Nieuwe openingsuren voor Hotel Mama***** ?

Wat was me dat voor een dag zeg !

Vanmiddag zegt de oudste op de terugweg van station naar huis dat ze volgend jaar wel weer op kot wil gaan.  Ze vertelde er ook nog bij dat we voor Leuven dat kot al in april hadden aangevraagd.

Ik heb er niets tegen dat kinderen zelfstandig willen zijn op een zekere leeftijd, dus zocht ik dan ook maar gewoon op welke mogelijkheden er waren.  Voor de residenties van HoGent (maar 3 stuks – in Leuven hadden we wel wat meer keuze) mochten de aanvragen al gebeuren vanaf 10 februari, we moesten dus niet te lang meer talmen ! Die residenties hebben bij mij natuurlijk de voorkeur omdat de privémarkt financieel direct een ander plaatje g/heeft.

De voorwaarden van zo een kamer werden ook bekeken, we wachten nu enkel nog op een document, en dan kan de aanvraag gebeuren.

Tot zover grote dochter.

Om 5u kwam de jongste ook thuis, met een slecht paasrapport, maar dat was geen nieuws vermits de cijfers al online bekeken konden worden.  De dringende boodschap van de klassenraad dat ze meer moet werken om in dezelfde richting te kunnen blijven, werden direct van tafel geveegd.  Ze werkt immers genoeg PUNT ! Dat was ook al oud nieuws, want wat ik ook zeg, ze vindt van zichzelf dat ze genoeg studeert, ik moet daar vooral niet over zagen. ZUCHT !

Na een potje bekvechten achter de kiezen te hebben, was ze na een tijdje gekalmeerd en zei ze plots : “mama, zou ik volgend jaar op internaat mogen gaan ? Ah ja, dan kon ze naar een andere school, en zat ik niet met het issue hoe we dat vervoer dan weer geregeld moesten krijgen vanuit ons boerendorp.

Strak plan natuurlijk.  Een beetje meer discipline en structuur zouden haar meteen ook ten goede komen.  En vooral dan een richting mogen kiezen die haar wel lag (de handel waar ze nu in zit interesseert haar geen bal en de huidige school heeft niet veel alternatieven)

Wat kan ik daar nu op tegen hebben ?

Niets eigenlijk …

En toch werd er vandaag even in mijn moederhart gesneden, alsof het plots thuis voor geen van beiden nog goed is 😦

36 gedachtes over “Nieuwe openingsuren voor Hotel Mama***** ?

    • Uiteraard, maar ik had nu niet bepaald gedacht dat ze plots allebei zouden uitvliegen, ze schelen toch 4 jaar.
      En wacht maar tot het eens zover is met jouw dochter …

  1. Gelukkig weet je zelf ook wel dat dat tweede deel van je laatste zin onzin is. Maar ik kan me wel iets bij voorstellen bij je gevoel… Fijn dat je het hen wil gunnen en zelf heb je dan misschien meer tijd om met je lief te spenderen?

  2. ik kan me voorstellen dat dat heel moeilijk voor je is, dat je twee dochters in een keer willen uitvliegen. Dat worden weekends gevuld met het inslaan van moeder-dochter vitamientjes (of ben ik de enige die genieten van elkaars gezelschap zo noemt?)

  3. Ouch… best klote voor de jongste nu tegenwoordig de ouders de cijfers al op voorhand online kunnen inzien… een dubbele minder fijne verassing…

    Ik kan me je laatste zien goed inbeelden, maar bon, ze worden groot en helaas kan je in “een boerendorp” zoals je het zelf zegt, nu ook niet alles studeren wat m’n graag wil doen hé?

    Sorry voor mijn onwetendheid, maar is een internaat niet verschrikkelijk duur?

  4. Wellicht een onbeleefde vraag, maar stellen je kinderen zich ook wel eens de vraag hoeveel jou dat eigenlijk kost? Want het lijk in je logje alsof ze het maar van zelfsprekend vinden dat ze dat kunnen doen…

    • Mijn kinderen denken inderdaad nogal gauw dat mijn portemonnee op mijn wasmand lijkt, zijnde een voorwerp dat nooit leeg geraakt 🙂
      Aan de andere kant zijn hun wensen zelden buitensporig, en mochten ze dat zijn dan zou ik heel open met hen zijn en zeggen dat het niet mogelijk is.
      Wat hun studies betreft : die kan ik betalen met hun kindergeld en de studiebeurs. De staat draagt hier goed zorg voor zijn weduwen, ik krijg nl dubbel kindergeld.

  5. Pingback: U kijkt toch ook neer op mensen ? | second part of my life

  6. Oei, dat is wel ineens een grote stap, van met 3 naar alleen thuis zijn. Dat gaat loslaten worden, van beide kanten… maar de weekends staan ze wel weer op de stoep, met hun vuile was!

Wat ben ik blij dat u reageert !

