Schoonouderverhaal versie elvendertig

Wie al dat geweeklaag (straks begin ik nog op hun te lijken) beu is, zap gerust naar een ander kanaal !

Hij is weer gevoed geweest, geworden of zoiets, de woordenstroom.  Als die rivier ooit dreigt droog te komen moet ik wat meer met mijn schoonouders optrekken.

Wat hebben we gehad :

  • een eetfestijn dat voor mij maar een half en halfje was.  Pas op helemaal culinair verantwoord en qua originaliteit dik in orde, maar een mens lust nu eenmaal niet alles even graag.
  • een schoonmoeder die ‘in haar gat gebeten’ was omdat haar dochterlief haar was vergeten bij het aperitief, en daarna nog eens toen ze de foto’s van de communicant eerst bij mij ter inzage legde i.p.v. bij haar.  Je moet weten dat ze een groot Hyacint Boucquet-gehalte heeft, en altijd denkt dat zij eerst moet gesoigneerd worden.
  • een schoonvader die zijn wedstrijd dronken worden weer met een gouden medaille beloond zag.  Hij mag wegens problemen met zijn bloed eigenlijk niet drinken, daar trekt hij zich niets van aan, met als gevolg dat hij na een tijdje als een plumpudding in slaap sukkelde op het terras, ik denk dat sommige dooie mensen meer kleur op hebben dan hij (schrikwekkend beeld altijd weer opnieuw, je denkt echt dat die daar ter plekke is gestorven)
  • Voor zijn schoonheidsslaapje wist hij zijn kleinkinderen nog te vertellen dat hij de enige van zijn kant was (hij heeft twee broers) die het gemaakt heeft in ’t leven.  Gemaakt zijnde een arme mens geworden zijn met veel geld.  Zijn broers hebben evengoed hun brood verdiend maar hebben meer geleefd ook, dat is hij evenwel onderweg vergeten doen.
  • Voor de Piepedol was er nog een extra examenpreek, dat zal zeker erg motiverend geweest zijn.
  • Aan tafel wordt er ook wel gepraat, over de actualiteit o.a. over deze goeie Katholiek.  Mijn schoonmoeder beweerde dat die mens dat niet kwaad heeft bedoeld. A nee ? Ik ga hier geen proces maken, daarom ken ik de feiten niet genoeg, maar we hebben het hier wel over veelvuldige moord.  Maar zeg van een Katholiek geen kwaad, Bisschop Vangeluwe heeft waarschijnlijk ook gedaan wat hij gedaan heeft omdat de betrokkenen anders te weinig liefde kregen 😦
  • Over reizen hebben we het ook gehad.  De schoonzus gaat naar Zuid-Afrika (schoonbroer heeft daar een tante wonen), ik ga ordinair naar Spanje, sukkeleske dat ik ben.  Toen de mama van mijn schoonbroer – wel geïnteresseerd – verder vroeg en ik vertelde dat ik Bruno achterna reis die naar Compostela gaat, werd een stoel achteruit geschoven en verliet schoonpa de tafel.
  • Vermits het daar heel de dag goed weer geweest is zaten we lang buiten, tot rond half 10 een vlaag zich meldde en we met zijn allen in allerijl alles wat licht was en kon wegwaaien hebben opgeruimd om het dessert binnen te gaan nuttigen.
  • Maar ja, de eerder vermelde plumpudding was daar nog aan het zetelhangen.  Ik weet uit ervaring dat beginnen trekken aan een dronkelap geen optie is.  Als die niet wil opstaan krijg je die niet recht.  Het was vooraf afgesproken dat de schoonouders zouden blijven overnachten, maar schoonpa wou naar huis.  Zijn dochter heeft serieus uit haar krammen moeten schieten, met tussenpozen that is, telkens als zijn licht een beetje aan ging.  Tot hij uiteindelijk na het vriendelijk weigeren van het dessert (diene djefel moek kik nie en – schone Oostvlaamse taal) de weg naar boven vond en daar waarschijnlijk in het eerste bed dat hij vond horizontaal is gaan liggen.

Ze zeggen wel eens dat je familie niet kunt kiezen.  Schoonfamilie onrechtstreeks wel.  I should have known better …

En dan vandaag : het schijnt vaderdag te zijn.  Brave ziel als ik ben moest ik de schoonpa gaan feliciteren (schoonma had me gisteren een boodschappenlijstje gegeven, je weet nooit dat ik het anders zou vergeten om langs te gaan)

Nu, lang ben ik er niet gebleven (overdosis en zo …) Maar nu weet ik ook nog dat de communicant en zijn vader sjofel gekleed waren (ik zou nochtans het prijskaartje niet willen betalen !)

Maar kijk, vermits het toch vaderdag is heb ik mijn schat gevraagd om vanavond te komen barbecueën, zijn gewone aanwezigheid rond mijn meiden maakt van hem (ongevraagd) een tien keer betere vader dan diegene die 5 jaar geleden op vaderdag is verongelukt.

 

6 gedachtes over “Schoonouderverhaal versie elvendertig

  1. hemeltergend….
    en het ergste is dan nog dat je jezelf moet “verlagen” (of hoe moet ik het zeggen, minderwaardig opstellen) om zo’n dag aan te kunnen.
    gevoel- en gewetenloos zijn kan soms een zegen zijn denk ik dan…
    troost je, je bent er weer vanaf!

Wat ben ik blij dat u reageert !

