Aangebrande zondag

Niet dat de temperaturen nu zo overdreven waren gisteren, maar aangenaam was het wel.  Dus moest de tuintafel nog eens gedekt worden om eindelijk eens te fonduen.  We deden dat ’s avonds, vermits Poppemieke een hele zondag repeteerde in Gent met het jeugdorkest, en ik graag een volledig gezin aan tafel weet als we eens gezellig willen doen.

Nu was dat ‘willen’ daar zeker, maar kunnen dat was precies een ander paar mouwen …

Zo besloot mijn mini-frietpotje wat wij gebruiken om te fonduen om niet meer te warmen.  Wat foefelen aan dat toestel, stekker uit, weer in, naar de zekeringenkast gaan kijken of daar alles OK was en ondertussen een pot appelmoes zetten warmen op het kookvuur.  Je raadt het al, appelmoespot zwartgeblakerd.

Dan maar de fondue olie in een pot op het vuur opgewarmd (om alles een beetje vooruit te laten gaan) en met een ouderwets brandertje eronder mee naar buiten genomen.  Daar waren de kroketjes ook al aan het bakken, al die tijd dat wij in de keuken bezig waren.  Ja hoor, ook zwart, joepiejajee !

Enfin, uiteindelijk gingen we aan tafel, en maakten we ‘gezellig’ ruzie over welke vleesprikker van wie was, tof dat het altijd is bij ons, echt, ik werd er net niet week van 😦

Dat brandertje onder onze pot bleek uiteindelijk ook niet ideaal, waardoor het vlees alsnog in een pan belandde en snel daar wat kleur kreeg.  Daar bleef ik voor de zekerheid bij, ik wou toch iets goed klaar gemaakt hebben. Dat op die manier het genieten van samen vleesjes bakken om zeep was nam ik er dan maar bij.

En dan te weten dat voor dat alles gebeurde bijna mijn huis was uitgebrand.  Dat kwam dan weer omdat ik zo nodig eens moest experimenteren met de broodmachine.  Ik had een tijdje geleden al appelbrood gemaakt.  Toen het deeg gekneed in de broodmachine, dan alles manueel bewerkt, appeltjes erbij gedaan en het brood afgebakken in de oven.  Nu was het zondag en was ik lui, dus mocht de broodmachine dat allemaal zelf doen van mij.  Blijkbaar zijn die appelbrokken tot een veel te grote massa moes geworden, waardoor de deegpot begon over te stromen op de gloeiende staaf die het toestel verwarmt.  Een geluk dat ik mijn achterdeur nog moest sluiten vooraleer we besloten van een klein Montmartre te bezoeken in eigen dorp.  Anders had ik nooit de rook gezien die absoluut niet uit de broodmachine moest komen.  We hebben geluk gehad dus !

Dat geluk voelde ik vanmorgen/middag allesbehalve toen ik het toestel moest schoonmaken.

Toen Bruno thuiskwam gisteren stuurde hij me nog een SMS, dat ik bedankt was voor het etentje en dat het altijd fijn is bij ons.  Ja, fijn wel, maar allesbehalve volmaakt bij momenten …

15 gedachtes over “Aangebrande zondag

  1. Ocharme toch, zo zielig. Maar eigenlijk vind ik het goed dat de “mislukkingen” en tegenslagen ook geblogd worden, al gauw denk je dat het overal grote liefde en perfecte huisjes zijn. Wel lief van dat smsje hé!

Wat ben ik blij dat u reageert !

