De basis van goed eten

… zijn natuurlijk goeie ingrediënten.

Wat goed is, is voor iedereen anders.  Het kan goed zijn in de zin van lekker, in de zin van gezond, rekening houdende met de ecologische voetafdruk, het kan met een overtuiging te maken hebben (vegetarisch, veganistisch), …

Ik heb voor voeding een paar vaste adresjes waar ik mijn inkopen doe.  Hier wordt nog met graagte een stukje vlees gegeten en daarvoor ga ik graag bij een hoeveslager in de buurt langs.  Die zaak is maar anderhalve dag per week open, het vlees is supervers en op = op.  Je moet niet snel, snel willen gaan naar daar, want er wordt daar in de rij gestaan, om die wachttijd al een beetje in te korten geef ik soms telefonisch al mijn bestelling door en ga die dan gewoon afhalen, ik snel besteld, de mensen achter mij herademen, win-win.

In de portemonnee winnen we ook met daar te gaan kopen.  Zo betaalde ik de laatste keer amper 54,44€ voor 14 porties vers vlees voor 3 personen en 2 soorten huisbereide charcuterie (boerenpaté en vleesbrood).  En denk nu niet dat wij elke dag goedkoop spek eten of braadworsten, ik had biefstukken mee, stoofvlees, varkenshaas, mignonettes, rundhamburgers, hoeveburgers, braadworst, chipolattas.  Aandachtige lezers missen hier kip tussen, maar vermits ze die daar ook niet zelf kweken ga ik daarvoor naar een vleescentrale en koop dan een schaal met 2kg borstfilet tegelijk (een volledige kip komt hier nooit binnen, wij peuzelen niet graag aan beentjes)

Op amper anderhalve km van de slager vind ik ook een groentenboer op mijn baan terug, een groot deel van het assortiment is ook door de uitbaters gekweekt (niet biologisch) ik kan daar nu rode- witte- en savooikolen kopen voor 0,50€/stuk.  Ik weet het, kolen zijn arbeidsintensief, maar je heb in één keer wel veel eten in huis waardoor er telkens kan ingevroren worden en je dan de volgende keer amper werk hebt bij het koken.  Gisteren kocht ik daar ook reeds gekuiste prei (wortels eraf, groen grotendeels ook) voor 0,50€/kg had ik mooi preiwit, weinig afval en geen vuiligheid in huis.  Me like ! Voor echt grondwitlof ben ik ook nog bereid om meer te betalen, die smaak is immers niet te vergelijken met de hydrocultuur.

De rest van onze voeding komt gewoon van de supermarkt, daar neem ik o.a. vis mee uit de diepvries, zuivel uiteraard ook, een goeie gedroogde/gekookte ham, gerookte vis, en om de Piepedol te plezieren (“hier is NOOIT iets lekkers in huis” zeer dankbaar kind die jongste van mij) ook af en toe ‘filet de boubou’ (lees : hespenworsttoestanden, EKKES !!)

Verse kruidjes sieren ook vaak de vensterbank, ik ben o.a. verlekkerd op zelf gemaakte pesto, ik moet die dan snel in mijn eten verwerken (heerlijk bij pasta’s) of ik zou zomaar de pot uitlepelen.  Bij deze moet ik onthouden om dit jaar nog eens zelf basilicum te kweken.

Want die kant van voeding ben ik ook nog vergeten vermelden : eigen kweek

Een belangrijk aspect hier ten huize maar we geraken daar niet het hele jaar rond mee gevoed.  Wat hebben we daar zoal : bloemkool, broccoli, wortelen, komkommer, diverse rassen tomaten, slasoorten, … deze worden allemaal wel biologisch gekweekt. In de fruitafdeling groeien hier nog twee soorten appelen, twee soorten pitloze druiven, Nachiperen, Conferences en kweeperen, pruimen, gele frambozen, vijgen, witte aalbes, kiwibessen en gojibessen.

