Gedichtendag

Indien ik je dragen kon

Over de diepe grachten van je gesukkel en je angsten heen,

dan droeg ik je

uren en dagen lang.

***

Indien ik de woorden kende

om antwoord te geven op je duizend vragen

over leven, over jezelf,

over liefhebben en gelukkig worden,

dan praatte ik met je,

uren en dagen lang.

***

Indien ik vrede in je hart kon planten

door geduldig te wachten en te hopen

tot het zaad van vrede in je openbrak,

dan wachtte ik,

uren en dagen lang.

***

Indien ik genezen kon wat omgaat in je hart,

aan onmacht, ontevredenheid

en onverwerkt verdriet,

dan bleef ik naast je staan,

uren en dagen lang.

***

Maar ik ben niet groter,

niet sterker dan jij

en ik weet niet alles

en ik kan niet zoveel,

ik ben maar een vriend op je weg,

al uren en dagen lang.

***

En ik kan alleen maar hopen

dat je dit weet :

je hoeft nooit alleen te vechten

of te huilen

als je een vriend hebt

voor uren en dagen lang.

(Marcel Weemaes)

Ik heb deze tekst ooit gekregen ter gelegenheid van de nationale ziekendag in 1986, en na al die jaren vind ik het nog altijd mooi.  Ik draag dit op aan de vele lieve mensen die ik door de jaren heen als vrijwilliger voor het Minder Mobielen Vervoer heb mogen leren kennen.

3 gedachtes over “Gedichtendag

  1. ZO mooi, dit :

    Indien ik genezen kon wat omgaat in je hart,

    aan onmacht, ontevredenheid

    en onverwerkt verdriet,

    dan bleef ik naast je staan,

    uren en dagen lang.

    Bedankt voor het delen !

    OT : je lay is leuk !

Wat ben ik blij dat u reageert !

