Lekker en snel

Laat ik eens uitdaging 2 & 3 van http://boostyourpositivity.be/nl samen in een mengpot gooien.

Recepten delen en het vooruit laten gaan ’s morgens.

We kunnen er niet omheen, om het ‘anders’ ontbijten. Gewone boterhammen zijn al niet goed meer (verwende nesten die we zijn), de ontbijtgranen zijn te zoet en dus allesbehalve gezond, ze zwieren ons om de oren met traagwerkende suikers zodat we niet halverwege de voormiddag weeral honger (goesting)  hebben.  Dan is alles gemaakt met havermout ideaal te noemen.

Een tijd geleden vond ik een recept op een ander blog (vraag me niet meer welk, anders zou ik een linkje plaatsen) voor havermoutkoekjes.  Daarin gingen de volgende ingrediënten : van de volgende zaken telkens 100g : havermout, boter, suiker, bloem en rozijnen, daarbij nog een appel in kleine stukjes, 1 ei en kaneel. Dat alles 20 min bakken op 200° (voorverwarmde oven)

Ik stelde me al meteen vragen bij de boter en suiker, gezond willen doen en die daar dan bij doen, dat moest beter kunnen.  Dus gooide ik zelf wat zaken bijeen, me weinig aantrekkende van hoeveelheden, ik zorgde alleen dat het uiteindelijk mengsel niet te hard en niet te slap was.

Wat deed ik in mijn koekies :

  • havermout
  • geplette banaan
  • gedroogde pruimen
  • 2 eieren
  • wat melk
  • een paar lepels bloem

Ik bakte dat af tot ik vond dat het stevig genoeg was en kwam tot dit resultaat :

IMG_0334

Geen koekjes dus, maar een heuse taart (doet denken aan broodpudding qua consistentie)

Toen de Piepedol van school kwam wou ze – ook al was het allesbehalve het moment om te ontbijten – al meteen proeven.  Het bleef niet bij 1 stuk zoals ik gezegd had, achter mijn rug ging er nog een tweede en een derde stuk naar binnen.  Geen wonder dat ze een uurtje later geen honger had toen het warm eten op tafel stond (pubers grrr)

Maar kom, laat ik het als een compliment zien, het was dus lekker !

De tweede maal dat ik aan het bakken ging deed ik bij de vorige ingrediënten ook nog een kiwi, wat niet slecht was, maar toch werd deze zo niet gesmaakt door grote dochter (altijd iets met die kinders …) Toen gebruikte ik ook een rechthoekige cakevorm, kwestie van de koekjes dan gesneden in een vierkante doos te kunnen bewaren en in de frigo te zetten.

IMG_0340

Gisteren deed ik alles nog eens over, maar toen verving ik de bloem door vanillepudding.  Deze is niet meer voor herhaling vatbaar, daar het resultaat na het bakken, hoewel lekker, toch een veel te droog gebak was.

In elk geval, ik blijf verder bakken, er zijn nog veel fruitsoorten die hierbij kunnen uitgetest worden.

Qua tijdsgebruik dan : ik maak dat mengsel meestal terwijl ik aan het koken ben (duurt echt niet lang), de baktijd valt ook reuze mee, dus tegen dat de keuken na het eten opgeruimd is, is alles klaar.  Na het afkoelen snijd ik alles al voor en stop ik het in een doos en ’s morgens bij het ontbijt hebben wij supersnel eten op ons bordje.  Hoewel bordje, dat heb je eigenlijk helemaal niet nodig om dit te eten, je spaart hier nog wat afwas uit ook, WIN WIN !

Al wie het probeert, mag laten weten of het lekker was !

 

 

3 gedachtes over “Lekker en snel

  1. Als sporter ben ik heel erg geïnteresseerd in jouw aangepaste, gezonde recept. Jammer dat de verhoudingen ontbreken, want ik heb niet veel tijd om te experimenteren zonder het verhoopte resultaat te behalen. Heb gisteren alvast gedroogde abrikozen meegebracht als alternatief voor de pruimen, want daar ben ik niet zo’n fan van. Dus, kan je de volgende keer toch eens even de weegschaal ter hand nemen en me de hoeveelheden doormailen (leesmej@gmail.com)? Alvast bedankt!

Wat ben ik blij dat u reageert !