Een schat aan smaken komt op die manier op onze borden !

Y cuanta cuesta ?

Vorige maand heb ik eens al mijn uitgaven genoteerd per categorie.  Op het deel voeding (= eten en drinken) kwam ik aan een totaalsom van 270,97€.  Deel dat bedrag door 31 dagen en door 3 man (die paar keer dat het lief meeat tel ik even niet mee) dan kom ik aan een luttel bedrag van 2,91€ per persoon en per dag.  Diegenen die elke dag iets kant en klaar gaan kopen en in de microgolf steken mogen nu ook eens hun rekening maken en schrikken !  Uiteraard is niet elke maand even goedkoop, als de diepvries nog goed vol zit wordt er uiteraard minder gekocht, is hij leeg wordt er aangevuld) Qua drank moet ik er bij vertellen dat wij geen alcohol drinken, wat natuurlijk ook goedkoper uitvalt.

Hoe jullie met eten kopen omgaan, lees ik graag in de commentaren !

 

 

10 gedachtes over “De basis van goed eten

  1. Dat is inderdaad niet veel! hier gaat er een groter budget naar voeding, maar dat is mogelijk omdat ook de aangepaste melkvoeding vr babyzoon meegeteld wordt. wat je moestuin betreft: kan je even aangeven hoeveel tijd het je kost? ik overweeg moestuinieren maar ik heb nu al een chronisch tijdstekort. de vraag is dus of het leuk is met de zonen, of weer iets erbij.

    • Ik vind niet dat ik daar erg veel tijd in stop. De voorbereiding (klaarmaken van de grond) vraagt wel wat tijd (en energie) maar eens je bezig bent is het vooral een kwestie van alles goed bijhouden (onkruid wieden, wateren indien nodig) Ik zie het tuinieren ook als pure ontspanning, de tijd die je anders met een boek in de zetel doorbrengt kan ook voor tuinieren gebruikt worden, een fantastische manier om je hoofd leeg te maken !
      Als je van plan bent om de kinderen erbij te betrekken, dan zou ik hen toch een hoekje apart geven wil je vermijden dat jonge plantjes kapotgetrapt worden 🙂 Misschien voor hen beginnen met zaaien in een bak ? Dat kan ook binnen op de vensterboord en je hebt bvb met snijsla heel snel resultaat.

  2. Eerlijk? Wel, ik moet toegeven dat ik het eten kopen overlaat aan mijn madam. Wij eten weinig vlees maar heel veel – wat zeg ik: ontzettend veel – groenten. En die komen vooral uit de grote moestuin van mijn schoonouders. Dat scheelt een slok op de borrel en ’t is bovendien nog gezonder en verser ook.
    Verder: brood kopen we elke dag vers bij de bakker en aardappelen eten we niet, tenzij zo nu en dan onder de vorm van frieten.
    Om kort te gaan: we eten vooral groenten, fruit, brood, pasta, eieren, soepen, verse kaas en – in beperkte mate – vlees. No wonder I fart a lot. 😉

  3. Amaai, je bent er inderdaad goedkoop vanaf! Het grote probleem bij mij is: ik heb geen grote diepvries. En momenteel ook het geld niet ervoor over om die aan te schaffen. Daarom ga ik enkele keren per week naar de winkel om verse ingrediënten. Ik koop wel mijn groenten en fruit zoveel mogelijk bij de boer, wat heel wat in kosten verschilt, maar ik durf zeggen dat ik zeker 100 euro boven jouw budget zit als ik over eten denk. En dan zijn wij nog maar met 2,5 mensen (twee volwassenen en een kleuter).

  4. Ik bestel 1 keer per maand bij Collect & Go. Daartussen ga ik elke week ‘verse’ groenten halen, op de markt of ook in de Colruyt. Wij doen meestal 300 euro op per maand… en we zijn maar met 2 personen! :/

Wat ben ik blij dat u reageert !

