Bergen en dalen

Het leven zoals het is : over the top gelukkig zijn en even daarna merken dat een dal een afgrond is …

Het passeerde hier zomaar zonder vragen allemaal de revue.

Omdat ik mezelf wil bewijzen dat ik optimist ben (het lukt momenteel wel niet goed) zal ik de laagten eerst opnoemen :

  • Een geblokkeerde onderrug hebben.  Gisteren kwam dat zomaar aanwaaien.  Geen verkeerde beweging, niet door sporten, plots was dat daar.  Hier zitten typen is al pijnlijk, autorijden en de coördinatie van benen gebruiken en zitten is pure horror.
  • Weglopen van huis, ikke dan nog.  Twee dochters hebben die zo lelijk ruzie maken dat ik er niet meer tegen kan, in mijn auto stap en wegrijd.  En dan als een klein kind zitten snotteren in de auto in onze nabijgelegen bossen.  Tegelijk beseffen dat weglopen het laatste is wat je als moeder doet, daar nog meer moeten door blèten, maar toch maar weer naar huis rijden.
  • Weglopen van huis, de Piepedol.  Toen ik vertrok heeft zij even later haar spullen gepakt (boekentas en al, die wou eventjes wegblijven) en is ze naar haar vriendin gefietst.  Gsm open en bloot op tafel laten liggen, ik moest haar vooral niet bellen … Een bericht van mij verder naar de vriendin en ze kwam met hangende pootjes weer naar huis, waar we blèten maal twee deden en waar ik mijn kleinste verzekerde dat ik mijn kinderen nooit in de steek zou laten.  De echtgenoot is nl deels geworden wie hij was door een erge vorm van verlatingsangst die hij als kind heeft gekregen, welke mama zou ik zijn mocht ik mijn kind ook met zoiets opzadelen.
  • Discussiëren met het lief over mijn reisbestemming terwijl hij naar Rome fietst (daarover later meer) het is al goed dat daardoor een reisje met ons twee in het water valt, dat hij zich niet moet moeien hoe ik die dagen nu ga vullen.
  • Gisterenavond boodschappen gaan doen, een schaal van anderhalve kilo kalkoenschnitsels kopen in promotie, en maar vanmorgen beseffen dat die in de wagen is blijven staan (ook al door die rug mijn wagen niet helemaal leeggemaakt)
  • Vorige week horen van de schoonma dat ze zo een zin heeft in rijstpap, en weten dat ze het niet meer kan opbrengen om die zelf te maken.  Zij een eens zo fiere vrouw, voor wie niets teveel was.  Oud worden en aan de sukkel zijn is klote !
  • Een patiënte naar de kliniek voeren (nazorg kanker) en horen dat er een nieuw gezwel is (eerst borst, nu eierstok) en dan die zwarte humor van haar met een traan die aan het vallen is : wees blij, ik zorg dat je werk hebt. Ook kanker is klote !

Maar ik mocht ook nog blij zijn, en fier, en opgelucht, en …

  • Weten dat ik mag discussiëren met het lief, dat dat niets afdoet aan het graag zien, ook weten dat hij weer maar eens gelijk heeft, maar dat wil ik hier stiekem niet geschreven hebben, koppige treze die ik ben (ik hoor er ene bulderlachen nu in Ieper)
  • Zaterdag naar een feest gaan en daarvoor een voor mijn doen nogal korte jurk aandoen met hoge hakken, en achteraf op foto zien dat die benen van mij er eigenlijk nog wel mogen zijn 🙂
  • Het lief die over diezelfde benen het volgende zegt om mij te plagen : “zoeme doar gjeen handoeksje overlegn” als ik op een stoel zit.
  • De 30-jarige zoon van grote zus (vandaar het feest zaterdag) die zijn ouders bedankt om er toch al die jaren te zijn voor hem, ondanks de miserie die hij heeft veroorzaakt.
  • Die neef die zijn leven na een zwaar ongeval met lange revalidatie nu helemaal op de rails lijkt te hebben.  Hij heeft duidelijk tijd gehad om na te denken … Een groot geluk bij een ongeluk !
  • Duidelijk zijn dat de kroost toch wél beseft wat ik allemaal voor hen doe, getuige de opmerking van Poppemieke : “ik neem de volgende trein wel” toen ze ‘haar’ trein zag wegrijden toen we net aan het station kwamen gisteren.  Ze durfde helemaal niet te vragen of ik haar naar school wou brengen (wat ik uiteindelijk – veel te braaf – wel deed) , op elk ander moment zou de dramaqueen in haar direct wakker geworden zijn. Vandaag was er ook geen taxi nodig om naar de kapper te gaan, ze zat iets na 8u al op de fiets.
  • Een Piepedol ECHT GOED zien studeren voor bedrijfseconomie (ja, het zijn hier alweer examens) zijnde geen harde muziek op de achtergrond (of koptelefoon) op het hoofd, geen GSM om zich te laten afleiden. Ik mocht haar zelfs ondervragen, wat bewijst dat ze zeker van haar stuk was.
  • Een goeie ruil doen met de schoonma : ik maakte haar een pot rijstpap en kreeg in de plaats twee dozen melk.  Het gebeurt zelden, maar ik had geen druppel melk meer in huis, en hier wordt dagelijks een liter soldaat gemaakt.
  • De zon zien, en de voorjaarsbloeiers in de tuin, bloesems aan bomen, ontluikende knoppen aan planten, kolen die groeien als kool 🙂 in de serre, kippen als krolse katers die weer buiten lopen, vechtende mannetjesmerels (dat moet nogal een vrouwke zijn waar ze het voor doen, amaai !), kortom LENTE.

Het leven, tja …

13 gedachtes over “Bergen en dalen

  1. Jawadde dadde, jij hebt ook je bordje vol gehad deze voorbije periode. Kids, ze zijn zo ontzettend lief, maar soms héél soms willen we ze met graagte inruilen voor een niet-tegenstribbelend meubelstuk. Als ze dan echter huilend in onze armen vallen, is die wens al gauw weer verdwenen. Niets mis met eens weglopen, echt niet. Beter dan dingen zeggen waar je later alleen maar spijt van kunt hebben. Courage, het komt goed. 🙂

  2. Een moeder die wegloopt? In de gegeven omstandigheden was het misschien het beste dat je kon doen. Je kinderen zijn oud genoeg om alleen te blijven, dus hoef je er niet zo zwaar aan te tillen, lijkt me. Op deze manier zullen ze wel eens nadenken welk effect hun gedrag op anderen heeft.

    • En toch, dat van die wagen nemen en wegrijden … dat is toch nog van een ander kaliber dan gewoon naar de bovenverdieping trekken en ze beneden mekaar het haar uit het hoofd laten trekken

Wat ben ik blij dat u reageert !

