Er werd iemand 80 jaar

En dat konden we toch niet ongemerkt laten voorbij gaan.  Alhoewel, met de humeuren van het feestvarken in kwestie, hadden we daar soms veel zin in !

Schoonouderverhaal elvenveertig ondertussen, u bent gewaarschuwd 🙂

Mijn schoonvader werd dus 80.  Waar we eerst de boodschap hadden gekregen dat er gewoon zoals elk jaar paling ging gegeten worden aan het Donkmeer, hebben we dat (met medeweten van de schoonma) gewoon genegeerd en een verrassingsfeest georganiseerd.

We = mijn schoonzusje en ik (en onze slaafjes van dienst zijnde kroost en wederhelften) Mijn eigen wederhelft mocht wel een beetje helpen, maar was niet welkom op het feest, bij wijze van zoete wraak heeft hij de eerste fles wijn dan maar ontkurkt en is zaterdagmorgen naar de autorally van Tielt getrokken waar hij zich stukken beter zal geamuseerd hebben dan hier in huis.

Het originele plan bestond uit een tuinfeest bij de schoonouders thuis.  Schoonzus zag dat zitten, ik niet.  April en zijn grillen qua weer, bemoeienis bij de voorbereiding de dag zelf door de schoonouders.  Dat het hier bij mij thuis mocht doorgaan, liet ik me zomaar ontvallen.  Eerst denken en dan spreken is mijn sterkste kant duidelijk niet …

En dan de gastenlijst.  Toen ik die ging overlopen met de schoonma, moest er zo ongeveer niemand komen, en heb ik me echt moeten kwaad maken (mocht ik elke keer dat ik me daar kwaad maak een 100g buik/bilvet kwijt raken, ik had een volmaakt lichaam) Uiteindelijk stuurden we toch een aantal uitnodigingen, kwam de schoonma nog tweemaal met nieuwe gasten op de proppen, en twijfelden we zelfs nog of we geen parochiezaal moesten huren.

Schoonma had ook nog grote twijfels bij onze organisatietalenten en bleef dat ook maar herhalen, een mens zou van minder stress krijgen !

Die organisatie begon al op vrijdag.  Van mijn kant was dat mijn living zo leeg mogelijk maken, zijnde het hoeksalon in twee delen op z’n kop in twee hoeken van de kamer posteren, salonmat oprollen en verwijderen, salontafel naar de hal verhuizen, naast de al aanwezige eettafel nog 3 exemplaren van dezelfde grootte neerpoten, die tafels met tafelkleden dekken, bloemen en theelichtjes erop en maken dat er 36 zitplaatsen waren.  De extra tafels en stoelen waren aangeleverd door de schoonzus, een frigobak en alle drank kwam ook mee, dat het warm was vrijdag heeft ze geweten, want ze heeft twee uur in de kustfile doorgebracht.

Zaterdagmorgen, na de laatste boodschappen ingeslagen te hebben, ging ik al eens langs bij de schoonouders.  Het eerste wat ik hoorde toen schoonma de deur opende was “hij ist er nie geirn bij zulle” en inderdaad, even later kon ik meegenieten van het onweersmoeltje van de schoonpa.  Ik heb hem gefeliciteerd, gezegd dat hij blij mocht zijn dat hij 80 mocht worden (mijn eigen ouders in gedachten die maar vooraan 70 zijn geworden) en dat we dat in de namiddag goed gingen vieren.

We hadden enkel vooraf gezegd dat we hem in de namiddag gingen komen halen, hij vond dus dat hij thuis moest zijn in de namiddag, want er ‘kon’ volk komen voor hem. Hij legde nog altijd niet de link dat er misschien wel meer volk ging aanwezig zijn dan zijn (schoon)kinderen en kleinkinderen. Achteraf bekeken kwam het er op neer dat hij dacht dat er niemand meer aan hem dacht nu hij 80 was.  Andere jaren krijgt hij ’s morgens op zijn verjaardag altijd al een paar telefoontjes, die waren er nu niet geweest.

Zijn gezicht is pas opgeklaard toen hij mijn huis binnenkwam en alle tafels en stoelen zag en al drie van de vroege gasten kon begroeten.

We deden wat we dachten dat goed zou zijn voor een 80-jarige en zorgden voor mensen die hem genegen zijn, bubbels, een uitgebreid dessertenbuffet, belegde sandwiches, en een arsenaal aan drank om U tegen te zeggen. En een ontroerde schoonpa zag inderdaad dat het goed was. Heel het gezelschap wist zich een dikke 5 uur aan een stuk te amuseren, het voordeel met 80-jarigen is wel dat ze al op tijd naar huis gaan.

Zaterdagavond rond half 10 was het grootste deel opgeruimd.  Na een wakkere migrainenacht stond er zondag nog een beetje poetsen op het programma, dat deed ik dus in de voormiddag.  In de namiddag ging ik nog wat liefde halen in Ieper waar ik ook nog een bezoekje bracht aan mijn tweede schoonvader (dementerend in het rusthuis, maar met dezelfde ondeugende ogen als zijn zoon).  We pikten ook nog een beetje Gevleugelde stad mee en ik voelde me gewoon supergoed dichtbij mijn ventje.

Als kers op de taart van dit volle weekend, verzekerden we ook nog ons geluk voor de komende jaren, want toen we de salontafel van de hal terug naar de living brachten viel het glazen blad eraf en hadden we letterlijk duizenden scherven 😦

Toen ik het bericht van de glasbraak naar Bruno stuurde, antwoordde hij het volgende : “dat heb je als je bejaarden een striptease laat doen op de tafel.  Je had beter geluisterd naar mij toen ik zei dat paaldansen beter was”

Kijk, met die man wil ik nu ook tachtig worden zie !

13 gedachtes over “Er werd iemand 80 jaar

    • Ik wist dat die opmerking van jou ging komen Kliefje. Ja, ik ben te lief voor deze wereld, niettemin zijn mijn schoonouders voor mij enkel nog de grootouders van mijn dochters. En nu ook oudjes die wel eens hulp kunnen gebruiken.
      Mijn leven staat in zekere zin door hen ‘on hold’, maar niet alleen door hen. Ik kan nl mijn huis niet zomaar verkopen omdat dat door het overlijden van de echtgenoot deels van de kinderen is. Zolang ze niet allebei meerderjarig zijn kan er geen officiële toestemming van hen komen voor verkoop en kunnen Bruno en ik niet samen voor een nest gaan kijken.
      Het is wat het is Klief, we hebben het niet altijd te kiezen in het leven !

      • Je hoeft je niet te verdedigen hoor.

        Ik ben alleen elke weer plaatsvervangend kwaad op die mensen als ik lees hoe ze jou behandelen. En ik vind het plaatsvervangend zo sneu voor je dat je na zo’n verschrikkelijk huwelijk, nog steeds je eigen keuzes niet kunt maken.

        Jouw aanpak is de verstandigste, maar ik zou meer primair/emotioneel reageren denk ik 😉

  1. Chapeau om zo’n feest te organiseren voor mensen die vaker hun “grumpy” kant laten zien dan je lief is. Over je lief gesproken.. spijtig dat hij niet welkom was. Met het werk dat je verzet hebt om zo’n feestje te organiseren was het niet meer dan normaal dat je schoonouders eens even hun slechte gedachten opzij zouden zetten. Maar “been there, done that” als ik terugdenk aan hoe mijn schoonvader vroeger behandeld is geweest nadat hij zijn tweede vrouw heeft leren kennen.

  2. Pingback: Allemaal Liese haar schuld – second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

