Ik hoop dat hij het haalt !

Vanmorgen had ik een afspraak gemaakt bij de bank, om mijn verhuisde centen een beetje beter te laten renderen.

Veel kom ik daar niet, want ik heb niet veel geld te beleggen en mijn dagelijkse bankzaken doe ik immers online en bij een kleine bankinstelling in ons dorp.

Telkens ik daar kom krijg ik van de kantoorhouder persoonlijk een degelijke uitleg, voor en tegens van een belegging, nieuwe producten op de markt, … Vandaag viel extra op aan hoeveel regeltjes moet voldaan worden om te kunnen beleggen.  Het al enkele jaren ingevoerde beleggingsprofiel dat banken moeten aanmaken is al lang niet meer voldoende, ik kreeg zowaar een les economie voorgeschoteld en achteraf een vragenlijst om te controleren of ik het allemaal wel gesnapt had.  Die vragenlijst werd ook nog in tweevoud geprint en ondertekend, ik zou achteraf maar eens moeten gaan klagen dat mijn belegging niet had gedaan wat ze moest

Toen ik dat al lachend ook nog eens zei tegen het bankmannetje zei hij het volgende : Tweemaal per jaar komt er iemand van de hoofdzetel naast hem zitten tijdens een cliëntengesprek zoals het mijne.  De mens wordt dan beoordeeld op 91 punten.  Cijfers zijn uiteraard belangrijk voor een bank, in hoeveel uur ze gehaald worden is van geen belang, als ze maar gehaald worden.  Is dat niet het geval, dan volgt een degradatie. Hij weet dus elke dag hoe laat zijn werkdag begint, maar hoelang die duurt is steeds een vraagteken.

Ik moet niet uitleggen zeker dat de man stijf staat van de stress ?  Zijn rood aangelopen gezicht, bevend met papieren bezig, koffie slurpend als was het EPO om het allemaal vol te houden.

Bij het afscheid nemen vertelde hij nog dat al dat werken eigenlijk toch een maat voor niets is, want de bank is hem liever kwijt dan rijk.  42 jaar heeft de man het beste van zichzelf gegeven, maar nu is hij eigenlijk te duur geworden om nog lang in dienst te houden.  Groepsverzekeringen lopen normaal 40 jaar, maar met de nieuwe pensioenwet van de regering moet de bank voor hem nu nog een nieuwe openen, en dat kost. Om maar te zwijgen van zijn loon met zo een anciënniteit.  Waar hij van plan was om nog 2 jaar verder te werken, gaat hij eind dit jaar met pensioen.

Als hij tegen dan niet plots doodgevallen is that is …

Mocht ik hem zijn, ik stopte vandaag nog !

11 gedachtes over “Ik hoop dat hij het haalt !

  1. Vandaag nog met een collega over gehad.
    Je moet het goed naar je zin hebben om iets vol te houden op de juiste manier.
    Hoeveel mensen werken er echter niet op zo’n zelfde manier als deze man?
    Al die targets die gehaald moeten worden, want anders…

  2. Waarom blijft hij? Voor de centen, uiteraard.
    _Ik_ zou allang het hazenpad gekozen hebben. En dat zeg ik zonder verpinken en met een onwrikbare stelligheid.

Wat ben ik blij dat u reageert !

