Ook Eilish ging uit in de jaren 80

Net als Tiny

Mochten mijn dochters op de leeftijd dat ik voor het eerst mocht weggaan aan mij gevraagd hebben of ze mochten op stap gaan, er zou een stevige nee gevolgd zijn. Ik was nl nog maar 13 jaar toen ik losgelaten werd.  Dat heeft alles te zien met een twee jaar oudere zus hebben en een heleboel nichtjes die ook rond die leeftijd schommelden.

Daarvoor ga ik terug naar rond ‘alf oest’ (15 augustus) van het jaar 1982.  De place to be was toen op amper 200m van mijn voordeur, een fuif in een tent. Groen achter mijn oren tot en met. Toen ik een klasgenote zag tongen met een jongen dacht ik nog even dat je daar misschien wel zwanger kon van worden 🙂 Evengoed dacht ik dat toen een jongen de stoel waarop ik wou gaan zitten achteruit schoof, dat jongens galant waren.  Die gedachte heeft welgeteld 1 seconde geduurd, want de volgende seconde lag ik onderuit op de grond en dacht de bewuste gast dat hij grappig was, eens weer op mijn benen staand heb ik echter zijn glas bier uit zijn handen genomen en over zijn hoofd gekieperd.  Dat groen achter mijn oren begon al iets te verbleken …

Natuurlijk ging ik op die leeftijd nog niet elke week uit.  Al volgden er al gauw TD’s (kent de jeugd dat nog die afkorting ?) in ‘de Gilde’ (de parochiezaal van Maldegem) Van die zaal herinner ik me nog de gele gietvloer (of sla me dood, was het toch een rode ?) die altijd zweette tijdens fuiven en glad werd, meebrullen met U2, Europe en The Simple Minds, brullen in de oren van onze vriendinnen door het groot lawijt, en niet onbelangrijk een eerste kus tussen de kapstokken aan de ingang van de zaal op een schoolfuif waar onze leraar Wiskunde buitensmijter van dienst was en de maandag vroeg aan het toenmalig liefke of hij een goed weekend had gehad (ik zie me nog blozend onder mijn bank duiken)

Tussenin waren er ook nog Sinksenfeesten op het voetbalterrein, met jaarbeurs en muziektent waar toen artiesten als Rob De Nijs (ik viel net niet in zwijm toen die knipoogde naar mij terwijl ik waarschijnlijk met open mond en gebiologeerd naar hem stond te kijken) en The Dolly Dots kwamen optreden, en waar een vriendin furore maakte als blayback-Madonna

Later volgden er nog vele avonden in verschillende discotheken dichtbij en iets verder van huis.  Ik kan ze allemaal noemen zonder reclame te maken, want geen enkele bestaat nog : Lamborghini in Maldegem, 5th Avenue in Adegem, The Beams in Oostkamp, Black Beauty in Lembeke, ene in Deinze waarvan ik de naam ben vergeten en dan nog wat café’s in Maldegem centrum.

Al ben ik best wel veel uit geweest, ik was een brave.  Maar 1 lief vooraleer aan de echtgenoot te blijven plakken (ik had beter wat langer rondgekeken !), altijd nuchter, altijd op tijd thuis (dat moet ten laatste om 1u geweest zijn denk ik)  Een seut tot de vierde macht of zoiets 😦

Wat ik me ook herinner is dat ik iets van 300 bef meekreeg en dat ik altijd nog geld over had en van die overschot kocht ik me om de zoveel weken iets nieuws van kleren want ik had niet veel in mijn kleerkast in die tijd.

Dit Summer of 69-meisje was jong in de jaren 80, maar zelfs zoveel jaren later zet ik de radio nog luider als ik dit hoor :

23 gedachtes over “Ook Eilish ging uit in de jaren 80

  1. Zijt gij zo oud Tjiens, ik was ook 13 in 1982 :p
    Hier toch wat later gestart met ’t fuiven, en discotheken liet ik links liggen, “mijn” muziek (punk en new-wave) speelden ze daar niet direct

    Waar is de tijd

  2. Schitterend zeg!!!
    Dat glas bier, de max!
    Oh en in dezelfde fuifzaal kwam bij ons ook Rob De Nijs: ik heb toen een handtekening op mijn arm gevraagd en die een maand niet meer gewassen… 🙂

    • Weet je dat ik nu eigenlijk op die man niet meer kan kijken, hij mag van mij echt op pensioen gaan. Maar zijn muziek van vroeger durf ik nog wel eens opzetten.

  3. TD’s zijn er zeker nog.
    En op de liedjes van toen gaan wij nog steeds uit de bol. 🙂
    Optredens in fuifzalen is wel heel wat minder, en dat vind ik jammer, ik hou daar wel van. Een goed optreden en een goed pintje bier.

    Ik ging, en ga, heel veel uit. Geld heb ik nooit over. Op een schappelijk uur thuis ben ik zelden. En dronken ben ik regelmatig. Misschien iets te weinig seut, hierzo.

    Ik heb dit stukje met geweldig veel plezier gelezen. Meer van dat, graag!

    • O jawel, die jonge gasten beginnen nu met uitgaan op het uur dat wij zo ongeveer thuiskwamen 🙂
      Maar inderdaad, het blijft vrienden zien, dansen, wat drinken, een lief opdoen, …

  4. Ik was door omstandigheden een hele laatbloeier op uitgaansgebied. Ben zelf nog aan het broeden op het ei van Tiny – we zien wel.
    (prachtig nummer van Bryan Adams, trouwens, hiervoor zou ik mijn tinnitus wel eens geduld vragen…

  5. Thé dansant! Al hoor ik met mijn 35 ook niet meer echt bij de jeugd 🙂 Ik heb me 10 jaar later alleszins ook goed geamuseerd op de fuiven in parochiezaaltjes met plakkerige biervloeren 🙂

  6. Leuk al die “herinneringen” te lezen van mijn hometown en omstreken 🙂
    De Meton was wat “zwaardere” muziek…..new wavers bij de vleet daar.

  7. ho ja de sinksenfoor in Maldegem, ook ik ben toen naar Rob De Nijs gaan kijken, ik moet een jaar of 5 of 6 geweest zijn, nostalgie 🙂 Zouden er daar nog foto’s van bestaan?

Wat ben ik blij dat u reageert !

