#boostyourpositivity : uitdaging 4

De opdracht komt weer van Oon deze week.

‘Moét ik werkelijk altijd denken aan het huishouden, de kinderen, de to do lijst op mijn werk, de afspraken hier en daar, het geplan op allerlei vlakken? Is dat typisch vrouwelijk? Waarom krijg ik dat zo moeilijk afgezet?
Is dat bij jullie ook zo? Wat is de magische truc? Waar kunnen jullie echt van ontspannen? Lukt dat met kinderen in huis? Gunnen we onszelf te weinig tijd, omdat er altijd wel iemand anders is om voor te zorgen? En wat dan met onszelf? Wat is jullie ultieme ontspanning? Daar ga ik deze week even over nadenken.’

Omdat er bij mij al een tijdje geen job met een 6-dagenweek op het programma staat, is mijn to do lijst aardig ingekrompen, maar toch herken ik het gevoel wel.  Dat gevoel dat zegt dat je vooral niet eerst aan jezelf moet denken, daar zijn nl altijd anderen (lees : op de eerste plaats kinderen) die de agenda bepalen.  Ook het vrijwilligerswerk is een variabele schakel in de dagplanning (lees : sommige weken ultradruk, ander weken kalm, nog andere weken zoals deze week bvb niets)

Zo wou ik vanmiddag Tom zijn tentoonstelling bezoeken, en dat dan het liefst nog combineren met een trip aan Ieper om wat tijd met het lief te spenderen, maar nee hoor de jongste heeft al afgesproken met een vriendin met wie ze iets muzikaals moet brengen vrijdag op school, dus die moet om 4u weer afgehaald worden. Piepedol-moeder : 1-0

Maar kom, die tentoonstelling loopt (nog even) niet weg, misschien geraak ik daar in het weekend wel.

Laat ik vooral hier niet gaan klagen wat allemaal niet lukt, er zijn nl veel dingen die ik wel voor mezelf gedaan kan krijgen, en ik besef maar al te goed dat dit pure luxe is!!!

Zo scoorde ik maandag bij het halen van cursusblokken voor de oudste ook nog deze wollekes in de Action :

IMG_0364

IMG_0370

 

Ik had al eeuwen zin om te haken en zag er meteen een sjaal in. Pure ontspanning is haakwerk, en veel beter dan wat gelijk welk beeldscherm kan uitbraken (daar val ik dan toch maar bij in slaap)

En ik word ook geweldig blij van het feit dat ik tijd heb om te tuinieren.  Het met zaadjes in het zand spelen van vorige week dinsdag levert al hier en daar resultaat op.

IMG_0367

Eén van de verse kruiden in pot is al volop aan het schieten. Van de pot word ik trouwens ook blij, ik scoorde zo een set in de kringwinkel voor 1€/stuk.  Die zullen eens het beter weer is ongetwijfeld goed op mijn tuintafel staan.

IMG_0368 IMG_0369

Drie soorten tomaten, komkommer, courgette en butternut tonen zich ook al, en ergens buiten beeld staat ook nog een balkonbak met snijsla die steeds groener wordt.

Opdat ik eens zou zwijgen over het lief dat niet wil fietsen met mij, hebben wij in augustus een 5-daagse fietsvakantie gepland in de Loirestreek.  Met dit doel voor ogen is deze week mijn fietsband eindelijk hersteld (nee, ik begin daar zelf niet aan) en kan ik beginnen trainen.  Ondertussen staan al een stevige 3km 🙂 op de teller, zijnde van de fietshersteller naar huis en 1x over en weer naar de schoonthuis, alle begin is moeilijk nietwaar … Eens het weer wat beter is (droger) ben ik van plan om wat boodschappen met de fiets te gaan doen, vanuit mijn dorp is dat al gauw 10km fietsen over en weer.  Het komt er op neer dat ik toch met gemak een 40-tal km zou moeten kunnen afleggen, zonder daarbij buiten adem te zijn en blaren op mijn achterwerk te hebben tegen de zomer.  Ik zie daar geen al te grote problemen in, ik heb altijd graag gefietst. En laat ik vooral hopen dat de dochters mijn sportiviteit op dat vlak overerven, zodat de wagen ook wat meer op stal mag blijven waar het huis-trein/bus ritten betreft, moeder de vrouw en moeder aarde zal daar zeer content door worden !

En hoewel ik er de laatste maandagen maar niet geraak, is sporten toch ook iets wat voor ontspanning zorgt.  Hoewel een uurtje BBB ter plekke soms afzien is (en soms zelfs minuten aftellen), is de voldoening achteraf groot.

Maar het ultieme blij worden is me vanmorgen gegund toen na de rush met de kroost, en het geneut over niet weten wat eten (verwende nesten soms !) en kibbelen in de badkamer, mijn eens aanwezig lief (gebeurt niet veel in de week) de oudste kon meenemen naar het station, en ik me weer horizontaal mocht leggen om mijn zere hoofd tot beterschap aan te manen.  Zo kon ik het alleen moederen eens uit handen geven, waarvoor dank schat !

Dit is de laatste bijdrage in het #boostyourpositivity project van Activia.  Ik kijk uit naar de kers op deze taart, nl de meeting op 8 maart in Gent !

18 gedachtes over “#boostyourpositivity : uitdaging 4

  1. “In de tuin werken” wordt bij mij beperkt tot eindeloos hagen scheren en gras afrijden. Therapeutisch kan ik dit niet noemen, maar het brengt me wel tot rust.
    Breien doe ik minder vaak. Ik heb ooit een neuskeutelopvangzakje gebreid, maar vond er niks aan.

  2. heel herkenbaar, sinds ik niet meer buitenshuis werk (wat niet wil zegen dat ik niet werk) is het toch vaker de kinderen (en mijn man) die mijn agenda bepalen. Mijn haakhobby ben ik aan het afbouwen, tuinieren lijkt me wel wat maar voorlopig geen extra ruime voor een nieuwe hobby…

  3. oh tuinieren, een keer dat ik bezig ben met mijn bloembakken vullen ben ik extreem content van het resultaat, ik zorg ervoor zoals ik voor een kleine baby zorg. Maar ’t is deraan beginnen hé….

Wat ben ik blij dat u reageert !

