Kringwinkelen

Doet u het wel eens, gaan kringwinkelen ?  Wel, ik wel.  Ik moet zeggen dat ik wel een drempel heb moeten overschrijden vooraleer daar binnen te gaan (er gaat hier toch niemand lopen die ik ken, gaan ze niet denken dat ik een ‘sukkeleske’ ben die me niet meer kan permitteren, …)  maar feit blijft dat ik dat een zeer mooi project vind !

Ten eerste heb ik zelf al wat meubilair thuis laten afhalen en na de laatste rommelmarkt aan mijn deur had ik geen zin om het overgeblevene weer op mijn zolder te zetten, dus ben ik met een auto vol zelf naar de dichtstbijzijnde winkel gereden.  Je krijgt er wel niets voor, maar je bent het wel gratis kwijt.

Ten tweede wordt er daar aan sociale tewerkstelling gedaan, mensen die elders moeilijk een baan kunnen krijgen vinden daar gepast werk.

Ten derde kunnen mensen die het echt niet breed hebben daar aan treffelijke kledij, speelgoed, huisraad geraken voor een fractie van de nieuwwaarde.

Ten vierde verminderen kringwinkels de afvalberg aanzienlijk (schandalig eigenlijk wat mensen allemaal wegdoen, daar reken ik mezelf ook bij, want de dingen die ik daar heb afgeleverd waren ook nog perfect bruikbaar)

En kijk, vandaag ben ik daar nog eens langs geweest.  Ik was dinsdag al op prospectie geweest, want ik was op zoek naar vervanging voor mijn tuintafel.  Niet dat die stuk is, helemaal niet, maar dat ding is smal en staat wankel op zijn poten.  Wees gerust hij wordt nog gerecycleerd als planttafel in mijn serre.  Vermits ik die tafel ook in se niet nodig heb wil ik daar ook niet veel geld aan uitgeven dus zelfs de supersolden die nu nog te vinden zijn vind ik nog veel te duur.

En kijk, de juiste tafel was daar te vinden : stevig onderstel, 90cm breed en 2,10m lang.  Een echte eiken tafel met een mooi blad, wel met hier en daar wat krassen, maar met hetgeen ik in gedachten heb zullen die snel verleden tijd zijn.  Bedoeling is trouwens dat die tafel zonder tafelkleed zal gebruikt worden, dus daar moeten voorzorgen genomen worden om die proper te kunnen houden.

Ik ga er dus van uit dat er nu nog een nazomer komt en dat we eindelijk eens een zomerse fondue gaan eten (we spreken daar nu al elke winter over omdat ik een hekel heb aan die bakgeur die dan een eeuwigheid in je huis blijft hangen)

Als ik niet te beschaamd zal zijn over mijn opwaarderingskunsten dan volgen hier uiteraard nog foto’s.

Wordt vervolgd !

 

12 gedachtes over “Kringwinkelen

  1. Upcycling is superhip. Je zeker niet schamen om een kringwinkel binnen te stappen. Ook als je dat doet om financiële overwegingen moet je je trouwens ook niet schamen. ’t Is gewoon een duurzame winkel en je kan er toevallig megakoopjes doen.

  2. Ik heb het nog niet gedaan, kringwinkelen. Maar ik heb er al zoveel positiefs over gehoord dat ik het zeker eens zou moeten doen!
    Zelf heb ik wel aan spulletjes aan de kringwinkel gegeven…
    Leuke blog! 🙂

  3. Ik ben dol op kringwinkelen. De helft van mijn meubilair leidt een tweede leven in mijn living. Het is vooral heerlijk omdat je soms echt mooie, leuke spullen vindt voor een spotgoedkope prijs. Zalig vind ik dat! 🙂

  4. Ook ik heb reeds meermaals gekringwinkeld. En geverkoopzaald en getweedehandszaakt. Want recyclage is simpelweg fun. Bovendien is het super wat je al niet met een likje verf kan doen.
    Vandaar ook dat een site als 2dehands.be al jaren in mijn favorietenlijstje staat.
    O ja: wat de mensen al dan niet over mij denken, interesseert me werkelijk geen hol. 😉

  5. De tweedehandsspullen die je koopt hebben nog een tikkeltje extra, vind ik. Het geeft je, als koper, niet enkel een goed gevoel maar de spullen zelf zijn toch veel leuker dan die koele, verhaalloze, perfecte nieuwe exemplaren.

  6. Toen ik, 15 jaar terug, helemaal opnieuw moest beginnen heb ik daar ook spullen gehaald. Sommige staan hier nog. Wel vond ik het jammer dat ze de oude sofa van mijn schoonmoeder, enkele jaren terug, niet wilden mee nemen. Het was oud maar helemaal niet kapot.

  7. Pingback: Het beloofde vervolg | second part of my life

  8. Pingback: Aangebrande zondag | second part of my life

Wat ben ik blij dat u reageert !

