Een koninklijke pluim voor Robert

Soms kom ik al eens ergens anders met het patiëntenvervoer, eens niet in een ziekenhuis, wat een verademing kan zijn.

De laatste maanden rijd ik tweemaal in de maand op woensdag naar Sint-Laureins, een Oost-Vlaams boerendorp dat leunt tegen de Nederlandse grens, samen met een zwakbegaafde jongen en zijn moeder.  De jongen in kwestie gaat dan een hele dag werken op de Kruiskenshoeve, iets wat hij heel graag doet !

De bezieler van de hoeve, Robert Accoe is een man met het hart op de juiste plaats ! Nadat hij bij de politie veel met jongeren heeft gewerkt, is hij na zijn pensionering de oude boerderij van zijn ouders nieuw leven gaan inblazen.  Dat werk doet hij niet alleen, maar hij krijgt hulp van jongeren die even niet mee kunnen/mogen draaien in het gewone systeem.  Jongeren met een gebruiksaanwijzing die hij met een groot hart even een time-out geeft.

Toen ik er nog maar de eerste maal kwam mocht ik al direct mee binnen om een kop koffie te gaan drinken (hij weet waarschijnlijk graag wie er op zijn erf komt) aan de grote tafel in een plaatsje waar nog een Leuvense stoof staat, en het viel me direct op dat de sfeer tussen hem en de jongeren hartelijk was.

Gisteren was er een fotograaf op de hoeve (reportage voor het Nieuwsblad van vrijdag geloof ik) en vandaag mocht Robert zijn opwachting maken in Brussel op het koninklijk Paleis en wel omdat hij samen met met 17 andere projecten genomineerd was voor de Koningin Mathilde prijs.

En nu heeft hij die prijs toch wel gewonnen zeker !

Ik ben blij voor de man, en voor de jongeren die hij vooruit helpt !

 

 

21 gedachtes over “Een koninklijke pluim voor Robert

  1. Mooi, hé, hoe een ‘basaal’ leven – zoals ze zelf schrijven op hun website – mensen terug grond onder de voeten geeft: niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk! En jij maakt dat mee mogelijk! Super!

  2. Ik steun altijd een goed doel, maandelijks. Altijd geweest. Vroeger was dat Amnesty International, door het verhuizen enzo ben ik gestopt met steunen de ik wou het terug oppikken, maar wou iets lokaal. Ik had er geen idee van dat dit bestond. Eens er duidelijkheid is over de keuze van onze bank steun ik hen maandelijks. Wat een schoon project, en achter mijn hoek.

    • Ik heb aan jou gedacht Romina, omdat ik weet dat je daar dichtbij woont. Loop daar gerust eens binnen, de drempel is daar niet hoog (als je eitjes nodig hebt bvb, ze verkopen er daar, en ik veronderstel dat ze ook hun groenten uit ‘de lochting’ zullen verkopen later op het seizoen)
      De eerste zondag van juni geven ze ook een BBQ en worden er ook fietstochten ingericht (website in de gaten houden)
      Schoon van jou dat je wilt steunen !

  3. Las het artikel vandaag in de krant. Robert Accoe, een grote meneer waar ik al een tijdje ontzettend veel bewondering voor heb. Vooral voor het werk dat hij maakt om jongeren terug op het goede spoor te zetten. En dat op een zeer vriendschappelijke wijze. Ik maak een diepe buiging voor deze grote meneer.

Wat ben ik blij dat u reageert !

