om hetgeen hij allemaal vertelt, en mijn blik zou dat wel eens kunnen verraden.

Waarom ? Wel hierom : Hij beweert alles nog heel goed te weten, ondanks zijn ouderdom, en toch …

  • Toen ik hem de eerste keer naar de afdeling bracht waar hij moest zijn, liep hij de deur prompt voorbij ondanks het feit dat hij daar al een paar keer geweest was, en toen ik hem vroeg in welke wachtzaal hij moest zitten wist hij het niet. “ahn est alliere ?”
  • Ook bij die eerste rit had ik gezegd dat ik in de wachtzaal op hem zou wachten (nadat ik de wagen in de parking had gezet) In gesprek zijnde met een collega had ik hem niet zien buiten komen en was hij wel recht naar buiten gestapt. Gelukkig wees een attente man die zijn vrouw daar bracht mij daar op. “aoi gij da gezeit dak binn moest wachn toch ?”
  • Hij vraagt me elke dag waarom de verpleging hem telkens om zijn geboortedatum vraagt, ik heb hem uitgelegd dat het een safetycheck is, ze willen de juiste dosis bestralingen aan de juiste persoon geven. “ja, ze moenn da goe doen é”
  • Als hij dan die datum zegt zeggen de charmante verpleegsters daar telkens bij dat hij er veel jonger uit ziet, vandaag zelfs dat hij er maar net 40 uitziet. “dat es omdak zoe moager zijn é” (serieus, hij ziet er meer dan zijn leeftijd uit, en dan moet ik mijn gezicht in de plooi houden)
  • De laatste dagen leiden de verpleegsters hem aan de arm naar buiten, en telkens loopt hij me straal voorbij omdat hij me niet meer herkend. “tes zjust ‘k moe kik me ui mee”
  • Elke dag vertelt hij me dat hij nog te voet van Gent naar ons dorp is gegaan in zijn jeugd en dat hij dan vier uur onderweg was. “koak kik we geld voe den tram oor, moa we gingne toch tevoete”
  • Hij heeft iets met jaartallen.  Zijn huisarts is van ’56, mijn collega-chauffeur van ’46, de pastorij van 1800 en een sjiek (ik onthoud dat niet hoor), een oude hoeve van 15.., en mijn leeftijd heeft hij gevraagd tijdens de eerste rit (dat vraag je niet aan een vrouw, misschien daarom dat hij niet van ’t straat is geraakt) ik ben van dus van ’69. “den husdokteur es van zessenviftig, …”
  • Elke dag als ze hem binnenroepen, herhaalt hij zijn familienaam en spreekt hij die op z’n Frans uit, iets als ‘the boekeee residence, the lady of the house speaking’
  • Telkens hij in de wagen stapt en ik vraag om zijn veiligheidsgordel aan te doen zegt hij parmantig : “ja, ij zit erin” op een even vettige manier als zou hij pas een vrouw ontmaagd hebben

Morgen nog twee ritjes met iemand anders en dan ga ik er even tussenuit. Ik ga bovenstaande man echt niet missen, er zit nl ook een reukje aan 😦

Verdorie, ik heb hier net DRIE dt-fouten verbeterd in 1 tekst, en niemand die daar iets van zegt.  Foei !

22 gedachtes over “Gij zijt van negenentjestig

    • Nee, MMC is meestal door gemeente/OCMW ingericht, ik rijd voor CM, maar behalve dat mijn km 1 cent duurder is dan die van het OCMW komt het op hetzelfde neer

  1. Haha, zalig! Ik heb verschillende klantjes die zo ongeveer aan die beschrijving voldoen, accent en geur inbegrepen. De één al aimabeler dan de ander… Tof dat je dat doet als vrijwilliger! Vrijwilligers rule.

    • Ik zou een boek kunnen schrijven op wat ik hele dagen meemaak. Een lach en een traan, optimisme, vechtlust, berusting bij zieke mensen, je maakt het allemaal mee als je letterlijk op pad gaat met hen.

  2. Zo’n sappig dialect. Ik kan daar echt van genieten, als ik dat lees. Wat betreft de laatste zin: ik had je tekst nog niet gelezen, anders had ik je er wel subtiel op attent gemaakt. 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

