Crèmebergen

Ik kan me zo voorstellen dat hier mensen lezen die graag eens een biertje drinken, een Grimbergen bvb.

Iedereen weet dat in goeie stoverij (mijn lief noemt dat carbonnade) ook bier mag, en dat deed ik vandaag dus ook.  Nu eten wij drietjes niet zoveel vlees, en vind ik een flesje bier van 33cl teveel van het goede.  Komt daarbij nog dat diezelfde drietjes ook geen bier drinken (al de alcohol die ik in huis heb wordt in het eten gekieperd : porto, whisky, cognac, madeira, wijn, bier)

Het zuinige huisvrouwtje wil bovendien ook geen goed bier door de gootsteen gieten.

Dus ik nam een doosje en goot de helft van het flesje erin.  Toen ik het wou labelen voor in de diepvries (ja, barbaars, ik weet het, ik vries dat dus in tegen de volgende stoofpot) zei de Piepedol dat de Grimbergen misschien best verandert werd in Crèmebergen (voor de Nederlanders : crème = ijsroom)

En zo geschiedde …

8 gedachtes over “Crèmebergen

  1. Niet doen. Door invriezen wordt de specifieke smaak aangetast. Smaakgevende bestanddelen kunnen door de lage temperatuur namelijk onherstelbaar beschadigd raken. Tijdens het vriesproces vriest het bier namelijk niet gelijkmatig in, maar zal het water het eerst bevriezen en daarna pas de alcohol. Hierdoor ontstaat er dus een scheiding. Als het bier vervolgens weer ontdooit, zullen het water en de alcohol (en de overige ingrediënten) niet meer zo goed mengen als bij de situatie voor het vriezen. Dit beinvloedt nefast de smaak.

  2. Dat probleem heb ik nu ook altijd se! Aan invriezen had ik nog niet gedacht. Maar vermoed dat ik serieus gestraft ga worden door bierliefhebber het lief als ik zijn Chouffe (ik zeg maar wat) ga invriezen.

  3. Je kan dat wel invriezen en dan laten ontdooien. De aanwezige smaakstoffen en de alcohol gaan echter eerst ontdooien. Als dat gebeurd is, kan je de de overblijvende quasi heldere ijsblok wegdoen en hou je een dubbel zo straffe Ijsbock over. 🙂

Wat ben ik blij dat u reageert !

