Kere ke nie were !

Het was me wat gisterenavond. Ons horecabezoek liet sporen na.

Niet dat we het zo bont gemaakt hebben, wij zijn nl grote koffieslurpers, als we al eens een uitspatting doen dan gaan we voor zoete zonden.

In de eerste zaak waar we kwamen hebben ze sedert een tijdje fondue op het menu staan.  Kombineer dat braden met zomer en terras en ik ben helemaal voor ! In de winter echter, in een zaak waar geen afzuiging is, is dit allesbehalve prettig. Vooraleer we zelf helemaal gebraden roken hebben we dan ook de aftocht geblazen.

Hoewel er buiten ook wel wat sfeer was met een ijspiste en stalletjes errond kozen we toch weer voor warmte binnenshuis in een zaak waar we nog niet zoveel kwamen.

Domper op de feestvreugde was dat daar toch wel gerookt werd zeker ! De uitbaatster zelf had zich aan een tafel geposteerd met waarschijnlijk allemaal vriendjes rond en die smoorden er lustig op los.

Ik vond mezelf een kieken omdat ik er niets van zei, dronk mijn koffie uit terwijl Bruno zijn Dame Blanche nuttigde (zonder slagroom want die hoorde daar duidelijk niet bij ginds) en we vertrokken weer, ik van ambetantigheid zelfs zonder handtas die de serveerster me nog nabracht.

Rook, bah ! Ik kan dat alleen maar goedkeuren als daar ergens roze zalm rond hangt !

Uiteindelijk belandden we in een jongerencafé, waar de muziek misschien iets luider was maar wel goed, en waar ik bovendien van een echte chocolademelk kon slurpen (warme melk waar ik zelf de chocoladedruppels kon bijvoegen) ipv een poedertje met water.

Een geluk dat al die (horeca)tijd onze gesprekken goed bleven …

 

11 gedachtes over “Kere ke nie were !

  1. Wij hadden hier een zalig fijn restootje, en in het begin dachten we… okee, dat roken dat laten we even passeren. Sinds een maand of twee gaan we uit principe niet meer. Want het roken is er vooral toegelaten omdat de bazin ook rookt. Voor mij niet gelaten, het is haar rastootje, maar ons zien ze er niet meer. Bah.

  2. Waar in het begin van het rookverbod sommige cafeetjes halsstarrig het roken bleven toelaten zie ik in het Brugse toch minder en minder uitbatingen waar gerookt wordt. Roken stinkt, niet meer of niet minder. Als wij ergens komen waar maar een klein rookluchtje hangt zijn wij riebedebie.

  3. Dat heden nog zowat 20 procent van de cafés het rookverbod negeert, is een typisch Belgisch fenomeen: ‘eerst minderen, dan stoppen’.
    Wat mij betreft, is het rookverbod een goede zaak, ook al durf ik – buiten de horeca om – zelf al wel eens een kankerstok tussen mijn lippen te proppen.

    • Ik heb mijn vader letterlijk zien stikken op 72-jarige leeftijd. Altijd een roker geweest, hij zou er ontgetwijfeld heel wat jaren kunnen bijdoen hebben mocht hij niet gerookt hebben.
      Mocht ik jou zijn, ik zou dat ook laten !

  4. Over roken en wat het doet met een mens, kan ik boeken schrijven. Ooit had ik het bewijs dat roken ongezond is, heb ik gans mijn leven mogen ondervinden. Er zijn toch weinig rokers, zelfs verstokte rokers, die echter geen begrip hebben dat er niet gerookt mag worden op restaurant. Café is voor hen iets anders. Op restaurant niet roken, vinden de meesten eigenlijk evident. Die zaak was dus eigenlijk een grote uitzondering.

Wat ben ik blij dat u reageert !

