Emotioneel groeien

Op een bepaald moment in mijn leven is er qua werk immens veel veranderd.

Eerst was er 21 jaar boekhouding, dan was er een volledig jaar niets (buitenshuis dan) en dan deed ik een carrièremove naar Minder Mobielen Vervoer.

Sociaal zijn had ik bij het computerwerk in de boekhouding niet veel nodig, buiten mijn baas, zijn vrouw, zijn zoon en 1 collega zag ik niemand.  Ik wist dus niet toen ik aan dat vervoer begon of die sociale kant van de job mij wel zou liggen (heb ik ook eerlijk gezegd toen ik mij ging aanmelden)

Maar nu zijn we 4 jaar verder, ik kan lullen over koetjes en kalfjes als de beste, maar vooral, ik weet wat mensen bezig houdt.  Ik ben soms een pispaal, een biechtvader, … mensen weten nl dat wat in mijn auto gezegd wordt ook niet rondgebazuind wordt elders. En ik ben ook vaak de eerste met wie grote emoties over ziek zijn gedeeld worden.  Troost is voor mij geen oppervlakkig iets, ook al is dat best moeilijk.

Vorige week vrijdag heb ik nog een man naar de kliniek gebracht (volledig doorkankerd, ging daar voor zijn pijn wat draaglijker te maken) Ik ben twee jaar geleden (letterlijk) met hem op pad gegaan voor een lange reeks bestralingen, zijn vrouw die altijd meeging incluis.  We hebben ooit veel gelachen onderweg, die mens had zeer subtiele humor.

Vandaag hoor ik de dorpstam-tam zeggen dat hij al is gestorven.  Vroeger had ik dat nooit gekund, maar nu wel : ik heb zijn vrouw opgebeld (en ik bel absoluut niet graag !), haar haar verhaal kunnen laten doen, en gevoeld dat het haar deugd deed.  Toen ik de telefoon had neergelegd heb ik zelf wat tranen geplengd en ben ik weer met de orde van de dag verder gegaan, het leven gaat nu eenmaal verder …

Ik vind het schoon mijn werk als vrijwilliger, ik weet dat er een behoefte is ook in de maatschappij naar mensen die dat willen doen, ik krijg zoveel vriendschap en dankbaarheid van mensen.

Ik durf bijna te zeggen dat ik er zelf een beter mens door geworden ben

 

11 gedachtes over “Emotioneel groeien

  1. Volgens mij ben je er geen beter mens door geworden, omdat je dat al was. Maar ik kan me voorstellen dat het je ongelooflijk veel voldoening geeft. Ik ondervind dat ook, beroepshalve dan.

  2. Sterk van je dat je dat kan, bellen en zo tonen dat je aan zijn vrouw denkt. Ik weet niet of ik het zou kunnen, ik ben nu al soms van de kaart bij mijn over het algemeen erg theoretische job…

Wat ben ik blij dat u reageert !

