Hoewel ze het hard nodig heeft om in gang te schieten

… zei ik hier over de Piepedol.

Een telefoontje van de leerkracht wiskunde op zaterdagmiddag maakte deze zin nog meer een waarheid als een koe.

Dat ze toch bijlessen zou moeten krijgen, dat het anders niet goed komt.

“jazeker mevrouw, en u geeft die dan ?”

Helaas pindakaas !

Het was meer een ‘trekt-uw-plan-situatie’, zijnde een lijst doorgemaild krijgen met alle leerkrachten die de laatste tijd gesolliciteerd hebben op de school, met enkel een adres en telefoonnummer (geen mail).  En ik die zooooo graag telefoneer. NOT !

Enfin, na de zoveelste Piepedollige preek, proberen motiveren, mij  inhoudend om niet kwaad te worden, een studieprogramma opgemaakt te hebben en gezorgd dat ze aan de slag ging, greep ik dan toch maar naar de telefoon.

De eerste, een meisje van ons eigen dorp, had geen tijd.  De tweede was niet thuis en de mama gaf me niet te veel hoop dat ze het zou willen doen, maar ze beloofde toch een mail.  De derde, vierde, … gaven niet thuis.  Ik werd er zowaar heel happy de peppy van.  Alweer NOT !

Tussendoor mijn allerliefste kleinste dochterke op het feit gewezen dat de leerkracht voor vandaag een map wil zien waar haar volledige cursus in zit.  Terecht, want ze is ganser dagen bladen kwijt, met de kostprijs van de inkt die dit kind al heeft verspild aan afdrukken van pagina’s op DOKEOS (het online-leerplatform van de school) kon ik waarschijnlijk al eens goed uit eten gaan *zucht*

En kijk, het is niet gelukt om niet kwaad te worden toen ze een deel van de cursus niet vond.  Dat kind heeft logistiek alles op haar kamer om geordend aan de slag te kunnen.  Groot bureau, ladenblok, open kast om mappen en boeken in te zetten.  Toen ze 10x op dezelfde plaats ging kijken was mijn geduld helemaal op.  En toen trok ik een lade open van de ladenkast die bij haar slaapgedeelte hoort.  Wat ik daar aantrof, daar vindt de gemiddelde student nog in geen twee dagen een volledige cursus in terug.  Alle vakken door elkaar, allemaal losse papieren, ik dacht dat ik ter plaatse dood ging vallen.

Daar verdwijnt de rommel van haar bureau dus naartoe als ik haar voor de zoveelste keer sommeer om op te ruimen.

En daardoor staan er dus vaak nota’s in haar agenda over dingen die ze vergeet mee te nemen, huistaken die niet worden afgegeven, …

Maar kijk, ik was niet ter plekke dood, integendeel.  Ik denk niet dat ik al ooit zoveel decibels heb geproduceerd.  Wat was ik toch graag een geduldige moeder geweest !

Achteraf kwam de schaamte maar.  Natuurlijk heeft mijn Piepedolleke er de kantjes afgelopen, ik heb haar daartoe alle ruimte gegeven.

Uren en uren zit dit kind aan de PC, op weekendavonden zit ze altijd als laatste in bed en in de week moet ik mijn tablet PC  achter slot en grendel steken of ik vind die ook onder haar bed terug.  En liegen dat ze kan, ik weet helaas van wie ze dat heeft meegekregen.  Na jaren te zijn bedrogen door haar vader is liegen iets waar ik absoluut niet mee om kan.  Het maakt me kwaad en bovendien intriest omdat het verleden zich op die manier weer herhaalt.

Maar uiteindelijk moet ik kwaad zijn op mezelf, omdat ik het heb laten gebeuren.

Onder het motto ‘die schapen van mij hebben nogal wat meegemaakt in hun jeugd’ ben ik een te brave, vrijgevige, zelden moeilijk doende als ze mij iets vragen, mama.

De extreme strengheid van hun vader leidde tot niets, maar mijn gulheid in de handen van iemand die er misbruik van maakt leidt ook tot weinig.

Nu resten er nog 2 weken om het roer om te gooien en te zorgen dat ze zonder kleerscheuren kan overgaan naar het volgende jaar.

Ik hoop dat Jacob, de jongeman die ik ondertussen heb kunnen strikken om bijles te geven, voor het vak wiskunde alvast ‘de ware’ zal zijn.

Andere ‘Jacobben’ voor de economievakken en voor Frans mogen zich eveneens melden !

 

 

9 gedachtes over “Hoewel ze het hard nodig heeft om in gang te schieten

  1. Je eens goed boos maken mag wel eens hoor, dan weten ze tenminste dat je het meent, Nu maar hopen dat ze het begrepen heeft en ook dat ze beseft dat ze met dat liegen het niet ver zal brengen

  2. Horendul van Piepedol, kortom. Ik wens haar bij deze veel ondernemingsdrang en snel groeiend organisatietalent toe. En de ware Jacob, dat uiteraard ook.

  3. Ook hier hebben we dat al voorgehad.. Altijd aanlummelen en dan drie weke voor de examens in gang willen schieten… Niet gelukt dus. Hopelijk komt het bij Piepedol wel goed.

  4. Wij zitten in exact dezelfd situatie en alles is nu achter slot en grendel, zelfs de cola en de snoep, tot hij zich herpakt en ook zijn gedrag, hij wil echt niks doen voor school enkel het minimum,….heel frustrerend!

  5. Wat jammer dat het zo moet gaan… Ik herken mijzelf er een beetje in.. (oeps) dat is uiteindelijk toch redelijk goed gekomen (al zeg ik dat natuurlijk zelf) Het is frustrerend. Ik wens je er sterkte mee!!

Wat ben ik blij dat u reageert !

