Een verschil in beleid

Gelezen vandaag in het bericht van Knack dat dagelijks in de mailbox valt :

‘Gemeenten zijn niet langer verplicht om een bibliotheek te hebben’

De Vlaamse regering geeft hen meer autonomie om hun middelen vrij te besteden. Gaan gemeenten hun bibliotheek nu massaal sluiten?

 

En even verderop in de mail :

‘Nederland investeert fors in leesbevordering’

De komende drie jaar maakt de Nederlandse overheid 50 miljoen euro vrij om de laaggeletterdheid tegen te gaan, en het lezen te bevorderen via een aangepast scholen- en bibliotheekbeleid.

Samen met het nieuws dat er 10% jongeren (en tot 25% in sommige steden) zonder diploma van de middelbare school vertrekken vind ik dat er hier serieus wat werk aan de winkel is.

Ik wens ons Vlaanderen hierbij véél wijsheid toe !!

7 gedachtes over “Een verschil in beleid

  1. De bibliotheek is nochtans voor sommige mensen de enige manier om aan boeken te geraken. Koop maar eens een boek: dat doe je niet elke week zoals je er één kan lenen bij de bib.

  2. Dit geeft gemeentes de vrijheid om dingen anders te organiseren, misschien minder duur. En die ongeletterden/schoolverlaters, dat is niet de taak van de bibliotheek volgens mij, maar van het onderwijs.
    Let wel , ik zou nooit stemmen op een partij die de bib in mijn stad wil sluiten…

  3. Pingback: Mijn gevoel bij wat ik lees in de pers | second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

