Een flagrant geval van kindermishandeling

Gisteren, na het verkleumen van de kou bij het meemaken van geschiedenis in Ieper (voor het geval u het heeft gemist : grote herdenking ’14-’18) met veel bekende en onbekende belangrijke koppen, had ik ook nog een grote dochter af te halen aan het station.

Die was na de lessen aan de hogeschool nog naar Leuven gespoord voor haar vioolles.  Op het moment dat de trein aankomt kreeg ik telefoon, het feit dat ik mijn mobieltje niet snel genoeg vast kreeg maakte dat ik niet wist wat dochterlief te vertellen had.  Dat ze al de moeite deed om te bellen deed me al niet veel goeds vermoeden, wij zijn nl geen bellende familie.

Toen ik haar na tweemaal zelf te bellen eindelijk aan de lijn kreeg werd ik nog ongeruster.  Ze was in tranen.  “Maaaams, snik, snik, snik, … ik ben mijn viool vergeten op de trein in Gent”

Deze moeder had eerst de neiging om in een vlammende colère te schieten, maar ik hield mij al snel in, het kind loopt nl zo moe als iets, véél meer kan ze niet meer hebben!

De vergetelheid was haar pas aan haar eindstation ingevallen, in blinde paniek heeft ze nog een conducteur kunnen aanspreken, haar gegevens kunnen achterlaten, en daarna kwamen de waterlanders.

Eens thuisgekomen de telefoonnummers opgezocht van het eindstation van de bewuste trein (Blankenberge of Knokke dacht ze) Daar kregen we geen gehoor meer, het was ondertussen al bijna half 10 de kantooruren waren uiteraard al een tijdje wijlen.

Dan maar het verloren-voorwerpen-formulier van de NMBS online ingevuld, alle details achtergelaten, contactgegevens idem dito.  Meer konden we op dat moment niet doen.  Maar toen merkte mijn Poppemieke dat ze al twee gemiste oproepen op haar telefoon had. Een gesprek verder wist ze van de behulpzame conducteur (waarvoor dank !) dat de viool in Oostende was afgegeven en dat we online konden kijken wanneer die daar af te halen was.

Mensen verliezen blijkbaar nogal eens wat op treinen, dus dat loket is geopend van 7u tot 21u30.  Hoewel het al later was, kregen we toch nog een vriendelijke man aan de lijn die ons kon uitleggen waar we alles konden afhalen.

Grote dochter spreekt soms al lachend over haar ‘kiendje’  als het over de viool gaat.  Wel toen ik dat ‘kiendje’ vanmorgen vroeg ging afhalen, lag het nog veilig en ongeschonden in zijn mandje.  Na mijn gegevens achter te laten en wat losgeld betaald te hebben, kon ik mijn kleinkind 🙂 mee naar huis nemen.

Ik mag toch hopen dat mijn ‘kiendje’ later wat alerter blijft waar het haar kroost betreft !

 

18 gedachtes over “Een flagrant geval van kindermishandeling

    • Inderdaad foei die laatste zin, ik ben er zelf ooit in geslaagd om kleine dochter (toen nog echt klein) te ‘vergeten’ ophalen aan de muziekschool na mijn werk. Het kind spreekt nog altijd schande van haar moeder ! (en terecht !)

  1. Ik kan al een behoorlijke lijst samenstellen met alles wat ik ooit in de trein vergat. Het is menselijk: vooral ’s avonds kan een mens al eens iets vergeten en bijna iedereen die jaren onderweg is per spoor heeft het al voor gehad. Zowat al mijn collega’s die per trein naar het werk komen, hebben dat ooit wel eens mee gemaakt.

  2. Haha, mooi verhaal, maar het zal even spannend geweest zijn. En ik ken leuke ouders die hun kind een keer in de maxi cosi in de boekenwinkel hadden laten staan. Dat gebeurt.

    • Oei, en dan ook losgeld moeten betalen en een kopie van je identiteitskaart moeten achterlaten ?
      En allicht stond je moeder daar ook ’s morgens om 8u om je op te halen …

  3. Ik heb ook eens 1000-en angsten uitgestaan toen ik mijn smartphone op de trein was vergeten… Gelukkig bestaan er nog eerlijke mensen/vinders op de wereld en had ik mijn gsm de dag nadien al terug!!

Wat ben ik blij dat u reageert !

