Ik heb het gevoel dat hier verantwoording nodig is

Even hard als Joke geschrokken is om wat ik zondag schreef, ben ik geschrokken over de reacties.

Zoals ik me al bij Menck nader verklaarde, ik had niet de bedoeling om iemands rekening te maken.  Hoe Luc De Vos als persoon was, daar wil ik geen woorden aan vuil maken, de pers doet dat volgens mij al veel te grondig !

Ik beschreef daar alleen maar een pot-verwijt-de-ketel-verhaal van mijn eigen echtgenoot (die – volgens de echtgenoot – tussen haakjes was dus belangrijk !)  Als ik daarna de twee heren een beetje beschrijf, dan doe ik geen afbreuk aan de persoon van De Vos, hij was gewoon zichzelf, een basisrecht van elk persoon meen ik !

Ik weet uit eigen ervaring maar al te goed hoe erg er geroddeld wordt na de dood van een persoon, en hoe zeer dat doet bij diegenen die dicht bij iemand stonden.

Mijn eigen broer is me na de dood van mijn man nog komen vertellen dat ze op zijn werk zeiden dat wij al uit elkaar waren voor zijn dood. Nog deze ochtend, was er iemand in mijn wagen (patiëntenvervoer) die het nodig vond om mijn man een dronkaard en een nietsnut te noemen (de cafébazin nota bene die hem elke zondag vol goot) en zelfs 5 jaar na datum hakt dat er nog stevig in.

Wat De Vos betreft : er is op de eerste plaats een vader gestorven, een echtgenoot, een broer, een zoon (al hoop ik dat zijn ouders dat niet meer moeten meemaken) en pas op de tweede plaats een artiest.  Dat is dus een menselijk drama dat bepaalde levens gaat tekenen ! Mochten mijn laatste zinnen van het vorig stukje niet duidelijk geweest zijn, het was dat wat ik wou zeggen !

 

6 gedachtes over “Ik heb het gevoel dat hier verantwoording nodig is

  1. Persoonlijk zie ik geen graten in je vorig logje. Ik begrijp dan ook niet vanwaar deze drang naar verantwoording komt, want naar mijn mening was die niet nodig. Toch snap ik het wel dat je het één en ander wou rechtzetten indien er iets scheef geïnterpreteerd is geraakt.

  2. Ik vond je vorig blogje niet aanstootgevend, maar wel fijn dat je toch even alles recht wil zetten.
    Iemand die sterft en het bijhorende verdriet zijn altijd gevoelige onderwerpen waar iedereen op een andere manier mee omgaat.

  3. wat me vooral opviel toen ze zijn overlijden bekend maakten was dat de familie gevraagd had van de doodsoorzaak niet te vermelden…..ongewild (want ik heb totaal niks met die mens) dacht ik dan op slag in de richting drank, drugs, zelfmoord….ik denk dat dit menselijk is.

  4. Ach, er is nog altijd vrije meningsuiting, dus je hoeft je inderdaad niet te verantwoorden. Ik schrok vooral omdat ik alleen nog maar positieve dingen over die persoon had gelezen en ineens was er jouw negatieve associatie, waarbij je m.i. suggereerde dat hij een alcoholprobleem had. Je had eigenlijk al in een eerdere reactie (bij Menck) uitgelegd dat dit niet de bedoeling was van je tekst. Toch wou ik je mijn eerste reactie niet onthouden, omdat de tekst m.i. helemaal niet overkomt, zoals je hem bedoeld had. Anderzijds zijn er lezers genoeg die er geen aanstoot aan namen. En dat was dan weer een les voor mij, want ik dacht dat iedereen even hard zou schrikken :-).

Wat ben ik blij dat u reageert !

